100 let poprodejních služeb mladoboleslavské automobilky

100 let poprodejních služeb mladoboleslavské automobilky

Skutečnost, že prodejem nového automobilu vztah se zákazníkem teprve začíná, si zakladatelé mladoboleslavské automobilky Václav Klement a Václav Laurin uvědomili prakticky ihned při založení společného podniku na sklonku roku 1895. Servis a opravy nejdříve bicyklů, záhy i motocyklů a automobilů nejprve probíhaly přímo v Mladé Boleslavi. Vznikem samostatné společnosti ELKA v roce 1920 byl položen plnohodnotný základ dnešní části automobilky známé jako Škoda Originální díly.

„Při pohledu ke kořenům automobilky Škoda je fascinující vidět prozíravost obou zakladatelů, kteří si již tehdy uvědomovali důležitost a potenciál poprodejních služeb. I když se od té doby tato oblast samozřejmě změnila k nepoznání, některé hodnoty zůstaly zachovány - třeba akcent na používání kvalitních originálních dílů, špičková odbornost autorizovaných servisů značky Škoda a neutuchající snaha o to, aby každý náš zákazník byl vždy spokojený,“ říká vedoucí Servisních služeb Škoda Auto Česká republika Karel Starý.

ELKA jako samostatná firma spjatá s mladoboleslavskou automobilkou

Název firmy ELKA vznikl fonetizací značky L&K. Jako registrovaná ochranná známka byl veden již kolem roku 1909, přičemž v roce 1913 byl název ELKA prokazatelně používán. Jako samostatná společnost byla založena v roce 1920 pod oficiálním názvem ELKA, výzbroj a opravy automobilů, s. s r.o.. V červnu téhož roku automobilka oznámila, že pod hlavičkou ELKA v Praze otevře svou první opravnu automobilů. Do té doby vozili zákazníci své vozy na servis do Mladé Boleslavi, nebo byli odkázáni na zručnost lokálních řemeslníků, to podle povahy potřebné opravy.

Svou pražskou „správkárnu automobilů“ se značka rozhodla zřídit ve Valdštejnské jízdárně, což vzhledem k historickému odkazu této budovy vzbudilo velký ohlas. ELKA však nebyla pouhým servisem. Působila jako samostatná firma spjatá s mladoboleslavskou automobilkou a kromě oprav vozů, kterých plánovala ročně zhruba 500, fungovala i jako sklad pneumatik, nabízela prodej náhradních dílů a dokonce také komisní prodej ojetých automobilů.

V roce 1929 byla ELKA začleněna do Škodových závodů. Ve 30. letech Škodovy závody Plzeň postoupily firmu ELKA společnosti ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl) za 1 000 000 korun. Další, již vynucená změna majitele firmy ELKA, proběhla v roce 1945, kdy přešla pod křídla firmy PAL České Budějovice. Kolem roku 1950 nastala její likvidace. ELKA tak sice nedosáhla plánované rozšíření, její přínos byl ale i tak zásadní a symbolický - stála na počátku dnes naprosto komplexních poprodejních služeb značky Škoda v Česku.

Pod křídly AZNP

Poválečný vývoj poprodejních servisních služeb se odehrával pod taktovkou národního podniku AZNP a začátků centralizovaného hospodářství. Nešlo však pouze o automobily a jejich výrobu. Neméně důležitá byla i oblast náhradních dílů a jejich zásobování. Koncem 40. let se konkrétní fungující podoba tuzemské servisní sítě hledala často velmi krkolomně. Nejprve fungovala tzv. Evidence rezervních dílů (ERD). Ta byla záhy zrušena a vznikla Autorenova a z té se posléze stala Mototechna.

Až koncem 50. let století, v dobách, kdy z výrobních pásů sjížděly lidové vozy Škoda 440 Spartak, Octavia a z ní odvozená Felicia, vznikl systém servisní péče o tyto vozy. V roce 1958 bylo na základě usnesení vládních orgánů vyčleněno z tehdejších krajských podniků Československých automobilových opraven devět servisů, které přešly pod křídla tehdejšího AZNP.

Tak vzniklo prvních devět poúnorových autorizovaných opraven vozů značky Škoda. Nacházely se v Mladé Boleslavi, Praze-Hostivaři, Libouci u Děčína, Karlových Varech, Mariánských Lázních, Brně a na Slovensku v Bratislavě, Nitře a Ružomberoku. Jednalo se o značkové opravny určené výhradně pro vozy Škoda, na něž se mohli obracet motoristé, popř. i ostatní autodílny. Kromě toho ještě v prostorách dnešního Škoda Muzea existovala takzvaná servisní dílna OTS, která se specializovala na závažnější problémy, popř. na servis vozů prominentů.

Stav s devíti opravnami v Československu trval až do přelomu 60. a 70. let, kdy se síť značkových servisů modernizovala a rozšířila. Vznikly zcela nové opravny v Praze na Spořilově, ve Žďáru nad Sázavou a na východě Slovenska ve Stropkově, zatímco servisy v Mariánských Lázních, Bratislavě a Ružomberoku prošly modernizací. Od té doby v Československu existovalo 12 značkových servisů, které se v některých případech postupně rozšiřovaly i o nabídku prodeje zcela nových vozů Škoda.

Za pozornost zejména servis v Mariánských Lázních. Ten se totiž stal prvním, v němž se aplikovalo řízení procesu opravy vozu počítačem. Přijímací technik zde pracoval na tehdejší dobu velmi pokrokově s děrnými štítky - vytvořil zakázkový list a celá oprava byla sledovaná a vyhodnocená počítačem, takže na konci zákazník obdržel i soupis dílů a prací. Počítač se ve značkové opravně v Mariánských Lázních poprvé rozjel v roce 1973 a jednalo se ve své době o první místo, kde byl nasazený americký kancelářský počítač velikosti pracovního stolu spolu s děrovačkou.

Princip značkových opraven a způsob jejich zásobování náhradními díly sice nebyl úplně špatný, ale koncem 80. let minulého století bylo stále jasnější, že se automobilka neobejde bez vlastního centrálního skladu náhradních dílů. Dosavadní sklad v Kosmonosech už kapacitně nestačil, a tak začal v Zalužanech vznikat nový sklad. Ten se záhy dále rozšiřoval až do podoby dnešního vysoce moderního Škoda Parts Centra.

Hned počátkem roku 1990 se velmi rychle upravovaly obchodní vztahy a začalo vyjednávání se zahraničními firmami o partnerství pro automobilku Škoda. Stejně tak se rychle proměnila celá servisní a prodejní síť. Některé firmy s dlouhou historií se v rámci restitucí dostaly zpět do rodinného vlastnictví, ostatní automobilka postupně odprodávala. Začal fungovat volný trh, a případní zájemci o prodej a servis vozů Škoda se ucházeli o to, být prodejním a servisním partnerem automobilky. Jejich síť se rychle rozrůstala a kvalita služeb se zvyšovala. Poté, co v roce 1991 do mladoboleslavské automobilky majetkově vstoupil koncern Volkswagen, začala i oblast servisních a poprodejních služeb využívat nejmodernější know-how.

Komplexní služby 220 autorizovaných partnerů Škoda v ČR

Dnešní servisní síť čítá více než 220 autorizovaných partnerů Škoda v Česku. Místo cíle 500 úkonů ročně jich zvládá téměř milion. Spolu s partnery se Škoda Auto snaží zajistit, aby měli zákazníci pohodlně dostupný nejen prodej nových vozů, ale i komplexní poprodejní služby. Škoda Auto tak navazuje na odkaz, který zdědila po průkopnících, mezi něž patří právě i firma ELKA. Není náhodou, že služby, které poskytovala ELKA, poskytují autorizované servisy Škoda dodnes, ať už je to servis, náhradní díly, uskladnění pneumatik nebo prodej prověřených ojetých vozů v programu Škoda Plus.

Více než polovina autorizovaných partnerů dnes zároveň působí jako Škoda Handy centra. To mimo jiné znamená bezbariérový přístup, proškolený personál, vyzvednutí porouchaného vozu v okruhu 20 km od dealerství zdarma, přednostní servis a zvýhodněné ceny servisu i náhradních dílů pro hendikepované klienty. Služby se vztahují i na zájemce o nový vůz, zde je možná testovací jízda v místě bydliště klienta, zajištění přestavby a další služby, které klientům Škoda usnadní pořízení vhodného vozu.

Datum zveřejnění

17.07.2020

Zdroj informací

Škoda Auto

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Autoservis & mobilita

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.2999 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál