Co znamenají nápisy na pneumatice? Důležité údaje mohou řidičům pomoci při nákupu

Co znamenají nápisy na pneumatice? Důležité údaje mohou řidičům pomoci při nákupu

Zanedlouho nás opět čeká období přezouvání pneumatik, s čímž bývá spojen i nákup nového obutí. Při výběru pneumatik je důležité znát několik údajů, aby řidič vybral ty správné. Směrodatné jsou údaje v technickém průkazu vozidla – obdobné informace jako rozměr, nosnost, maximální povolená rychlost či věk pneumatiky však můžeme jednoduše vyčíst také z bočnic plášťů.

Nápisy na pneumatice nejsou jen pro odborníky

Při koupi nové pneumatiky by řidiči neměli opomenout nápisy na bočnicích. Pro běžného spotřebitele není důležité znát všechny, ale některé údaje jsou při pořizování nových pneumatik podstatné.

Snad nejdůležitějším faktorem při výběru pneumatiky je její rozměr. Rozměr lze přečíst na její bočnici nebo v uživatelské příručce vozidla.

První trojčíslí označují šířku průřezu pneumatiky. Tento údaj se uvádí v milimetrech a označuje rozměr od vnitřní po vnější bočnici pláště.

Výška bočnice je vyjádřena v procentech šířky průřezu a nazývá se profilové číslo nebo jednoduše profil.

Další důležitý údaj, uváděný vpravo od typu konstrukce je průměr ráfku, měřený v palcích. Písmeno R označuje, že pneumatika má radiální konstrukci, což znamená, že vlákna kostry pláště jsou uložena kolmo k obvodové kružnici. Protože pneumatiky nepořizujeme každý rok, případně jsme auto s danou sadou pneumatik již koupili, doporučujeme kontrolu rozměrů s technickým průkazem.

Jaký je reálný věk pneumatiky?

Důležitý význam mají též čísla s označením DOT, díky kterým řidič zjistí, kdy byla pneumatika vyrobena. Údaj se uvádí ve formátu týden-rok. Podle průzkumu společnosti Continental až 66 procent českých řidičů kontroluje při koupi věk pneumatik, přičemž tři čtvrtiny z nich umějí tento údaj vyčíst přímo z informací na ní.

Pokud je pneumatika starší, není třeba se hned obávat. „Množství interních testů, které jsme v uplynulých letech uskutečnili, potvrdilo, že běžný řidič nemůže rozpoznat rozdíl mezi novou pneumatikou a pláštěm vyrobeným před pěti lety. Rozdíly jsou natolik minimální, že ani profesionální testovací jezdci rozdíl nezaregistrují. Běhounová směs moderních plášťů obsahuje činidla s postupným uvolňováním, která při správném skladování chrání pneumatiku minimálně pět let,“ říká Ing. Aleš Langer, šéf oddělení Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum s.r.o.

„Prodejci musí při skladování důsledně dodržovat stanovené podmínky, proto není věk rozhodujícím faktorem pro nákup nových pneumatik. Díky správnému uskladnění vydrží nepoužité pláště několik let jako nové. Continental garantuje, že pneumatiky všech koncernových značek mají i po pěti letech stejné vlastnosti, jako ty právě vyrobené. Záruční doba je stejná jako při jakémkoli jiném spotřebním zboží – i při našich pláštích to jsou dva roky, přičemž lhůta začíná běžet datem nákupu bez ohledu na datum výroby,“ říká Magda Nagy, ředitelka divize marketingu Continental Barum s.r.o.

Maximální rychlost a zatížení

Index nosnosti představuje nejvyšší možné zatížení (v kilogramech), které vaše pneumatika snese. Tento údaj se vztahuje na maximální rychlost použití, která se dá rovněž vyčíst z bočnice pneumatiky a je označena písmenem, například v případě písmene Y je to 300 km/h. Vůz, který jede na pneumatikách s označením 91Y, může při rychlosti 300 km/h mít maximální zatížení 2460 kg (index nosnosti krát čtyři pneumatiky). Pro zjištění těchto údajů je třeba nahlédnout do tabulek rychlostních a zátěžových indexů.

V souvislosti se zátěží můžeme na pneumatice nalézt označení XL nebo EXTRA LOAD, což znamená, že pneumatika je zesílena. Má posílenou bočnici, vyztužený celý podklad běhounu a uložení dezénových bloků, aby mohla uvézt větší náklad. Tyto pneumatiky jsou vhodné především pro vozy SUV. Výhodou pneumatik s větší kapacitou zatížení jako možné alternativy standardních pneumatik je, že nabízejí větší rozsah maximálního zatížení. Disponují také lepší ochranou proti mechanickému poškození. Pokud rádi jezdíte terénem nebo pravidelně jezdíte po horských oblastech s naloženým autem, XL pneumatiky jsou vždy lepší volbu.

Z údajů na pneumatice lze vyčíst vše důležité

V okolí označení rozměru se nacházejí také další písmena, která určují, pro jaké vozidlo se pneumatika hodí. Písmeno P označuje pneumatiku pro osobní vozidla (passenger), pro lehká užitková vozidla se užívá označení LT (light truck) nebo písmeno C (cargo, commercial).

Pokud má pneumatika asymetrický běhoun, najdeme na pneumatice označení Outside, což znamená, že musí být nazutá tak, aby tato strana byla zvenčí auta. Směrový běhoun nese označení nápisem Rotation a šipkou, čímž se označuje směr rotace kola při jízdě.

Na bočnici se může také nacházet symbol M+S, jenž indikuje, že pneumatika má vylepšené jízdní vlastnosti na sněhu, především záběr a stabilitu. V mnoha zemích je toto označení považováno za symbol zimních pneumatik, který sice vyhovuje zákonu, ne však plné bezpečnosti.

Continental doporučuje při teplotách nižších než 7 °C použití pneumatik s alpským symbolem. „Alpský symbol“ označuje zimní pneumatiky v souladu s předpisy UNECE (platné v EU a v dalších zemích) a předpisy pro použití obutí v USA a v Kanadě. Výkon těchto zimních pneumatik na sněhu musí být prokázán objektivními testy a splnit nebo překročit stanovené limity. Tyto pneumatiky poskytují vysoký výkon s ohledem na bezpečnost a ovládání na sněhu, na zledovatělé vozovce a obecně při nízkých teplotách. Všechny zimní dezény koncernových značek s DOT mladším než 3919 mají označení alpského symbolu. Označení M+S nebo alpský symbol naleznete také na všech celoročních koncernových pláštích.

* Statistické údaje pocházejí z průzkumu agentury STEM/MARK, zadaného společností Continental Barum s.r.o., realizovaného v ČR během října 2019 na vzorku 505 vlastníků automobilů, pečujících o výměnu pneumatik na svém vozidle.

Datum zveřejnění

24.1.2020

Zdroj informací

Continental Barum s.r.o.

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoTablet

AutoWeek

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3856 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál