DB Schenker testuje LNG v dálkové přepravě

DB Schenker testuje LNG v dálkové přepravě

Udržitelnost patří mezi strategické hodnoty logistické společnosti DB Schenker, která s cílem snížit ekologickou zátěž přeprav dlouhodobě podporuje technologie a inovace na poli alternativních paliv. Jedním z takových projektů byl praktický test dojezdu LNG tahače s návěsem na dálkové trase z České republiky do Nizozemí.

LNG v posledních letech zaznamenává velký rozmach zejména v západní a jižní Evropě. Síť LNG stanic je hustá především v Nizozemí a Itálii. Některé země, jako například Německo, má navíc pro LNG vozy nastavenou nulovou sazbu mýta.

Už několik let se ve firemní flotile osobních a užitkových vozidel společnosti DB Schenker objevují vozy na stlačený zemní plyn (CNG). Kvůli nim vznikla přímo v areálu společnosti v Rudné vlastní plnička. Pro dálkovou přepravu však CNG není optimální zejména kvůli nedostatečnému dojezdu.

Ve spolupráci s automobilkou Iveco se proto společnost DB Schenker rozhodla otestovat provoz kamionu na tekutý zemní plyn (LNG) na pravidelné lince z Rudné u Prahy do více než 860 km vzdáleného nizozemského Tilburgu. Díky úctyhodnému deklarovanému dojezdu až 1500 km na jedno tankováni bylo možné naplánovat trasu dlouhou přes 1700 km na trase Rudná - Tilburg s jedním plánovaným doplněním paliva. K tomu byla vybrána samoobslužná plnicí stanice přímo v Tilburgu, kam náklad směřoval.

„Během týdenního testu zvládl kamion vybranou trasu hned dvakrát. Jízdní vlastnosti nebyly oproti kamionu na naftu výrazně odlišné, jen plnění LNG trvalo o něco déle. Plyn je udržován při teplotě -162 °C. Proto je jeho skladování a manipulace s ním náročnější. Řidič byl před cestou odborně zaškolen a tankování bez problému zvládl. Za týden jsme s daným kamionem ujeli 3658 km a úspora na mýtném v Německu činila 513 eur,“ říká manažerka přeprav ve společnosti DB Schenker Petra Sůvová.

Testovací přepravy LNG kamionu 2x na trase Rudná-Tilburg-Rudná

Tahač: Iveco Stralis AS440S46T/P NP

Celková vzdálenost: 3658 km

Průměrná rychlost: 75 km/h

Tempomat: 62 % času jízdy

Průměrná celková hmotnost vozidla: 29 t

Spotřeba paliva: 25,6 kg/100 km

Emise CO2: 0,7 kg/km

„Alternativní paliva jsou v popředí zájmu DB Schenker dlouhodobě, protože v nich vidíme budoucnost udržitelnějších a ekologičtějších přeprav. Nasbírali jsme cenné zkušenosti, které bychom rádi uvedli i do každodenní praxe. Uvítali bychom větší podporu od našeho státu, protože díky vysokým pořizovacím nákladům není provoz zatím rentabilní. Vítáme, že některé významné české firmy, například Škoda Auto, aktivně motivují své dodavatele a dopravce ve využívání LNG vozů,“ říká ředitel DB Schenker pro Českou republiku Tomáš Holomoucký.

Zkapalněný zemní plyn (LNG) se ve volné přírodě běžně nevyskytuje. Namísto stlačení, jehož výsledkem by byl CNG, se vytěžený zemní plyn zkapalní a pomocí LNG tankerů dále přepravuje. Využívání zemního plynu, ať už v kapalné nebo stlačené plynné podobě, přináší výhody zejména z pohledu emisí, které jsou výrazně méně škodlivé oproti motorům na naftu. LNG také díky svému menšímu objemu oproti CNG umožňuje do stejně veliké nádrže natankovat více paliva, čímž garantuje vyšší dojezd. V kombinaci s nižší cenou paliva a nižší spotřebou lze dosáhnout úspor nákladů za palivo až o 20 %.

Datum zveřejnění

11.2.2021

Zdroj informací

DB Schenker

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3663 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál