Servind

Přibývá čerpacích stanic, kde lze AdBlue tankovat ze stojanu. Jde o pohodlnější a výrazně levnější alternativu

Přibývá čerpacích stanic, kde lze AdBlue tankovat ze stojanu. Jde o pohodlnější a výrazně levnější alternativu

Využití AdBlue představuje pro dieselové motory způsob, jak plnit stále přísnější ekologické normy. Dříve se tato technologie používala u nákladních automobilů, dnes se však stále častěji objevuje také u osobních vozů. Podle odborníků spotřeba AdBlue roste a ročně přibývá asi 20 čerpacích stanic, kde je možné AdBlue tankovat přímo ze stojanu. Zatímco litr AdBlue v kanystru stojí i více než 50 Kč, cena na výdejním stojanu může být i necelých 10 Kč.

Stále přísnější emisní normy nutí automobilové výrobce řešit snižování emisí. Jednou z cest, jak dosáhnout ekologičtějšího provozu u naftových motorů, je využití takzvané selektivní katalytické redukce (SCR), která umožňuje výrazně snížit škodlivé emise oxidů dusíku. Využívá se při tom vodný roztok močoviny s obchodním názvem AdBlue. Vozidlo vybavené SCR vypouští ve výfukových plynech převážně vodní páru a dusík.

AdBlue je na českých čerpacích stanicích již standardem. V plastových kanystrech o objemech od 2 do 20 litrů je k dostání na většině benzínek. „Před deseti lety byl SCR katalyzátor doménou nákladních vozů. V posledních letech se ale tato technologie posouvá i do vozů osobních, na což reagují hlavně čerpací stanice s vysokými prodeji nafty. Ty umožňují tankovat AdBlue přímo ze stojanu,“ uvádí Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR. „Počet čerpacích stanic s AdBlue dále poroste spolu s rozšiřováním vozů vybavených SCR katalyzátory, ale nikoliv závratně. Investice do nádrže a stojanu není malá a prodeje AdBlue jsou z jeho podstaty v poměru k prodejům nafty malé,“ dodává Ivan Indráček.

Podle údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), pod niž patří asi třetina veřejných čerpacích stanic v Česku, bylo k 30. 6. 2019 možné natankovat AdBlue přímo ze stojanu na 183 čerpacích stanicích. Z toho 57 z nich jsou stanice uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly. „Ročně přibývá u veřejných čerpacích stanic v Česku asi dvacet míst se stojanovou technologií pro výdej AdBlue, především v místech s vysokým podílem prodeje nafty,“ odhaduje Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO.

Motorová nafta má na celkové spotřebě kapalných automobilových paliv dle ČAPPO podíl více než 75 % a její spotřeba stále roste. V letošním roce očekává Václav Loula spotřebu nafty 6 miliard litrů. Společně s tlakem na snižování emisí roste i spotřeba AdBlue. „Odběry AdBlue prostřednictvím námi poskytovaných tankovacích karet výrazně rostou. Za necelých osm měsíců letošního roku jsme již na obratech za celý loňský rok,“ potvrzuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.

Tankovací pistole s AdBlue je pro řidiče mnohem komfortnější než dolévání močoviny z kanystru. Jednak nehrozí potřísnění, jednak nemusí být manipulace s 10 či 20litrovým kanystrem vždy snadná. Odběr AdBlue z výdejního stojanu ale přináší také výraznou finanční úsporu. „Zatímco litr AdBlue v kanystru vyjde motoristu i na více než 50 korun, s našimi tankovacími kartami lze tankovat močovinu s takzvanou plošnou cenou, která platí v celé síti Shell, za 12,90 korun na litr. U čerpacích stanic v síti EuroOil pak stojí litr čerpaného AdBlue dokonce jen 9,90 korun,“ uvádí Damir Duraković s tím, že EuroOil má technologii pro výdej AdBlue přizpůsobenu i pro osobní auta na všech 24 čerpacích stanicích, kde je močovina součástí nabídky. V příštím roce by poté mělo přibýt dalších deset prodejních míst.

Datum zveřejnění

26.8.2019

Zdroj informací

Axigon

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2743 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál