Servind

Česko stále zaostává ve využití operativního leasingu. Jeho obliba ale roste, zvláště u živnostníků a menších firem

Česko stále zaostává ve využití operativního leasingu. Jeho obliba ale roste, zvláště u živnostníků a menších firem

České firmy využívají operativní leasing ve srovnání se zahraničím stále výrazně méně. Pozvolna se nicméně zahraničním firmám přibližují. Podíl operativního leasingu na financování firemních vozů v Česku meziročně lehce posílil na 16 %, v zahraničí se jeho podíl drží na 28 %. Vyplývá to z letošního průzkumu Fleet Barometer 2018. U menších firem a živnostníků je využití operativního leasingu ještě nižší. Ve srovnání s předchozími lety však postupně roste a již tvoří asi 8 %. Potenciál dalšího růstu v tomto segmentu je podle odborníků velký.

Z letošního průzkumu vozových parků Fleet Barometer 2018 vyplývá, že v České republice meziročně lehce posílil operativní leasing, a to ze 14 na 16 %. V zahraničí se jeho podíl přitom drží na 28 %. Pokud jde o přímý nákup automobilů do vlastnictví firem, v Česku jej využívá 53 % společností, zatímco v ostatních evropských zemích je to stabilně 39 %. Auta na úvěr si v Česku pořídilo 11 % dotazovaných společností, v ostatních zemích 7 %. České firmy tak ve využití operativního leasingu pozvolna dohánějí západoevropské země, kde se tento typ financování vozidel etabloval mnohem dříve než v tuzemsku. „I když v zahraničí využití operativního leasingu dlouhodobě roste, v nejbližších letech se bude náskok západoevropských zemí zmenšovat,“ očekává Tomáš Kadeřábek z oddělení Arval Consulting společnosti ARVAL CZ.

Velký potenciál u malých a středních firem

U velkých společností s autoparky nad 50 vozidel je míra využití operativního leasingu vyšší. V Česku je to 38 % a v ostatních evropských zemích 57 % firem. Naopak nejmenší zájem o operativní leasing je v segmentu malých společností do 10 zaměstnanců, ty zahraniční touto formou pořizují auta ve 12 % případů. „U menších českých firem a živnostníků je v tuto chvíli podíl operativního leasingu nízký, avšak ve srovnání s předchozími roky postupně roste a tvoří asi 8 %,“ popisuje Tomáš Kadeřábek. „Operativní leasing má v tomto segmentu poměrně značný potenciál, a proto vznikají produkty speciálně pro trh SME, tedy pro subjekty s fleetem do 9 vozidel,“ dodává Tomáš Kadeřábek.

Trendem je plný outsourcing

Motivace živnostníků a menších firem využívat operativní leasing nemá primárně jiné důvody než u větších společností. Jde o outsourcing služeb, kdy lze věnovat ušetřený čas a prostředky do svého vlastního podnikání. „Stále více firem ve všech segmentech oceňuje nabídku služeb v režimu plného outsourcingu, kdy leasingová společnost přebírá roli fleet managera ve společnosti,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek. Garantovaná měsíční leasingová splátka navíc dává podnikateli určitou jistotu v plánování nákladů, protože veškerá rizika spjatá s poklesem zůstatkových hodnot či rostoucími náklady na servis a pneuservis jsou na straně leasingové společnosti. „Podnikatel nemusí řešit servis ani prodej ojetiny, přičemž na splátkách nájmu zaplatí pouze část ceny vozu, kterou během jeho užívání opotřeboval,“ dodává Tomáš Kadeřábek.

Datum zveřejnění

14.12.2018

Zdroj informací

LESENSKY.CZ s.r.o

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.195 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál