Servind

Strategie elektrifikace v podání Daimler Trucks

Strategie elektrifikace v podání Daimler Trucks

Předseda představenstva společnosti Daimler Truck AG a člen představenstva společnosti Daimler AG Martin Daum uvedl: „Důsledně realizujeme naši vizi dopravy s neutrální bilancí emisí CO2. Přitom se soustředíme na technologie akumulátorů a vodíkových palivových článků. Díky této kombinaci můžeme zákazníkům nabídnout nejlepší varianty vozidel pro příslušné aplikace. Čím lehčí náklad a čím kratší vzdálenost, tím spíše se budou používat akumulátory. Čím těžší náklad a čím delší vzdálenost, tím spíše budou upřednostňovány palivové články.“

GenH2 Truck

Vývojáři Daimler Trucks vzali pro studii GenH2 Truck za základ vlastnosti konvenčního nákladního vozidla pro dálkovou dopravu Mercedes-Benz Actros. Sériová varianta nabídne při celkové hmotnosti 40 t užitečnou hmotnost 25 t. To spolu s dlouhým dojezdem umožní dvě nádrže na kapalný vodík. Daimler Trucks preferuje kapalný vodík (LH2 - Liquid Hydrogen), protože v porovnání s plynným má vyšší hustotu energie na jednotku objemu a vyžaduje výrazně menší a lehčí palivové nádrže. Proto má větší nákladový prostor, vyšší užitečnou hmotnost a lze načerpat více vodíku, což prodluží dojezd.

Daimler Trucks urychluje vývoj systému palivových nádrží aby byl kapalný vodík i na cestách využitelný jako nositel energie pro palivové články sériově vyráběných nákladních vozidel. U stacionárních aplikací, například v průmyslu nebo na vodíkových plnicích stanicích, je skladování kapalného vodíku při teplotě -253 °C již běžnou praxí.

Systém palivových článků bude v sériové podobě poskytovat nejvyšší výkon 2x 150 kW a sada akumulátorů k tomu po omezenou dobu přidá až 400 kW. Sada akumulátorů má relativně nízkou kapacitu 70 kWh, protože jejím účelem není pokrytí spotřeby energie, ale zvyšování výkonu systému palivových článků například při akceleraci nebo jízdě s plně naloženou soupravou do stoupání. Akumulátory se budou nabíjet rekuperací a přebytečnou energií z palivových článků. Dva trakční elektromotory jsou v předsériové verzi koncipovány pro celkový trvalý výkon 2x 230 kW a maximální výkon 2x 330 kW. Točivý moment dosahuje hodnot 2x 1577 N.m, resp. 2x 2071 N.m.

Mercedes-Benz eActros LongHaul

Elektricky poháněné nákladní vozidlo Mercedes-Benz eActros LongHaul se v mnoha ohledech vyrovná sériové variantě studie GenH2 Truck, resp. konvenčním nákladním vozidlům na naftu. Má sice relativně krátký dojezd, proti tomu však stojí vysoká energetická hospodárnost, což dopravcům v příslušných druzích provozu přinese nízké náklady na energii.

Velká část dálkové dopravy nevyžaduje delší dojezd než cca 500 km. Legislativou stanovené přestávky pro odpočinek řidičů nejpozději po 4,5 hodiny řízení navíc v některých případech eliminují nutnost delšího dojezdu. Řidiči v EU si musí udělat přestávku dlouhou alespoň 45 minut a během této doby lze díky moderní nabíjecí technice doplnit velkou část energie pro další úsek cesty.

Model eActros LongHaul bude na trh uveden v polovině desetiletí, tedy před vozidlem GenH2 Truck. Dopravci si ve svých areálech mohou během relativně krátké doby a s nízkými náklady vybudovat potřebnou infrastrukturu pro nabíjení. K prodloužení dojezdu přispěje i nabíjení v místech nakládky nebo vykládky, kde musí elektricky poháněné nákladní vozidlo beztak stát.

Mercedes-Benz eActros

Daimler Trucks jako první na autosalonu IAA 2016 představil těžké nákladní vozidlo s elektrickým pohonem. Na začátku roku 2018 měl světovou premiéru zdokonalený Mercedes-Benz eActros, který se od podzimu 2018 testuje u zákazníků. Poznatky ze zkušebního provozu se využívají ke zdokonalování prototypů. Dosavadní průběh testů ukazuje, že elektricky poháněný Actros s napájením z akumulátorů se skvěle hodí pro trvale udržitelnou těžkou rozvážkovou dopravu. Co se týče dostupnosti a výkonnosti oproti nákladním vozidlům se vznětovými motory v ničem nezaostává.

Sériově vyráběný eActros navíc prototyp výrazně překoná v dojezdu, výkonu a bezpečnosti. Bude na úrovni konvenčního Actrosu i z hlediska užitečné hmotnosti. Na trh bude uveden ve verzích se dvěma nebo třemi nápravami. Daimler Trucks bude tato vozidla nabízet jako součást komplexního ekosystému, který bude zahrnovat také poradenství v oblasti elektromobility. Klienti obdrží například analýzy tras, přehled možných subvencí, podporu při začlenění vozidla do provozu vozového parku a návrhy vhodných řešení nabíjecí infrastruktury.

Komplexní know-how pro prakticky využitelnou elektromobilitu

Daimler Trucks letos oznámil uvedení nízkopodlažního nákladního vozidla Mercedes-Benz eEconic na technickém základě modelu eActros. Jeho první praktické využití je plánováno na příští rok a se zahájením sériové výroby se počítá v roce 2022. Bude jezdit ve městech jako vozidlo pro svoz komunálního odpadu. Elektricky poháněná nákladní vozidla napájená z akumulátorů jsou vhodná pro provozní profil s relativně krátkými pevně naplánovanými trasami do 100 km s častým zastavováním.

U mnoha zákazníků v Japonsku, USA i Evropě je v provozu malá série 170 lehkých nákladních vozidel Fuso eCanter s dojezdem 100 km. První vozidla byla zákazníkům předána již v roce 2017.

Daimler Buses sériově vyrábí elektrické autobusy Mercedes-Benz eCitaro již od podzimu 2018. Od roku 2022 bude následovat varianta s palivovými články v roli prodlužovače dojezdu.

S téměř 400 vozidly ve službách zákazníků získala společnost Daimler Trucks & Buses komplexní know-how pro prakticky využitelnou elektromobilitu. Nákladní vozidla a autobusy s elektrickým pohonem v rámci testů i provozu u zákazníků najela již více než sedm milionů kilometrů.

Modulární ePowertrain pro různé trhy a segmenty

Daimler Trucks sází na celosvětově jednotný technický základ i u elektricky poháněných nákladních vozidel s platformou ePowertrain. Její nejdůležitější technickou součástí je integrovaný elektrický pohon eDrive. Ten má podobu konceptu eCarrier, elektricky poháněné nápravy s jedním nebo dvěma integrovanými elektromotory včetně převodovky.

Modul eDrive má v porovnání s centrálně uloženým trakčním elektromotorem četné přednosti. Kompaktnější konstrukce ponechává víc prostoru pro akumulátory s vyšší kapacitou, což prodlužuje dojezd a zajišťuje přenos vysokého výkonu na elektricky poháněnou nápravu, plynulejší výkonovou charakteristiku a zvyšuje potenciál pro využívání rekuperace.

Poháněcí modul eDrive nalezne uplatnění v různých vozidlech v segmentech středně těžkých a těžkých vozidel s elektrickým pohonem, a to jak s akumulátory, tak s palivovými články. První z těchto pohonů bude mít premiéru v sériové verzi modelu Mercedes-Benz eActros. V rámci modulárního systému může být eDrive individuálně přizpůsoben příslušnému trhu, segmentu nebo typu vozidla.

 

Datum zveřejnění

21.09.2020

Zdroj informací

Daimler Trucks

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2355 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál