Nekalé praktiky při prodeji ojetých aut

Nekalé praktiky při prodeji ojetých aut

Petr Vaněček, provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA Auto, provozované skupinou Aures Holdings v rámci hodnocení situace na trhu s ojetými automobily upozorňuje na rostoucí nekalé praktiky při jejich prodeji.

Prodej nových osobních aut od ledna do konce září klesl kvůli koronavirové epidemii meziročně o 22 % na 148 319 vozů. Kvůli omezením prodeje a cestování přes hranice Češi dovezli zatím jen 127 486 ojetin, což bude do konce roku cca o 30 000 aut méně než v loňském roce. To pochopitelně výrazně ovlivňuje sekundární trh, kde některé typy aut začínají chybět a zvyšuje se tím hodnota těch, které už v zemi jsou.

„Kvůli pandemii Covid-19 a s tím souvisejícím poklesem ekonomiky na sekundárním trhu aut rapidně přibývá aut, která se opravdu nevyplatí koupit. V současnosti v provozovnách AAA Auto odmítáme vykoupit až tři čtvrtiny aut, která zákazníci na výkup přivezou. Nejčastější jsou právní vady, stočené tachometry nebo technický stav vylučující další provozování takového vozu bez finančně velmi náročných oprav,“ konstatuje Petr Vaněček.

Exekuce

Velmi rizikové jsou vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele a poslední majitel má například trvalé bydliště na úřadě. U několika případů v AAA Auto odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci. Dlužník prodal vůz několika bílým koním za sebou a doufal, že při prověřování záznamů o exekucích nepůjdeme daleko do minulosti. Ten, kdo je v exekuci a snaží se takové auto prodat, se pochopitelně pohybuje za hranou zákona. Když si někdo takový vůz koupí bez možnosti důkladného prověření, může se stát, že mu zanedlouho zaklepe na dveře exekutor, vůz mu zabaví a své investované peníze už nikdy neuvidí.

Technicky nezpůsobilá auta

Tím, že spousta lidí vlivem koronavirové pandemie přichází o zaměstnání a mnohdy o značnou část příjmů, snaží se prodat auta, jejichž technický stav je zcela nevyhovující a případné opravy by vyšly na desítky tisíc korun, na které ale v těžké finanční situaci nemají. Takových aut se v ve výkupních centrech AAA Auto nyní objevilo několik. Byla v takovém stavu, že jejich výkup musel být odmítnut, protože by za ně AAA Auto nemohlo po následujícím prodeji ručit. Běžně se odmítá okolo 60 % nabízených aut, v posledních měsících už se to ale pohybuje okolo 75 % zamítnutých výkupů, což je ve skupině měsíčně až kolem 8000 aut, která nutně skončí u jiných prodejců.

Dovoz a stočené tachometry

V současnosti kriminalisté z Liberce prověřují podvodné prodeje ojetých automobilů, nejčastěji původem z Dánska a Německa, inzerovaných na internetových portálech. Auta mají stočené tachometry, a to i o stovky tisíc kilometrů. Už se přihlásilo přes deset podvedených, ale bude jich zřejmě mnohem víc. Samotný prodej aut funguje podle opakujícího se scénáře. Na odlehlá místa přijíždí člověk, který je údajným náhradníkem za skutečného majitele, protože ten z nějakých důvodů nemá čas přijet. Prodejce ale má s sebou už předvyplněnou kupní smlouvu. A protože auto vypadá zdánlivě pěkně, podvod je zpečetěn podpisem smlouvy a předáním peněz. Před nákupem v podobně pochybných lokalitách důsledně varujeme. Nejčastěji se jedná o koncernová auta se skvělou cenou, dobrým nájezdem a pravidelným servisem. Realita je ale úplně jiná. Auta mají ve skutečnosti najeto i 2x tolik, servisní knížka je fiktivní a pravidelné servisní kontroly na autech ve skutečnosti neprobíhaly.

Podvody s DPH

U mladších, prémiových a dražších aut může u dovozů docházet i k podvodům s DPH. Většina prodejců prémiových aut nabízí právě dovezená auta. Proto se doporučuje kupovat auta s tuzemským původem a tím pádem i snadno dohledatelnou historií.

Datum zveřejnění

08.12.2020

Zdroj informací

AAA Auto/Aures Holdings

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3186 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál