Novinky pro zvýšení bezpečnosti provozu nákladních aut

Novinky pro zvýšení bezpečnosti provozu nákladních aut

Společnost Mercedes-Benz Trucks již roky investuje stovky milionů eur do výzkumu a vývoje, aby poskytla řidičům ještě lepší podporu jejich práce asistenčními systémy a zvýšila bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Mezi nejnovější příklady patří Active Sideguard Assist s funkcí automatického brzdění, který bude k dispozici jako doplněk Sideguard Assist pro většinu modelů Actros a Arocs, a Active Drive Assist 2 s funkcí automatického nouzového zastavení, která může v případě nouze automaticky zabrzdit vozidlo až do zastavení.

Se systémy, jako je Active Brake Assist páté generace (ABA 5), asistent odbočování s detekcí chodců a cyklistů, Active Drive Assist pro částečně automatizovanou jízdu (úroveň 2) a MirrorCam místo hlavního a širokoúhlého zrcátka, Mercedes-Benz úroveň bezpečnosti svých nákladních vozidel opět výrazně zvýšil. To se týká zejména nejnovější generace Actrosu a většiny modelů Arocs.

Novinka: Active Sideguard Assist s funkcí automatického zabrzdění

Nechránění účastníci silničního provozu si často ani neuvědomují, že řidič kamionu je nemusí v určitých situacích vidět. Těžká nákladní vozidla s dlouhým rozvorem nebo přívěsy mají navíc chování při zatáčení, které ostatním účastníkům silničního provozu není vždy snadné pochopit. Cyklista na straně spolujezdce nebo přechod pro chodce pak již nemusí očekávat, že zabočí, ale bude pokračovat v jízdě rovně. V takových situacích může pomoci asistent Sideguard Assist vyvinutý společností Mercedes-Benz Trucks, který je od roku 2016 k dispozici u mnoha modelů řady Actros, Arocs nebo Econic. Asistent odbočování může varovat řidiče při zatáčení vpravo pomocí vícestupňového procesu, pokud je v monitorovací zóně na straně spolujezdce rozpoznán cyklista nebo chodec.

Od června 2021 bude Mercedes-Benz Trucks kromě Sideguard Assist nabízet také Active Sideguard Assist (ASGA) - s další funkcí, která může zachránit životy: nový systém nejen varuje řidiče před cyklisty nebo chodci, pohybujícími se vpravo vedle vozidla nebo soupravy, ale také, pokud řidič nereaguje na varovné signály, při rychlosti až 20 km/h zahájí automatické brzdění do zastavení vozidla. ASGA může díky snímání úhlu řízení rozpoznat potřebu tohoto brzdného zásahu a ideálně zabránit možné kolizi. Mercedes-Benz Trucks je prvním výrobcem nákladních vozidel na světě, který nabízí takový systém s aktivní funkcí brzdění a pomáhá při odbočování doprava snižovat počet nehod s vážnými zraněními nebo dokonce smrtelnými následky.

Novinka: Active Drive Assist 2 s funkcí Emergency-Stop

Další vývoj s cílem zvýšení bezpečnosti prodělal také Active Drive Assist (ADA) - systém, který v Actrosu poprvé v sériově vyráběném vozidle umožňuje částečně automatizovanou jízdu v úrovni 2, tedy s řidičem za volantem. Za určitých podmínek aktivně podporuje řidiče v podélném a bočním vedení vozidla a umí automaticky udržovat odstup, zrychlovat a řídit za předpokladu, že jsou dány nezbytné podmínky pro provoz systému. Pokud se řidič přiblíží příliš blízko k vozidlu před sebou, může ADA automaticky přibrzdit na nastavenou vzdálenost od jedoucího vozidla. Pokud je opět dostatečný odstup od vozidla vpředu, může systém vozidlo znovu zrychlit až na nastavenou rychlost.

Od června 2021 bude nejnovější generace ADA 2 schopna dělat ještě více: systém je schopen aktivovat nouzové zastavení pokud zjistí, že řidič nereaguje například kvůli zdravotním problémům pohybem volantem, sešlápnutím pedálu akcelerace nebo brzdy, případně stiskem tlačítka na volantu.

Active Brake Assist 5 - asistent nouzového brždění pro dálnice i městský provoz

Automatický brzdný zásah systému Active Sideguard Assist a automatické nouzové zastavení systému Active Drive Assist 2 nelze zaměňovat s funkcí nouzového brzdění systému Active Brake Assist 5. ABA 5 pracuje s kombinací radarového a kamerového systému a ve srovnání s předchozí generací ABA 4 reaguje na osoby v jízdní dráze nejen částečným, ale i plným automatickým nouzovým brzděním až do rychlosti vozidla 50 km/h.

Pokud ABA 5 detekuje riziko nehody s vozidlem jedoucím vpředu, stojící překážkou nebo osobou, která protíná jízdní dráhu, přijíždí, kráčí v jízdním pruhu nebo náhle zastaví v šoku, může být řidič nejprve varován optickým a zvukovým signálem. Pokud řidič nereaguje adekvátně, může systém zahájit částečné brzdění ve druhém kroku rychlostí tři metry za sekundu - to odpovídá přibližně 50 procentům maximálního brzdného výkonu. Pokud hrozí kolize, může ABA 5 automaticky zabrzdit v mezích systému a po zastavení vozidla zabrzdit elektronickou parkovací brzdu.

Datum zveřejnění

20.10.2020

Zdroj informací

Mercedes-Benz Trucks

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3163 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál