Servind

Budoucnost individuální dopravy spočívá v diverzifikaci

Budoucnost individuální dopravy spočívá v diverzifikaci

S příchodem elektrických a plug-in hybridních vozů se stále častěji mluví o budoucnosti automobilů. Jaký druh pohonu bude dominantní? Na jaký druh paliva budeme jezdit v budoucnosti? Nebudou všechna auta stejná? Na tyto a další otázky zná BMW Group odpovědi.

Věštit budoucnost neumí nikdo, nicméně když jste z pohledu inovativnosti na špici ve svém oboru, přirozeně vidíte dále než ostatní. Můžete potom lépe rozpoznat trendy ve společnosti, vhodně na ně reagovat, případně svojí aktivitou dokonce nové vytvářet. Například v roce 1961, kdy BMW postavilo sportovní sedan, jehož celkové pojetí je atraktivní dodnes. V roce 1999 přišlo na trh BMW X5, které jako první ukázalo, že i automobil SUV dokáže nabídnout radost z jízdy. Patrně největší ukázka inovativnosti se ale zhmotnila v roce 2011, kdy automobilka představila svoji divizi BMW i zaměřenou na pokrokové a často revoluční technologie pro individuální dopravu budoucnosti. Kromě elektrického pohonu se ve vozech BMW i3 a BMW i8 uplatnila poprvé zvládnutá sériová výroba dílů z uhlíkových kompozitů nebo čalounění z recyklovaných materiálů.

Jaký je tedy avizovaný výhled do budoucnosti?

Stále více se bude postupně uplatňovat elektrifikace hnacích systémů. která bude mít různé podoby a technická provedení tak, aby v maximální možné míře vyhověla různým skupinám zákazníků, a to nejen v Evropě, ale doslova po celém světě. Proto bude důležité, aby kupující měli na výběr a měli k dispozici automobily, které dokonale vyjdou vstříc jejich potřebám nejen z hlediska praktičnosti, hospodárnosti nebo místních legislativních předpisů, ale samozřejmě i pojetí radosti z jízdy.

Základem budoucnosti je podle BMW Group diverzifikace, nebo jinak řečeno široký výběr, který se ukrývá pod anglickým spojením „Power of Choice“. Ideální ukázkou tohoto přístupu je například BMW X3, jež umožňuje v modelu, který je svojí velikostí oblíbený doslova po celém světě, nabídnout zážehové a vznětové motory (včetně vrcholných M modelů), plug-in hybridní provedení a ve verzi BMW iX3 od roku 2020 také čistě elektrický pohon. Každá z těchto variant má jiné silné stránky a je jen na zákazníkovi, aby si vybral. Tím se přirozeně dosáhne nejvyšší možné celkové efektivity.

Podobný přístup, zaměřující se na maximální celkovou efektivitu, bude BMW aplikovat také v dalších tržních segmentech, protože věří, že diverzifikace je základem udržitelného rozvoje individuální dopravy odpovědné k životnímu prostředí. Současně je tento přístup plně v souznění s elektrifikační strategií BMW NUMBER ONE> NEXT, protože elektrifikace zdaleka neznamená pouze čistě elektrická vozidla, ale samozřejmě také plug-in hybridní modely a v dlouhodobějším horizontu i vozy využívající k pohonu vodíkové palivové články. To ostatně ukázala studie BMW i Hydrogen NEXT, jež naznačila, jakým směrem by se mohla v budoucnu rozšířit nabídka poháněcích ústrojí pro BMW X5.

Široké možnosti volby: Různé druhy poháněcích soustav

Elektrický pohon (BEV)

Jak funguje? Vozidlo je vybaveno baterií, která dodává energii hnacímu elektromotoru. Velikost baterie určuje společně se spotřebou elektřiny celkový dojezd. Omezení spočívá především v rychlosti nabíjení.

Ideální použití : městský a příměstský provoz

Nehodí se : dálniční provoz, sportovní jízda

Plug-in hybrid (PHEV)

Jak funguje? Vozidlo pohání spalovací motor a elektromotor (společně nebo každý zvlášť). Při zpomalování elektromotor rekuperuje kinetickou energii a umožňuje její použití pro další akceleraci. Plug-in hybridní (připojitelné do zásuvky) vozy lze nabíjet, a tím vozu dodat energii na čistě elektrický pohon (například pro jízdu ve městě).

Ideální použití : kratší cesty, mezi nimiž lze vůz dobíjet, a uplatní se elektrický dojezd přesahující 50 km (obvykle dojíždění do zaměstnání) + víkendové cesty na dlouhé vzdálenosti (bez omezení dojezdu)

Nehodí se : městský provoz bez pravidelného dobíjení

Spalovací motor

Jak funguje? Vozidlo pohání výhradně zážehový nebo vznětový motor.

Ideální použití : dostupný pohon pro cenově senzitivní modely (zážehové motory); cesty na dlouhé vzdálenosti vysokými rychlostmi (vznětový motor); pohon vysokovýkonných modelů

Nehodí se : provoz ve městech

Vodíkový palivový článek

Jak funguje? Vozidlo pohání elektromotor, který dostává energii z palivového článku, v němž se vyrobila z vodíku za vzniku vodní páry. Přináší lokálně bezemisní pohon a schopnost rychlého doplnění paliva.

Ideální použití : kombinovaný provoz

Nehodí se : zatím omezená infrastruktura, proto i omezená volnost pohybu

Mild hybrid

Jak funguje? Vozidlo se spalovacím motorem (zážehovým nebo vznětovým) je doplněno malým elektromotorem, který je schopen rekuperovat část kinetické energie a následně ji využít k pohonu. Snižuje spotřebu přibližně o 10 % při nízkých počátečních nákladech.

Ideální použití : každý vůz se spalovacím motorem

Nehodí se : pro jiný vůz než se spalovacím motorem

Datum zveřejnění

21.12.2019

Zdroj informací

BMW Group

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2547 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál