ROZSTŘEL: Ohrožuje hlasování europarlamentu o emisích autoprůmysl?

ROZSTŘEL: Ohrožuje hlasování europarlamentu o emisích autoprůmysl?

Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle kterého od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Více k tématu čtěte zde.

„Je to pohroma pro konkurenceschopnost českého i evropského autoprůmyslu,“ komentuje pro iDNES.cz Zdeněk Petzl, prezident ředitel Sdružení automobilového průmyslu Autosap.

Od roku 2021 budou nové automobily podle stávajících pravidel moci vypouštět 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr, to odpovídá spotřebě 3,54 litrů nafty či 4,06 litrů benzinu na 100 km. Pokud mají automobilky splnit nově stanovený cíl pro rok 2030, znamená to snížení spotřeby na 2,1 respektive 2,4 litru na sto kilometrů. To je takzvaný flotilový průměr počítaný pro každou automobilku za všechna prodaná auta. Od roku 2021 bude automobilka u každého auta prodaného v EU za každý gram nad 95 g/km platit pokutu 95 eur.

Experti se shodují, že takto nerealisticky nastavené limity mohou znamenat výrazné oslabení evropského automobilového průmyslu. Hrozí také, že auta zdraží tak, že se stanou nedostupnými (Více čtěte zde).

Vysvětlit další postup EU v otázce emisních limitů přijde do diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz europoslanec za TOP09 Luděk Niedermayer. Bývalý viceguvernér ČNB také prozradí, proč se při hlasování o emisních limitech v europarlamentu zdržel hlasování (jak hlasovali europoslanci, najdete v dokumentu europarlamentu ZDE - strana 32, hlasování A8-0287/2018).

Boj o procento CO2

Oxid uhličitý je přirozenou součástí atmosféry. Zvířata, lidé a částečně rostliny vydechují CO2, přičemž rostliny jej absorbují a využívají ve fotosyntetických procesech k produkci kyslíku. V ideálním systému by se samozřejmě emise oxidu uhličitého měly rovnat jeho spotřebě. Lidská činnost tuto rovnováhu narušuje a podíl CO2 v ovzduší roste.

„Podle údajů evropské asociace automobilových výrobců ACEA, která cituje IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu) celosvětově pouze 3,5 % emisí CO2 vzniká přímou činností člověka, zbytek vytváří sama příroda. Jiné odhady a studie udávají, že lidskou činností je produkováno nikoliv 3,5 %, ale až 10 % emisí CO2,“ uvádí Antonín Šípek, nezávislý analytik autoprůmyslu.

Z uvedených až 10 % celkového množství CO2 vzniká cca 25 % při výrobě elektřiny, 23 % v budovách a domácnostech (zejména při lokálním vytápění), 26 % vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje (zemědělská produkce, průmyslová výroba atd.). Z 26 % emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 40 %.

„Pokud však shrneme výše uvedené odhady v pro dopravu a osobní automobily nejméně příznivé variantě, tak se celosvětově vlivem provozu všech dopravních prostředků dostává do ovzduší cca 2,6 % celkových emisí CO2, přičemž emise osobních automobilů představují pouze necelých 1,04 % celkových emisí CO2,“ vypočítává Šípek.

„Zavádějící je i případný argument, že ´emise CO2 není třeba snižovat jen globálně, ale i lokálně, hlavně ve městech´. Toto platí v případě snižování oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic, které jsou skutečně zdraví škodlivé a působí právě jen místně,“ vysvětluje automobilový expert.

Antonín Šípek připomíná, že určitý podíl emisí CO2 vzniká též při těžbě a zpracování ropy a při vlastní výrobě osobních automobilů, a to jak klasických, tak i elektromobilů.

Odborníci na autoprůmysl, ale také sami europoslanci uvádějí, že nově schválené limity nutí Evropu k výraznému přechodu na elektrický pohon. „Zásadně mi vadí, že nové nařízení pod hrozbou sankcí nařizuje masivní prodej elektromobilů, přičemž zcela vylučuje jakékoli alternativní technologie,“ komentuje hlasování europoslanec Evžen Tošenovský.

„V případě rozšíření elektromobility sice může dojít k určitému snížení emisí CO2 v silniční dopravě, na druhé straně se logicky bude muset zvýšit i výroba elektřiny, což může přinést zvýšení emisí či jiných druhů odpadů,“ komentuje Antonín Šípek, podle kterého pouze obnovitelné zdroje energie nebudou zřejmě schopny pokrýt zvýšenou spotřebu elektřiny.

Ve světě je nyní v provozu téměř miliarda osobních automobilů (údaj za rok 2015 uvádí cca 947 080 000 ks), celosvětové prodeje nových osobních aut za rok 2017 činily 70 849 466 kusů a výroba ve světě dosáhla 73 456 531 kusů, z toho v zemích EU to bylo 16 973 088 aut. „Z toho vyplývá, že dopad na snížení celosvětových emisí CO2 po zavedení přísnějších limitů jen u evropských automobilek bude spíše marginální a navíc se projeví za 13 až 15 let po jejich zavedení,“ uzavírá Šípek.

Datum zveřejnění

12.10.2018

Autor

František Dvořák

Výběr jazyka

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 9-10/2018

Elektromobilita - Velké plány i nedůvěra

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín Autoservis - 9-10/2018. Politici rozhodli, že budoucnost dopravy je v elektromobilitě a spalovací motory nemají...

Autoservis - 7-8/2018

Zvyšování výkonu a snižování emisí

Nový magazín Autoservis 7-8/2018. EU přitvrzuje boj s CO2. Co nás v souvislosti s tím čeká a kam směřuje vývoj nových spalovacích motorů? Rovněž...

Autoservis - 5-6/2018

Provozní kapaliny

Nový magazín Autoservis 5-6/2018. V novém čísle Autoservisu se věnujeme provozním kapalinám, jak je to se stáčením tachometrů a jak ochránit...

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.608 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál