Informace, statistiky a zajímavosti z prodeje ojetých vozidel

Informace, statistiky a zajímavosti z prodeje ojetých vozidel

Společnost Cebia provedla analýzu trhu ojetých vozidel za první pololetí 2020, jejímž cílem byla analýza struktury a identifikace trendů trhu s ojetými vozidly.

Prodej osobních ojetých vozidel letos výrazně ovlivnila opatření spojená s koronavirem. Dovoz ojetých aut ze zahraničí klesl v prvním pololetí meziročně o téměř 23 %, což znamená, že se dovezlo o 20 133 aut méně než loni. Celkově se během šesti měsíců dovezlo 69 026 ojetých vozidel, což bylo nejméně od roku 2014.

Alarmující je především to, že se o 2 % zvýšil podíl dovezených aut starších 10 let, a to na 53,2 %. Vlivem oslabení koruny došlo ke zdražení dovozu. Řada domácností čelí finanční nejistotě, což přesunulo jejich zájem na levnější auta. Proto se začaly více dovážet starší vozy, což může mít negativní dopad na zestárnutí a zhoršení technického stavu českého vozového parku, jehož stáří letos poprvé překročilo hranici 15 let.

K největšímu propadu dovozu došlo v dubnu, kdy se dovezlo o 53 % méně aut než ve stejné době před rokem. Od dubna se však počet dovezených ojetin navyšuje. V červnu už byl jen 6,5 % za loňským rokem. Ačkoli se zájem kupujících postupně vrací zpět, stále se nedostal na úroveň minulého roku. Odpovídá tomu také nabídka ojetých vozů, která byla na konci pololetí zhruba o 5 % menší než v loňském roce. Průměrná doba prodeje se meziročně prodloužila o 22 dní na 106 dní, kvůli čemuž stoupl podíl vozů s propadlou STK o 3 % na 21 %.

V nabídce ojetých vozů se v prvních šesti měsících více než před rokem vyskytovala auta v letošním roce nebo minulých letech dovezená ze zahraničí. Podíl vozidel s tuzemským původem se meziročně snížil o 2 % na 51 %, stejnou měrou naopak narostl podíl aut z Německa. Auta ze zahraničí se prodávala v průměru 11 let stará, zatímco tuzemská byla v průměru 7 let od výroby. Dovezené ojeté vozy tedy vykazovaly o 4 roky vyšší průměrné stáří než česká auta.

Vyšší podíl aut s deklarovaným německým původem lze přisoudit skutečnosti, že taková auta mají na českém trhu větší cenu a rychleji se prodávají, což je v době útlumu trhu pro prodejce obzvláště důležité. Jak ukázal nedávný průzkum Cebia, pětina kupujících je přesvědčena, že u aut z Německa mohou očekávat lepší cenu i lepší technický stav zároveň. Bohužel to ale nahrává nekalým praktikám, jako je stočení tachometru, zatajení havárií či nelegální předělání vozidla, díky čemuž může zákazník získat rádoby zajímavý vůz za zajímavou cenu, přičemž prodejce získá zajímavou marži. Navíc každé páté dovezené osobní ojeté auto pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Falešně se uvádí nejčastěji právě německý, nebo český původ, což znamená, že tuzemských vozidel může být v nabídce ve skutečnosti ještě méně, než oněch 51 %. V době útlumu zájmu a prodeje lze navíc očekávat, že se všechny podvodné praktiky s ojetými vozy budou postupně vyskytovat ve větší míře než před zavedením koronavirových opatření.

Cena prodávaných aut se letos meziročně snížila o 7 % z 228 000 Kč na 212 000 Kč, což je opět důsledek dovozu starších aut, menšího zastoupení aut s českým původem a především menšího zájmu lidí o koupi ojetého vozu. Ve snaze alespoň nějakého zisku přitom řada prodejců přistupovala ještě k dodatečným slevám. V následujících měsících se však očekává, že ceny půjdou opět nahoru. Pokles ve výrobě nových aut, nepříznivý kurz koruny pro dovozy aut a menší ochota lidí měnit častěji auto by se měly projevit menší nabídkou ojetých vozů, a to zejména mladých ojetin.

„Sehnat kvalitní ojeté auto se může ukázat jako těžší úkol než v předešlém roce. Kvůli kurzu koruny se do Česka budou dovážet levnější a méně kvalitní vozy, na kterých bude možné více vydělat. Ti, kdo si plánují koupit ojeté auto v dohledných měsících, by se měli po něm poohlédnout co nejdříve,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetin.

S dovozem starších aut a většímu zastoupení zahraničních ojetin na trhu, které jsou starší než české ojetiny, došlo v prvním pololetí u prodávaných aut i ke zvýšení průměrné hodnoty najetých kilometrů, a to o 8 % ze 154 000 km na 166 000 km. Skutečný kilometrový nájezd však bude vyšší, neboť u zhruba třetiny aut dochází k manipulaci s počitadlem najetých kilometrů.

Z hlediska paliva se na trh stále více vrací vozy se vznětovými motory, které sice v případě ojetých vozidel nikdy neztratily nad zážehovými převahu, ale jejich podíl v minulosti klesal. Letos se jejich podíl vyšplhal o 3 % na 55 %.

Během druhého čtvrtletí se snížil podíl aut po prvním majiteli. Zatímco ke konci března mělo jednoho majitele 57 % aut, na konci června už to bylo jen 55 % aut. Meziročně však podíl aut po prvním majiteli o 1,5 % narostl.

10 změn:

Došlo ke zlevnění vozidel meziročně o 7 %

Došlo ke zvýšení km nájezdu meziročně o 8 %

Došlo k poklesu dovozu meziročně o 23 %

Narostl podíl dovezených aut starších 10 let meziročně o 2 %

Narostl podíl prodávaných aut se zahraničním původem meziročně o 2 %

Snížila se nabídka ojetých vozů meziročně o 5 %

Zvýšila se průměrná doba prodeje meziročně o 22 dní

Zvýšil se podíl aut s prošlou STK meziročně o 3 %

Zvýšil se podíl aut se vznětovým motorem meziročně o 3 %

Snížilo se množství aut po prvním majiteli oproti prvnímu čtvrtletí o 2 %

body na 55 %.

Datum zveřejnění

20.07.2020

Zdroj informací

Cebia

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoTablet

AutoWeek

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3591 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál