Jak to, že je dnes ještě možné se otrávit „fridexem“?

Jak to, že je dnes ještě možné se otrávit „fridexem“?

Na každý rok připadne v České republice několik otrav nemrznoucí směsí záměnou za alkohol a jedna až dvě plánované jako sebevražda. Přitom každá automobilová chladicí kapalina by dle normy měla obsahovat látku zabraňující požití - bitrex. Zda jí opravdu obsahují, se dozvíme v tomto článku.

 

Průběh otravy

Podobně jako při otravě metanolem je nejčastější příčina požití chladicí kapaliny - etylenglykolu - záměna s běžným alkoholem. Čistý glykol je bezbarvá čirá nasládlá kapalina, která obdobně jako jakýkoliv destilát krátce po požití způsobuje většině lidí příjemné alkoholické opojení. Bohužel je v něm skryté následné riziko otravy, poškození jater a ledvin, až případná smrt. S metanolem má i společnou příčinu otravy, kdy glykol neškodí samotný, ale až jeho metabolické produkty. Konkrétně kyselina šťavelová, která vytváří v těle nerozpustnou vápenatou sůl, která zapříčiní mimo jiné selhání ledvin. Letální dávka je individuální dle každého jedince, ale odhaduje se na 100 ml glykolu, ačkoliv někteří pacienti přežili i požití 2 litrů. Poslední podobnost s metanolem je pak první pomoc: podává se přibližně 40% líh, který se v těle přednostně metabolizuje a zabrání tak přeměně glykolu na jedovaté produkty.

První pomoc

Pozření alkoholu může zachránit člověka ještě několik hodin od požití „fridexu“. Obvykle se při nemocničním ošetření provádí podání aktivního uhlí, infuze a alkoholu i třeba v 90% koncentraci (v glukóze). V přibližně jedno promilové opilosti je nutné pacienta udržovat několik dní. Lékaři musí navíc vyřešit acidózu intoxikovaného a další zdravotní potíže jako třeba kardiovaskulární poruchy. Část jedinců sice otravu přežije, ale končí s trvalými následky (poškození ledvin), reprezentované např. doživotní pravidelnou dialýzou krve. Přestože existuje několik způsobů jak dostupnost jedovatých chladicích kapalin běžnému spotřebiteli znemožnit, není obecná vůle zřejmě natolik silná, aby prodej chladicích kapalin z ethylenglykolu omezila či úplně zakázala. Náhrada téměř identickým, ale bezpečným propylenglykolem je jen otázkou zvýšených nákladů okolo 30 procent a v případě glycerinu by bylo pouze nutné přejít na prodej ředěných směsí (kvůli vyšší viskozitě koncentrátu), ale bez vlivu na cenu...

Víc se dočtete v posledním vydání magazínu Autoservis ZDE.

Datum zveřejnění

8.10.2018

Zdroj informací

Classic Oil s.r.o.

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 9-10/2018

Elektromobilita - Velké plány i nedůvěra

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín Autoservis - 9-10/2018. Politici rozhodli, že budoucnost dopravy je v elektromobilitě a spalovací motory nemají...

Autoservis - 7-8/2018

Zvyšování výkonu a snižování emisí

Nový magazín Autoservis 7-8/2018. EU přitvrzuje boj s CO2. Co nás v souvislosti s tím čeká a kam směřuje vývoj nových spalovacích motorů? Rovněž...

Autoservis - 5-6/2018

Provozní kapaliny

Nový magazín Autoservis 5-6/2018. V novém čísle Autoservisu se věnujeme provozním kapalinám, jak je to se stáčením tachometrů a jak ochránit...

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.8666 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál