Servind

Pneumatiky potřebují celoroční péči, pouhé přezutí nestačí

Pneumatiky potřebují celoroční péči, pouhé přezutí nestačí

Pneumatiky potřebují celoroční péči, pouhé přezutí nestačí

Přelom března a dubna bývá obdobím, které mají řidiči spojené s výměnou pneumatik. Bohužel přezouvání bývá často jediným okamžikem, kdy se řidiči o své pneumatiky starají. Avšak správná péče a šetrná jízda může prodloužit životnost gum až na 100 tisíc kilometrů. V opačném případě mohou být na odpis na 30 tisících. Jak pečovat o pneumatiky poradí Jakub Erben, fleet manager P2P carsharingu HoppyGo.


 Nepodceňujte skladování

Správné skladování je alfou a omegou životnosti gumy. Pneumatiky potřebují chladné, dobře větrané a suché prostředí. Proto rozhodně nedoporučuji skladování ve vlhkém sklepě, daleko lepší je garáž. Pneumatiky potřebují stálé prostředí bez výkyvů teplot a rozhodně nesmí být vystaveny slunečnímu záření. Vhodným skladováním můžete docílit prodloužení životnosti pneumatiky až o desítky tisíc kilometrů.

 Dohlížejte na správný tlak v pneumatice

Pneumatiky fungují stále pouze tehdy, pokud jsou správně nahuštěné. Podhuštěné pneumatiky se rychle přehřívají a dochází k prudkému opotřebení. Naopak přehuštěné gumy hůře absorbují nárazy a kvůli snížené styčné ploše s vozovkou jsou hůře ovladatelné. Výrobcem doporučené přesné hodnoty najdete na karoserii vozidla (nejčastěji na dveřích řidiče, na vnitřní straně víčka od nádrže či na pojistkové skříňce), případně v příručce k vozu. Tlak byste měli kontrolovat aspoň jednou měsíčně.

 Své pneumatiky pravidelně kontrolujte

Hloubka dezénu, tlak a pravidelnost sjíždění. Tyto tři základní parametry byste na svých pneumatikách měli kontrolovat. Běžně zhruba jednou měsíčně, pokud se chystáte na dovolenou, pak zkontrolujte pneumatiky vždy před odjezdem. Stejnou péči věnujte i rezervní pneumatice. Pokud v dezénu najdete například kamínky či drobné střepy, pak je ihned odstraňte. Díky této krátké rutině můžete docílit prodloužení životnosti pneumatik o tisíce kilometrů.

Měňte umístění kol

V pneuservisu samozřejmost, ale stále velké množství Čechů tento návyk nemá. Každá pneumatika se může sjíždět jinak, proto je důležité měnit jejich pozici, abychom v dlouhodobém horizontu docílili co nejrovnoměrnějšího sjetí. Pokud si necháváte kola měnit v servisu, tak rovnou zažádejte o srovnání geometrie. Seřízení geometrie trvá zhruba půl hodiny a vyjde na pár stovek. Svým pneumatikám tím jedině pomůžete.


 Nepřekračujte hmotnostní a rychlostní limity

Do správné péče o životnost pneumatiky patří i šetrná jízda. Každá pneumatika má výrobcem daný rychlostní a hmotnostní limit, který by se dlouhodobě neměl překračovat. Například při maximálním rychlostním indexu 140 km/h rozhodně nedoporučuji jezdit například rychlostí 200 km/h. K deformaci kvůli přehřívání dochází zpravidla již po deseti minutách nadlimitní jízdy. Podobným problémem je přetěžování vozu. Zároveň se při jízdě vyhýbejte prudkým rozjezdům a brždění, protože míra opotřebení se nešetrným způsobem jízdy neustále zvyšuje.

Myslete na to, že opotřebení pneumatiky má vliv na její vlastnosti

Stupeň opotřebení má velký vliv na to, jak se pneumatika chová na mokru či na suchu. Zatímco na suché vozovce se vlastnosti pneumatiky při opotřebování optimalizují, tak na mokré vozovce s opotřebením roste riziko aquaplanningu a na vlhké vozovce se zhoršuje přilnavost. Proto je nutné k podmínkám venku přistupovat vždy ostražitě a nespoléhat na to, že pneumatiky mají stále stejné vlastnosti. Mějte rovněž na paměti, že pneumatiky starší pěti let jsou náchylnější ke ztrátě svých vlastností.

 Nezapomínejte na hloubku dezénu

Měření dezénu by mělo patřit ke standardní rutině, kterou provádíme alespoň jednou měsíčně. U zimních pneumatik minimální hloubka činí 4,0 mm, u letních 1,6 mm. A jak snadno poznat, zda pneumatika ještě vyhovuje zákonům? Stačí zkontrolovat drážky běhounu. Ty bývají vybaveny gumovými destičkami, které jsou rozmístěny ve středu pneumatiky. V momentě, kdy se drážka stane rovnoměrnou se zbytkem pneumatiky, jedná se o jasný signál, že je třeba ji vyměnit za novou. Jízda s nevyhovujícími pneumatikami je nejen nezákonná, ale především nebezpečná pro vás i vaše okolí.


HoppyGo je český P2P carsharing, do kterého je zapojeno necelých 70 tisíc uživatelů ze všech koutů České republiky. Ti si mohou vybrat ze zhruba 1800 vozů, které uživatelé sami nabízí. Chcete se do carsharingu také zapojit? Více informací se dozvíte na webu hoppygo.com.

Datum zveřejnění

10.04.2020

Zdroj informací

HoppyGo

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.1883 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál