Servind

Výhody a nevýhody celoročních pneumatik

Výhody a nevýhody celoročních pneumatik

Obliba celoročních pneumatik celosvětově roste. Tento trend se projevuje i u českých řidičů. Podíl těch, kteří celoroční pláště využívají, se stále pohybuje v řádech jednotek procent, ale na silnicích už nejsou výjimkou. Je to dáno i tím, že technologie jdou neustále dopředu a výrobci zapracovali na jejich konstrukci, dezénu i směsích a eliminovali nedostatky dřívějších celoročních pneumatik. Pneumatiky, které je možné plnohodnotně používat po celý kalendářní rok, nabízejí řadu výhod, ale mají i své limity.

Pneumatiky pro osobní automobily můžeme řadit do tří kategorií – vedle klasických letních a zimních plášťů existují také celoroční. Zatímco první dvě kategorie jsou určeny především řidičům s vyšším ročním nájezdem, celoroční pneumatiky jsou ideální volbou pro motoristy, kteří najedou kolem pěti tisíc kilometrů ročně, nepohybují se v horských oblastech nebo mají více než jeden vůz.

Ačkoliv jsou celoroční pneumatiky kompromisem mezi letním a zimním obutím, splňují veškeré legislativní požadavky na provoz v každém ročním období. Všechny celoroční pneumatiky koncernu Continental nesou označení M+S a symbol sněhové vločky v hoře. To znamená, že mohou být používány i v zimním období mezi 1. listopadem a 31. březnem, pokud se na silnicích vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že taková situace nastane. Stejně tak je možno tyto pláště bez obav použít v úsecích, kde jsou vyžadovány zimní pneumatiky pomocí příkazové dopravní značky „Zimní výbava“. Během zimy však platí, že musí mít hloubku dezénu minimálně čtyři milimetry.

Úspora času i financí

Mezi hlavní výhody celosezonních pneumatik bezesporu patří finanční i časová úspora. Díky pneumatikám, které se dají využívat v létě i v zimě, není třeba investovat do více sad. Řidič nemusí kupovat druhou sadu ráfků a senzorů TPMS. Navíc řidič ušetří i za náklady na přezouvání. Odpadávají rovněž problémy s uskladněním právě nepoužívané sady. Za výhodu lze považovat také skutečnost, že u řidičů s nízkým nájezdem nedochází k velkému stárnutí pneumatik. Za nevýhodu naopak nutnost dodržení minimální hloubky dezénu 4 mm v zimním období. U všech typů obutí vozu však platí, že by motoristé měli pravidelně jednou za měsíc kontrolovat tlak v pneumatikách a také geometrii vozu v odborných servisech.

Praktičnost a univerzálnost celoročních pneumatik oceníte i ve chvílích nečekaných výkyvů počasí – nepřekvapí vás dřívější příchod zimy ani neobvykle dlouhé babí léto. Navíc není třeba zabývat se hledáním ideálního termínu na přezutí.

I když současné „univerzálky“ poskytují dobré jízdní vlastnosti na různých površích, řidiči musí počítat s tím, že mají své limity. Oproti výhradně letním či zimním plašťům nedosahují v podmínkách typických pro jednotlivá období výkonů letních a zimních pneumatik. To znamená, že letní pneumatiky nabídnou v letním období lepší vlastnosti a bezpečnost než pneumatiky uziverzální, zatímco v zimním období lze očekávat, že kvalitní zimní obutí bude mít lepší vlastnosti. Z hlediska bezpečnosti a jízdních vlastností jsou tedy vhodnější dvě sady plášťů – na zimní a na letní sezonu. To platí zejména u řidičů, kteří na cestách stráví hodně času a nemohou zvolit alternativní přepravu v případě náhlého zhoršení podmínek na vozovce, ať už v letním či v zimním období – obvykle se to týká řidičů služebních vozidel.

Spoleh na renomované značky

„V posledních letech zaznamenáváme u českých řidičů nárust oblíbenosti celoročních pneumatik, které mají lepší jízdní vlastnosti a jsou bezpečnější, než tomu bylo v minulosti. Tyto pláště jsou výhodné pro motoristy, kteří v průběhu celého roku jezdí méně a na kratší vzdálenosti. Jejich nespornou výhodou je časová i finanční úspora, avšak řidiči nesmí zapomínat, že jde o kompromisní řešení, které kombinuje letní a zimní pláště a má svá omezení,“ uvádí Magda Nagy, ředitelka Divize marketing ve společnosti Continental Barum s.r.o.

„Při volbě celoročních pneumatik bych motoristům doporučil se poohlédnout po renomovaných značkách s lepšími výsledky v testech. Řidičům, jezdícím na levnějších značkách letních a zimních pneumatik, bych radil volbu celoročních pneumatik z prémiového segmentu, které mají sice dražší směsi, ale tyto směsi budou fungovat minimálně na úrovni levnějších směsí letních a zimních plášťů. Při takové volbě budou s celoročními pneumatikami určitě spokojeni,“ uvádí Aleš Langer, vedoucí Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum s.r.o.

Při výběru celoročních plášťů by šoféři měli postupovat stejně jako v případě letních či zimních pneumatik. Vyplatí se spoléhat na renomované značky, jejichž produkty mají dobrá hodnocení i v nezávislých testech. Příkladem mohou být pneumatiky AllSeasonContact společnosti Continental, které zvítězily v testu All Season Tire Test 2019 německého ACE (Auto Club Europa) společně s GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) a rakouského Partner Club ARBÖ (Auto, Motor und Radfahrerbund Österreichs).

Datum zveřejnění

8.1.2020

Zdroj informací

Continental Barum s.r.o.

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2564 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál