Servind

Dejte si pozor na čtyři nejčastější chyby automechaniků, které ničí spojku

Dejte si pozor na čtyři nejčastější chyby automechaniků, které ničí spojku

Správně namontovaná spojková lamela může fungovat více než 200 tisíc km, ale někdy může i menší chyba v dílně způsobit, že se zákazník již po několika týdnech vrátí s reklamací. Podívejme se, jak se těmto nepříjemnostem vyhnout.

Povolání automechanika je často přirovnáváno k profesi lékaře, protože oba musí být vždy v obraze, co se týče změn ve svých oborech, aby jejich schopnosti držely krok s nejnovějším vývojem – ať už jde o medicínu nebo automobilové technologie. Zdá se však, že tím podobnost mezi těmito disciplínami nekončí – oba totiž musí při práci dbát o čistotu.

Záludná kapka

Jenom pár kapek ropné látky v brzdové kapalině může způsobit porušení těsnění axiálního ložiska a ve výsledku vést k jeho zadření. Jak se může brzdová kapalina takto znečistit? „Stačí, když mechanik použije špinavou stříkačku nebo trychtýř, které použil např. na doplnění oleje. Taková nepatrná chyba však znamená nejenom nutnost vyměnit axiální ložisko, ale i nezbytnost propláchnout celý systém, protože se nečistoty mohou držet v čerpadlu spojky. V horším případě mohou také nabobtnat elastické brzdové hadice, které bude nutné rovněž vyměnit,“ varuje Roman Wierzbowski, vedoucí oddělení Powertrain Valeo Service Eastern Europe.

Problém však není pouhé znečištění kapaliny. Zásadní je také, zda byla použita správná kapalina doporučovaná dle specifikace výrobcem vozidla.

Starý zvyk je zlozvyk

Hydraulický systém je nezbytné odvzdušnit. Když se to provádí obdobným způsobem jako u brzdového systému („opakovaně sešlapávej pedál a drž“), vytváří to v hydraulickém systému spojky příliš vysoký tlak, což vyžaduje příliš velký rozsah pohybu vypínacího ložiska. „Je nutné pomalu sešlápnout pedál spojky a pustit. Odšroubovat ventil, počkat 15 vteřin a provést ještě jeden cyklus sešlápnutí a uvolnění pedálu,“ radí Roman Wierzbowski.

Pokus o usnadnění práce vede k ztrátě zákazníků

Hlavním nástrojem používaným při výměně spojky je zvedák, na němž je uložena převodovka po odpojení od motoru. „Když si to budete chtít usnadnit tím, že budete držet převodovku v rukou a provádět násilnou montáž dotahováním připojovacích šroubů, povede to k poškození spojkové lamely – brzy se objeví vibrace a škubání. V případě sady K4P, tedy lamely spojky s tlumiči torzních vibrací a tuhým setrvačníkem, vede poškození spojkové lamely k tomu, že nedochází k tlumení vibrací způsobených motorem,“ vysvětluje Roman Wierzbowski.

Zdánlivá časová úspora díky vynechání zvedáku se vymstí, když se klient vrátí zpět s reklamací. Chcete-li se tomuto problému vyhnout, některé spojkové sady Valeo jsou vybaveny speciálními středicími nástroji, které se vyplatí použít.

Věnujte pozornost nápisu

A na závěr ta nejjednodušší možná chyba. Lamela spojky musí být namontován tak, aby správnou stranou přiléhal k setrvačníku motoru. Ta je označena nápisem v angličtině, němčině a italštině. „Stává se, že si toho automechanik nevšimne, namontuje jej obráceně, a když se rozzlobený klient vrátí do dílny, autoservis lamelu reklamuje v rámci záruky. Ta však bohužel u většiny výrobců nepokrývá nesprávně namontované díly na vozidle,“ upozorňuje Roman Wierzbowski.

Podrobné informace o produktech Valeo jsou k dispozici v knihovně katalogů a v aplikaci MyValeoParts dostupné pro zařízení s iOS a Androidem.

Datum zveřejnění

14.9.2018

Zdroj informací

Influencer.cz

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2445 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál