CNG ještě výhodnější

CNG ještě výhodnější

Se zdražujícím benzinem opět roste cenová výhodnost stlačeného zemního plynu (CNG), přibývají ale také další benefity. Letošní novinkou je 50% sleva na dálniční známku i rozšíření slevy 2 Kč/kg CNG, kterou podnikatelé mohou v tomto roce využít již u stovky plnicích stanic, tedy u téměř poloviny.

Podle ČPS loni spotřeba zemního plynu v dopravě nadále rostla, a to i přes pokles spotřeby konvenčních paliv benzinu a nafty kvůli pandemickým omezením. V souladu s tím se zvýšil i počet automobilů poháněných CNG. Ten se již přiblížil ke 28 000.

Od loňska je k dostání bioCNG (biometan) vyrobený z biologicky rozložitelného odpadu. Například u plnicích stanic E.on Energie se bude letos prodávat již z 80 % právě biometan.

Ve srovnání s benzinem ušetříte 11 Kč/1 litr

Velkou výhodou CNG je cena. Ve srovnání s benzinem a naftou je totiž stlačený zemní plyn zatížen výrazně nižší spotřební daní. Ta činí u nafty 9,95 Kč/l, u benzinu za litr 12,84 Kč. Množství CNG, které co do obsahu energie odpovídá litru benzinu, je 1 m3, a spotřební daň za tento objem CNG činí 2,80 Kč. Je tedy o více než deset korun nižší než u benzinu. Aktuální cena benzinu se navíc v poslední době vyšplhala v průměru k téměř 31 Kč/l. CNG nyní stojí průměrně 27,50 Kč/kg, což odpovídá 19,64 Kč/m3. To znamená, že jezdit na CNG je cenově totéž jako ušetřit 11 Kč na litru benzinu.

Co měsíc, to nová plnicí stanice

Síť plnicích stanic CNG se neustále rozrůstá. Před rokem byla zprovozněna dvoustá, a to v Šumperku společností innogy Energo. Ta v tuzemsku současně provozuje největší síť - aktuálně 65 plnicích stanic. Celkově ke konci roku 2020 v ČR fungovalo již 219 CNG stanic, které jsou rovnoměrně zastoupeny po celém území. S tímto počtem Česká republika podle Českého plynárenského svazu (ČPS) disponuje třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Při srovnání s rokem 2019 je to o 12 více, v průměru tedy každý měsíc přibude jedna nová. A celkový počet narůstá neustále. Například podle sdělení společnosti E.on Energie, která v Plzni aktuálně uvedla do provozu svoji 31. stanici, přibudou v její síti do konce roku další dvě– jedna v Českých Budějovicích a druhá v Brně. Innogy Energo hodlá letos zprovoznit novou plničku v Praze.

S jedinou CNG kartou lze ušetřit 2 Kč/kg u téměř poloviny plnicích stanic

Od letošního února se také výrazně rozrostl počet plnicích stanic, u nichž mohou firmy i živnostníci využívat zvýhodnění 2 Kč/kg CNG.

„Nově umožňujeme odběry CNG s trvalou slevou rovněž v síti plnicích stanic společnosti E.on Energie. Spolu s největší sítí innogy Energo to bude během tohoto roku skoro sto plnicích stanic, což představuje téměř polovinu celé tuzemské sítě,“ říká generální ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković.

„S dvoukorunovou slevou se tak zákazník v průměru dostává asi na 25,50 Kč/1 kg, což znamená asi 18,20 Kč/m3 CNG, a to představuje za odpovídající množství CNG úsporu 12,8 Kč ve srovnání s 1 l benzinu,“ doplňuje Damir Duraković a připomíná, že jde o snadno dostupný benefit, který není podmíněn minimálními odběry. Může ho tak využít i živnostník provozující jediný automobil.

Levnější dálniční známka, nulová silniční daň

Dalším výrazným benefitem pro majitele CNG automobilů je sleva za dálniční poplatky. Zákon od nich už dříve osvobodil elektromobily. Od letoška nově platí zvýhodnění pro vozy na CNG, a to ve formě 50% slevy. Zatímco roční poplatek za dálnice u konvenčních paliv letos činí 1500 korun, u vozů na CNG jen 750.

Stát dále zvýhodňuje CNG pro podnikatele osvobozením od silniční daně u vozidel na CNG s největší povolenou hmotností do 12 t. To představuje úsporu dle objemu motoru v řádu tisíců korun ročně.

BioCNG - ještě větší ekologický přínos

Už loni se na plnicích stanicích CNG objevila novinka: biometan, tedy bioCNG. Jde o emisně čistou variantu CNG vyrobenou z biologicky rozložitelného odpadu. I když je klasické CNG šetrnější k životnímu prostředí, stále jde o fosilní palivo. Význam bioCNG spočívá v tom, že pochází z obnovitelných zdrojů a má z hlediska celého životního cyklu paliva výrazně nižší uhlíkovou stopu. Jeho spalováním se do ovzduší uvolní až o 60 % méně emisí oxidu uhličitého než při spalování fosilního CNG a oproti konvenčním palivům je to až o 80 % méně.

V loňském roce prodej bioCNG úspěšně otestovala společnost innogy Energo. „Reakce zákazníků byla pozitivní, a tak máme letos zajištěny objemy bioCNG již na celý rok a na plnicích stanicích předpokládáme pro každý měsíc jeho podíl ve výši asi 13 %,“ uvádí mluvčí firmy Pavel Grochál.

Výrazný posun nastal u plnicích stanic společnosti E.ON Energie, která již loni vykázala 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu. „Letos se nám objem biometanu na našich plničkách podařilo výrazně navýšit, takže podíl bioCNG na našich prodejích bude dokonce 80%,“ uzavírá vedoucí Mobility Services společnosti E.on Martin Klíma.

Datum zveřejnění

6.4.2021

Zdroj informací

Axigon

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.4197 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál