Jak zpomalit opotřebení zimních pneumatik

Jak zpomalit opotřebení zimních pneumatik

Je třeba věnovat pozornost opotřebení pneumatik, protože nerovnoměrně opotřebené pneumatiky jsou méně bezpečné a mohou vést ke zbytečným nákladům navíc. Společnost Nokian Tyres na základě testů stanovila rozdíl v rychlosti opotřebení zimních pneumatik na přední a zadní nápravě.

Testy, které společnost Nokian Tyres uskutečnila v reálných podmínkách užití, ukázaly, že pneumatiky na hnací nápravě se mohou v zimě opotřebovávat až čtyřikrát rychleji než pneumatiky na druhé nápravě. U letních pneumatik je opotřebení předních pneumatik přibližně dvakrát rychlejší než u pneumatik zadních. Proto by se měly pneumatiky mezi oběma nápravami prohazovat, a to i v půlce sezóny.

„Pneumatiky na přední a zadní nápravě se opotřebovávají výrazně jinou rychlostí. Proto byste měli měnit jejich pozici z jedné nápravy na druhou. Veliké rozdíly v přilnavosti předních a zadních pneumatik mají negativní dopad na jízdní bezpečnost. Změna pozice pneumatik může také ušetřit peníze, protože stejnou sadu pneumatik je možné používat déle,“ říká vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres Matti Morri.

Jezděte klidně a předjímejte

Opatrná a předvídavá jízda zpomaluje opotřebení pneumatik. Vyhněte se prudkému brzdění, rychlé akceleraci a náhlým manévrům. „Nejedná se o okrajový problém. Agresivní jízda a vysoký výkon vozidel vystavují pneumatiky větší zátěži než obvykle, a mohou tak způsobit nerovnoměrné opotřebení pneumatik,“ říká Matti Morri.

Použití správného tlaku huštění, který odpovídá zatížení vozidla, zpomalí rychlost opotřebení, sníží valivý odpor a zvýší jízdní stabilitu. V chladném počasí tlak vzduchu v pneumatikách klesne. Proto by se měly zimní pneumatiky hustit o 0,2 bar (20 kPa) více, než je doporučená hodnota výrobce. Tlak huštění je třeba upravovat v okamžiku, kdy jsou pneumatiky studené, tedy před delší jízdou.

Při montáži zimních pneumatik zkontrolujte v hlavních drážkách hloubku zbývajícího běhounu. Zimní pneumatiky Nokian Tyres mají pro pomoc řidiči indikátor jízdní bezpečnosti DSI: jakmile se opotřebuje symbol sněhové vločky uvedený na běhounu, je čas pořídit si nové zimní pneumatiky.

Měli byste rovněž zkontrolovat datum výroby pneumatiky, které je uvedené na její bočnici. Čtyři číslice vám prozradí stáří pneumatiky: první dvě čísla uvádějí týden výroby, druhá dvě čísla odkazují k roku výroby. Stejnou sadu pneumatik používejte maximálně šest zim.

Starší vozidla potřebují dobré pneumatiky

„Moderní vozidla mají systém řízení stability, který sice pomáhá řidiči, ale nemůže překonat fyzikální zákony. Systém může pomoci pouze tehdy, když pneumatiky zajistí potřebnou přilnavost,“ říká produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres Martin Dražík.

Mnoho řidičů si myslí, že pro starší vozidlo nebo druhé auto v rodině jsou dobré jakékoliv pneumatiky. Důvodem může být představa, že kupovat drahé pneumatiky pro levné vozidlo nemá smysl nebo že se druhé auto používá jen zřídkakdy. Z hlediska bezpečnosti je ale opak pravdou.

Opotřebení pneumatik má negativní vliv na akceleraci, brzdění a boční přilnavost. Pokud automobilu chybí moderní vyspělé technologie, mohou být dobré pneumatiky ještě důležitější než u nového vozidla. Druhé nebo třetí auto zpravidla používá nejméně zkušený řidič z rodiny. A dobré pneumatiky jsou základní podmínkou jízdní bezpečnosti.

„U druhého vozidla v rodině se také často používají celoroční pneumatiky. Jsou ideální volbou především v oblastech s mírnějším podnebím. Letos společnost Nokian Tyres uvedla na trh novou řadu prémiových celoročních pneumatik – Nokian Seasonproof a Nokian Seasonproof SUV. Tyto nové pneumatiky byly vyvinuty tak, aby reagovaly na potřeby středoevropských řidičů a uměly se pružně a dobře přizpůsobit jak zimním, tak letním povětrnostním podmínkám,“ dodává Dražík.

Prémiové pneumatiky jsou rozumnou volbou, protože jejich vývoj se zaměřuje na zachování maximální bezpečnosti i v okamžiku, kdy jsou pneumatiky opotřebené.

Tipy, jak zpomalit opotřebení pneumatik

- Měňte pozici pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak. K rotaci by mělo dojít vždy nejpozději po 10 000 ujetých km

- Vyhýbejte se prudkému brzdění nebo zrychlování a náhlým manévrům

- Ujistěte se, že jsou pneumatiky správně nahuštěné. V zimě k hodnotě doporučené výrobcem přidejte 0,2 bar. Tlak vzduchu v pneumatikách měřte vždy v okamžiku, když jsou studené

- Neskladujte pneumatiky venku na slunci. Využijte služby uskladnění pneumatik, kterou nabízí pneuservisy nebo pneumatiky skladujte na místě, které je tmavé a s regulovanou teplotou.

- Montáž pneumatik odborníkem umožní zjistit jejich celkový stav.

Datum zveřejnění

14.12.2020

Zdroj informací

Nokian

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3076 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál