Jak vybrat do firmy vysokozdvižný vozík? Pozor hlavně na pohon a řiditelnost

Jak vybrat do firmy vysokozdvižný vozík? Pozor hlavně na pohon a řiditelnost

Bez vysokozdvižného vozíku se neobejde žádný větší sklad či firma. Na první pohled by se mohlo zdát, že na nich není nic moc zajímavého. Je ale dobré si uvědomit, že se jedná o kus techniky, který musí pracovat spolehlivě, bezpečně a často také nepřetržitě v režimu 24/7. Podívejme se na několik méně známých faktů, podle nichž je dobré kvalitní vysokozdvižný vozík do firmy vybírat.

Hlavní charakteristikou vysokozdvižného vozíku je bezesporu nosnost a výška zdvihu. Nosnost je dána typem a provedením vozíku a může se pohybovat v rozmezí od několika stovek kilogramů do desítek tun. Recept na výběr správné výšky zdvihu je pak jednoduchý. Vezměte v úvahu výšku nejvyšší police ve vašem skladu a připočítejte deset centimetrů – tedy paletu. Na trhu najdete celou řadu vysokozdvižných vozíků, některé z nich mohou náklad zvedat třeba až do výšky 12 metrů.

Rozměry a řiditelnost

Neméně důležité jsou také vnější rozměry vozíku. Právě na nich totiž záleží, jak dobře bude vozík ve skladu pohyblivý. Pozor hlavně na brány, vjezdy a další snížená místa. Stavební výška vozíku musí být taková, aby bylo možné do skladu dobře vjet. Také z toho důvodu mají vozíky takzvaný volný zdvih, kdy jsou schopny náklad na paletě zvednout, ale jejich celková výška se přitom nezmění. Prostě s nimi paletu zvednete obvykle do výšky maximálně 1,5 metru a bez problémů projedete bránou nebo vraty skladu.

Nafta, plyn, nebo elektřina?

Podobně jako u automobilů i u vysokozdvižných vozíků můžete vybírat mezi několika typy pohonu. Nejčastěji bývají k vidění vozíky s naftovým motorem. Ten je sice nejméně šetrný vůči životnímu prostředí, výrobci však naftové motory v posledních letech velmi zdokonalili a při použití přídavných filtrů je možné vysokozdvižné vozíky na naftu používat i uvnitř skladových hal. Velkou výhodou naftových motorů je hlavně vysoký výkon a snadná manipulace s palivem, tedy tankování.

Stále častěji se v pohonu vysokozdvižných vozíků uplatňuje také zkapalněný ropný plyn – LPG. „Vysokozdvižné vozíky na LPG je možné bez problémů provozovat jak venku, tak uvnitř hal. LPG do vysokozdvižných vozíků obsahuje výhradně propan, který má ve srovnání se směsí propan-butanu vyšší oktanové číslo, obsahuje nižší obsah síry a minimum nečistot. LPG lze odebírat z kompozitních pohonných láhví nebo z interní čerpací stanice, kterou dodavatel plynu postaví přímo v areálu zákazníka,“ shrnuje výhody této technologie Jiří Karlík ze společnosti Primagas.

Hlavně v potravinářství a v dalších provozech náročných na hygienu pak roste obliba elektrických vysokozdvižných vozíků. Ty nabízejí bezhlučný a bezemisní provoz. Moderní elektrické vozíky je navíc už možné provozovat i při nízkých teplotách, například v chladírenských halách, aniž by tím trpěl jejich akumulátor. Nevýhodami elektrického pohonu je nutnost odstávek stroje pro dobíjení, vyšší pořizovací cena a nemožnost provozu venku, když je vlhko. „Přes některé nevýhody popularita elektrických vysokozdvižných vozíků roste. V blízké budoucnosti lze podle našich analýz očekávat, že v tomto segmentu strojů plynový a elektrický pohon převládne. Naftové motory zůstanou doménou jen speciálních výkonných vozíků určených třeba do terénu,“ popisuje možný vývoj v oboru Jiří Karlík.

Tři nebo čtyři kola?

V případě automobilů docela kuriózní otázka, u vysokozdvižných vozíků běžná úvaha. Vozík v tříkolovém provedení řízený jedním zadním kolem je pohyblivější a snáze se s ním manévruje v úzkých uličkách skladů. Naopak čtyřkolový vozík je stabilnější, obzvlášť pokud má na předním kole dvojmontáž pneumatik. Tříkolové vozíky bývají zpravidla elektrické, u čtyřkolových si již většinou můžete vybrat pohon podle svých preferencí. Pokud bude vozík jezdit hlavně po rovném povrchu, může mít i plné pneumatiky. Jejich výhodou je vyšší životnost a nižší náchylnost k poškození.

Datum zveřejnění

21.2.2020

Zdroj informací

LUKÁŠ POLOLÁNÍK

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Autoservis & mobilita

ClassicExpo

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.4302 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál