Servind

eCanter testován v Plzeňském Prazdroji

eCanter testován v Plzeňském Prazdroji

Když byla v prosinci 2017 představena a předána zákazníkům první série elektrických lehkých nákladních vozidel Fuso eCanter, jejich nasazení se orientovalo především do oblasti zásilkových služeb v Německu. O to zajímavější je nyní první zkušenost z reálného provozu eCanteru v České republice. V listopadu se totiž českému dovozci vozů Fuso Canter, firmě Mercedes-Benz Trucks Česká republika, podařilo zajistit dvoutýdenní zápůjčku jednoho vozidla pro test v jednom z nejtěžších provozů - v rozvozu nápojů pod značkou Plzeňského Prazdroje. Vozidlo bylo osazeno klasickou skříňovou nástavbou a elektrickou zvedací plošinou pro nakládání a skládání nákladu.

Plzeňský Prazdroj je jedním z největších zákazníků, kteří v Evropě provozují flotily vozidel Fuso Canter v oblasti rozvážky zboží. Vozidlo bylo provozováno u dopravce LK TRANS, který rozváží výrobky Prazdroje v Praze, kde během prvních dvou listopadových týdnů najezdilo bezmála 500km. Vozidlo obvykle absolvovalo za den dva rozvážkové okruhy a celkový denní nájezd se pohyboval mezi 50 až 80km. Hmotnost nákladu se většinou pohybovala mezi 2-2,5t. Vyzkoušena byla i jízda po dálnici. Spotřeba se pohybovala v průměru kolem 0,8-1,0 kWh/km. Dobíjelo se přes noc napojením do běžné elektrické sítě 400V.

Po dvoutýdenním testování byly vyhodnoceny výsledky a poznatky z provozu. Kladně byla hodnocena především ekonomika : spotřeba paliva, přesněji náklady na kilometr, přepočtené na aktuální ceny elektřiny a nafty, byly u elektromobilu přibližně poloviční oproti stejnému typu vozidla se vznětovým motorem. Vozidlo je v městském provozu velmi agilní : díky vlastnostem elektromotoru je jeho akcelerace výrazně dynamičtější, než u vozu s naftovým motorem. Paradoxně tato vlastnost může výrazně ovlivnit dojezd vozidla, protože pokud se řidič nechá svést k dynamické jízdě, projeví se to velmi citelně na rychlém klesání kapacity akumulátorů. Předvídavá a plynulá jízda je předpokladem delšího dojezdu. Vozidlo je prakticky bezhlučné. To je velkou výhodou při nočních nebo brzkých ranních závozech do centra města. Ukázalo se však také, že při provozu po pěších zónách a v uličkách v centru Prahy musí řidič dávat velký pozor, protože chodci bezhlučné vozidlo neregistrují.

Denis Milfait, manažer distribuce Plzeňského Prazdroje, k testování řekl: „Možnost vyzkoušet v praktickém provozu nákladní elektromobil jsme měli poprvé. Testování ukázalo, že takové vozidlo je pro městský rozvoz již nyní plně použitelné a ekonomicky výhodné. Navíc vzbuzovalo všude velký zájem okolí a též jsme zaznamenali pozitivní ohlasy na provoz bez emisí. Vozidlo nás překvapilo tím, jak spolehlivě dokázal palubní systém průběžně vyhodnocovat aktuální spotřebu a kapacitu akumulátorů pro dojezd. Věřím, že se elektromobily v městském rozvozu rychle prosadí. Děkujeme společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR za to, že nám tento zajímavý test umožnila.“

Základní technické parametry vozu: lehký nákladní vůz Fuso eCanter 7C16e o celkové hmotnosti 7,49t. Se skříňovou nástavbou se jeho užitečná hmotnost pohybuje okolo 3,5t. Vozidlo je vybaveno elektromotorem Borg Warner o maximálním výkonu 129kW a maximálním točivém momentu 390Nm, který přes redukční převod pohání zadní nápravu. Vozidlo je osazeno šesti sadami akumulátorů s celkovou kapacitou 82,8kWh. Dojezd na jedno nabití podle hmotnosti nákladu a druhu provozu cca do 100km.

Foto: Předání vozidla se za Plzeňský Prazdroj zúčastnili manažer distribuce Denis Milfait, manažer rozvoje logistiky Tomáš Sedláček a zástupci dopravce LK Trans a za MB Trucks ČR Renáta Škálová, vedoucí prodeje Fuso v ČR a Martin Šudřich, Key Account Manager.

Datum zveřejnění

10.1.2019

Zdroj informací

Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o.

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2349 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál