Servind

Cenový index EY

Cenový index EY

První náznaky vlivu Covid-19 na český automobilový trh: průměrné ceny za čtvrtletí mírně klesly o 0,8 %. Průměrné ceny nejlevnějších modelů klesly o 3,2 %, zatímco u nejvyšších výbav pokračovaly v růstu - ve druhém čtvrtletí o 0,7 %. Přes akční ceníky bylo během července nabízeno 40 % modelů.

Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily a dopad na spotřebitele. Druhé čtvrtletí letošního roku přineslo první náznaky vlivu pandemie viru Covid-19 na český trh s osobními automobily. Hlavním projevem se stal mírný pokles průměrných cen o 0,8 % napříč všemi variantami a výbavovými stupni nových vozů. Automobily v základní výbavě zlevnily v průměru o 3,2 %, naopak ceny u nejvyšších výbavových stupňů čtvrtletně vzrostly o 0,7 %. Oproti předchozímu čtvrtletí zdražily nejvyšší výbavy u 38,2 % modelů.

„Díky cenovému indexu můžeme pozorovat v posledním čtvrtletí první dopady Covid-19 na český automobilový trh. Zdá se, že byl ukončen rostoucí trend cen zjevný již od počátku tvorby EY cenového indexu v roce 2018. K mírným slevám tak nedochází jen na složitě sledovatelné úrovni prodejce – spotřebitel, ale i na úrovni oficiální nabídky zastoupení automobilek. Dle dosavadního vývoje není vyloučeno, že může nadále docházet ke snižování vybraných cen nových vozidel v rámci pokusu o zlepšení letošních prodejních výsledků. Prognózy ohledně ceníkových slev ve výši nižších desítek procent se však rozhodně nenaplňují,“ komentoval vývoj Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Ceny základních výbavových stupňů sledovaných modelů

Základní provedení sledovaných modelů v červenci zlevnila o 3,2 % oproti počátku roku, což průměrně představuje 14 919 Kč. Segmenty, kde průměrně klesla základní cena vůči prvnímu čtvrtletí 2020, byly nižší střední - C (-9,6 %) a vyšší střední třída - E (-1,9 %), v ostatních segmentech byly rozdíly minimální. Výjimkou byly segmenty SUV a střední třída - D, v jejichž rámci se ceny naopak zvýšily (+0,7 % resp. +1,5 %).

Pomocí akčních ceníků bylo ke konci 2. čtvrtletí zlevněno 40 % modelů, a to v drtivé většině snížením minimální ceny oproti standardnímu ceníku. V porovnání s dubnem letošního roku zlevnilo 9,1 % nejlevnějších variant sledovaných modelů. Ve srovnání s počátkem roku 2018 jsou však nejlevnější varianty modelů přes zlevnění v posledním čtvrtletí průměrně o 9,5 % dražší, tedy o 39 866 Kč. Navýšení cen je za poslední dva roky viditelné i po odečtení inflace. V tomto případě činí 2 %.

Tabulka cenových změn - základní výbavy - bez započtení inflace:

Segment

A

B

C

D

E

SUV

MPV

vše

Rozdíl proti 4/2020

+0,4 %

+1,5 %

-9,6 %

+0,1 %

-1,9 %

+0,7 %

+0,2 %

-3,2 %

Rozdíl proti 4/2018

-*

+13,6 %

+9,1 %

+8,4 %

0,0 %

+5,2 %

+21,4 %

+9,5 %

* Hodnoty zkreslené přechodem vybraných zástupců na elektromobilitu.
Zdroj: EY

Za poslední čtvrtletí se staly pro české zákazníky více dostupné modely Ford Kuga (-141 000 Kč), kde došlo ke zvýhodnění nabídky výbavy Trend, nová generace Škody Octavia (-140 000 Kč) a Nissan Qashqai (-118 000 Kč), protože Škoda u Octavie přišla s výbavovým stupněm Active, speciální edicí 125 let a motorem 1,0 TSI. Naopak výrazné zdražení bylo zaznamenáno u modelů Dacia Duster (+50 000 Kč), u kterého skončila akční nabídka, a Renault Captur (+105 000 Kč), který představil novou generaci s pozměněnou nabídkou motorů.

Ceny nejvyšších výbavových stupňů sledovaných modelů

Ceny nejvyšších výbav oproti předchozímu čtvrtletí pokračovaly nadále ve svém rostoucím trendu, který již pokračuje od roku 2018. Oproti dubnu ceny vzrostly průměrně o 0,7 %, což odpovídá +5154 Kč. Oproti dubnu letošního roku zdražilo 38,2 % nejdražších variant sledovaných modelů. Nejvyšší růst zaznamenala vozidla segmentu A (+4,1 %) a segmentu B (+2,6 %). Segment C oproti dubnu snížil ceny nejvyšších výbav o 0,6 %. Oproti začátku roku 2018 celkově ceny vzrostly o 5,9 %, což znamená zvýšení o 42 573 Kč. Po odečtení inflace se však ceny nejvyšších výbavových stupňů v porovnání s počátkem předloňského roku snížily o 1,3 %. V porovnání segmentů s počátkem roku 2018 je překvapivé nejvyšší navyšování cen v zákazníky opouštěném segmentu MPV (+15,9 %), dále v SUV (+11,9 %) a segmentu D (+8,5 %). Vývoj cen nejdražších provedení v rámci segmentu C - nižší střední třídy naopak klesal (-3,3 % oproti začátku 2018).

Tabulka cenových změn – nejvyšší výbavy – bez započtení inflace

Segment

A

B

C

D

E

SUV

MPV

vše

Rozdíl oproti 4/2020

+4,1 %

+2,6 %

-0,6 %

0,0 %

0,0 %

+1,4 %

+0,4 %

+0,7 %

Rozdíl oproti 4/2018

-*

+7,6 %

-3,3 %

+8,5 %

+3,5 %

+11,9 %

+15,9 %

+6,4 %

* Hodnoty zkreslené přechodem vybraných zástupců na elektromobilitu.
Zdroj: EY

Ze sledovaných modelů nejvíce zdražila nejvyšší dostupná varianta Renaultu Captur (+260 000 Kč) a Renaultu Clio (119 000 Kč), a to díky přidání do nabídky plug-in hybridní (Captur) a hybridní varianty (Clio). Nejvíce naopak klesla cena nejvyšší výbavy u Nissanu Qashqai (-138 000 Kč), u kterého došlo ke snížení ceny napříč všemi výbavami. K poklesu ceny došlo také u modelu Volkswagen Golf (-104 000 Kč), což je ale dáno ukončením prodeje elektrické varianty e-Golf.

Vývoj cen podle motorizací

Ve druhém čtvrtletí poklesly průměrné ceny nových osobních automobilů na českém trhu o 0,8 %. Největší pokles byl zaznamenán u vznětových motorů, a to o -1,6 %, resp. -13 318 Kč. Mimo jiné klesaly také zážehové motory a hybridní pohon, ovšem výrazně méně (-0,3 % benzin a -0,6 HEV). Pouze u CNG byl zjištěn velmi nízký nárůst cen o 0,1 %.

Oproti začátku roku 2018 se zvýšily průměrné ceny o 7,2 %. Nejvyšší procentní nárůst má aktuálně CNG a zážehové motory (+9,9 % a +8,6 %). Na opačné straně se ocitly plug-in hybridy (PHEV), jejichž cena od roku 2018 klesla průměrně o 2,7 %, neboli o -31 332 Kč.

„V dlouhodobém horizontu posledních dvou let přibylo poměrně hodně vozů s plug-in hybridním ústrojím, a to i v nižších patrech cenové nabídky. Proto můžeme sledovat, jak se tyto vozy stávají pro běžné spotřebitele dostupnější. Je poněkud překvapivé, že jsme totéž nezaznamenali v případě čistě elektricky poháněných vozidel s akumulátory. Na druhou stranu se zde nabídka rozrůstá poměrně rovnoměrně mezi luxusní SUV a zástupce nižších tříd. Zajímavý je i pokles cen motorizací na naftu ve srovnání se zážehovými agregáty. Něco podobného bylo očekávatelné na západních trzích, nikoliv však v České republice, kde nafta na pověsti v rámci široké veřejnosti nijak zvlášť neutrpěla,“ shrnul vývoj cen Petr Knap.

Tabulka cenových změn - průměrné ceny - bez započtení inflace

Segment

benzin

nafta

BEV

PHEV

HEV

CNG

LPG

vše

Rozdíl oproti 4/2020

-0,3 %

-1,6 %

0,0 %

0,0 %

-0,6 %

+0,1 %

0,0 %

-0,8 %

Rozdíl oproti 4/2018

+8,6 %

+4,9 %

+6,1 %

-2,7 %

+6,1 %

+9,9 %

0,0 %

+7,2 %

Datum zveřejnění

28.07.2020

Zdroj informací

EY

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3177 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál