U manipulační techniky se stále prosazuje LPG

U manipulační techniky se stále prosazuje LPG

Ekologie a udržitelný rozvoj stále víc ovlivňují logistiku i budoucí investice firem. Vyplývá to z nedávno publikované studie Trendy v české logistice 2020, která zmiňuje například větší využití manipulační techniky s Li-Ion akumulátory. Navzdory nástupu vysokozdvižných vozíků (VZV) s elektrickým pohonem mají na trhu stále své místo VZV na zkapalněný ropný plyn (LPG). Podle odborníků vynikají výkonem i univerzálností použití. Trendem jsou moderní kompozitní plynové láhve, které postupně nahrazují klasické ocelové.

I přes vážné dopady šíření nemoci covid-19 na ekonomiku a fungování firem nezaznamenal loni trh s manipulační technikou v České republice zásadní meziroční propad. Podle společnosti Jungheinrich nastal pokles o necelých 13 %. Některé segmenty dokonce rostly a výrazně se navýšil podíl lithio-ionových akumulátorů u dodávaných vozíků s elektrickým pohonem.

Tento vývoj potvrzuje i studie Trendy v české logistice 2020 realizovaná agenturou Ipsos pro spolek SKLAD, nezávislou iniciativu pro poskytování komplexních služeb v industriálním segmentu. Podle tohoto dokumentu mezi hlavní témata, která hýbou světem logistiky, patří mimo jiné i společenská odpovědnost (CSR), udržitelný rozvoj a ekologie. Logistici se podle studie shodují, že ekologie je jedním z faktorů, který ovlivňuje jejich plánované investice do budoucna - od kompostovatelných fólií přes hlídání CO2 stopy, plánování dopravy či manipulační techniku s Li-Ion akumulátory až po energeticky soběstačné sklady.

Přes nástup čelních elektrických vysokozdvižných vozíků posledních let mají na trhu nadále své místo vysokozdvižné vozíky na zkapalněný ropný plyn (LPG). Podle společnosti VIVA - manipulační technika loni podíl vysokozdvižných vozíků poháněných LPG, respektive čistým propanem, na celkovém prodeji nové i použité manipulační techniky opět rostl. Typickým nasazením VZV poháněných propanem je kombinovaný venkovní a vnitřní provoz.

Jako alternativa ke klasickým ocelovým lahvím se stále víc prosazují kompozitní tlakové lahve. Zatímco běžná kovová na 10 kg plynu má sama hmotnost 12 kg, hmotnost kompozitní láhve je méně než poloviční. Navíc je průhledná, což zajišťuje přehled kolik plynu v ní zbývá. V neposlední řadě je tu otázka bezpečnosti - kompozitní láhev v případě požáru na rozdíl od ocelové nemůže explodovat.

„Vozíky s LPG pohonem nacházejí uplatnění všude tam, kde je požadován vysoký výkon překládky, tichý chod a okamžitá disponibilita. Jsou přínosné i tam, kde se provoz vyznačuje dlouhými přejezdovými vzdálenostmi, výrazným stoupáním, případně se intenzita nasazení velmi a nepředvídatelně mění,“ říká Zdeněk Štrupl, odborný manažer prodeje ze společnosti Still ČR, která je jedním z členů spolku SKLAD.

„Příčinou zvýšeného zájmu o LPG vysokozdvižné vozíky je hlavně nutnost obměny starých zařízení. Pokud měl zákazník starý dieselový vozík, který se chystá obměnit, zvolí většinou nový vozík s plynovým pohonem,“ popisuje Hana Křiváková ze společnosti VIVA - manipulační technika.

Tohoto trendu si všímá i společnost Primagas, která dodává čistý propan pro pohon VZV na LPG. „Loni jsme sice zaznamenali v souladu s útlumem ekonomiky 10% propad ve spotřebě propanu pro VZV. Současně však v tomto segmentu evidujeme stovky nových zákazníků,“ potvrzuje Jiří Karlík.

„Samozřejmostí je pravidelný závoz plných láhví dodavatelem a odvoz těch prázdných. Ani malá firma či živnostník se nemusí starat o výměnu někde v prodejní síti, což by ostatně ani nedávalo ekonomicky smysl. U větších podniků pak může být výhodnější nechat si dodavatelem LPG vybudovat interní čerpací stanici propanu přímo v areálu firmy,“ říká generální ředitel společnosti Primagas Jiří Karlík.

„Menší zákazníci u vozíků na LPG oceňují jednoduchou výměnu propan-butanové láhve a snadné lokální zásobování tímto pohonným médiem. Výhodou je, spolu s tichým chodem a vysokým výkonem, také rychlé zahřátí motoru a v případě vozíků vybavených plnými kabinami pro venkovní provoz rovněž příjemné pracovní prostředí pro řidiče v zimním období,“ doplňuje Zdeněk Štrupl ze společnosti Still ČR.

Konkrétní zkušenost z provozu firmy popisuje Jakub Zachariáš ze společnosti Mapes: „Plynový pohon jsme zvolili z praktických, ale i etických důvodů. Nechceme, aby zaměstnanci na pracovišti dýchali naftové zplodiny, na druhou stranu VZV na elektřinu není pro náš malý a jednosměnný provoz vozíku ekonomicky výhodné řešení. A z praktického hlediska je výměna lehké kompozitní láhve rychlá, jednoduchá a fyzicky nenáročná.“

Datum zveřejnění

4.3.2021

Zdroj informací

Spolek kompetentních logistiků a dodavatelů SKLAD

Fotogalerie

Výběr jazyka

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.3419 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál