Dacia Spring - průkopnický elektromobil

Dacia Spring - průkopnický elektromobil

Dacia Spring je prvním modelem značky s elektrickým pohonem navrženým tak, aby nabízel vše, co většina zákazníků očekává od městského miniauta s cenou založenou na tom, že nevnucuje nic navíc. Dacia Spring spojuje schopnost značky Dacia vyrábět jednoduchá, levná a vysoce efektivní auta s více než desetiletými zkušenostmi aliance Renault-Nissan-Mitsubishi s vývojem, prodejem a provozem elektromobilů.

Dacia Spring je městské miniauto s délkou 3734 mm nabízející velký zavazadlový prostor o objemu 270 l, po sklopení zadních sedadel až 620 l. Má vyšší světlou výšku 150 mm a průměr otáčení 9,6 m. Trakční elektromotor má výkon 33 kW (44 k) při 3000/min a točivý moment 125 N.m. Hmotnost vozu je jen 970 kg.

Základem je platforma CMF-A původně vyvinutá v Indii pro mini SUV Renault Kwid. To se vyrábí také v Brazílii. Od roku 2019 se s elektrickým pohonem jako Renault K-ZE vyrábí a prodává v Číně. Také Dacia Spring se vyrábí se v Číně v továrně v Šijanu, ovšem je zcela překonstruovaná v souladu s evropskými předpisy týkajícími se bezpečnosti i s ohledem na požadavky evropských zákazníků.

Akumulátor o hmotnosti jen 186 kg má kapacitu 27,4 kWh. Ze standardní zásuvky 2,3 kW se nabije za 14 hodin, z výkonnější 3,7 kW už za 8 a půl hodiny. Z wallboxu 7,4 kW se nabije za 3,5 hodiny a lze využít i rychlonabíjení stejnosměrným proudem - s výkonem 30 kW to zvládne za 30 minut.

Spring vychází z analýzy trhu ukazující, že v Evropě je 15 milionů zájemců o městská miniauta, přičemž většina z nich nenajede za den více než 30 km, polovina z nich nepotřebuje automobil k cestě na dovolenou a dvě třetiny z nich jsou připraveny pořídit si elektromobil pokud bude mít přijatelnou cenu. Proto bohatě vystačí s dojezdem 230 km (podle WLTP - v městském cyklu WLTP dokonce 305 km), takže je potřeba jej nabíjet za delší dobu než jednou týdně. Dojezd lze zvýšit o 9 % stisknutím tlačítka ECO na centrálním panelu. Tento režim omezuje výkon na 23 kW (místo 33 kW) a maximální rychlost na 100 km/h místo standardních 125 km/h. K hospodárnosti provozu napomáhá i účinný systém rekuperace energie.

Dacia Spring se nabízí ve dvou úrovních výbavy. Od počátku už je možné objednávat vyšší úroveň Comfort Plus za 489 900 Kč. Později se připojí základní varianta Comfort za 449 900 Kč. Ve standardní výbavě je mj. klimatizace, elektricky ovládaná okna a vnější zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, LED denní světla nebo omezovač rychlosti. Verze Comfort je vybavena rádiem MP3, zatímco Comfort Plus má kromě prvků komfortní výbavy navíc i multimediální systém Media Nav Evolution s navigací a zobrazením chytrého telefonu kompatibilní s Apple CarPlay a Android Auto. Na Spring se poskytuje záruka na 3 roky resp. 100 000 km a záruka na akumulátor 8 let resp. 120 000 km.

Ještě významnějším argumentem než pořizovací cena jsou celkové provozní náklady za celkovou dobu provozu (TCO), které jsou v přepočtu na kilometr méně než poloviční v porovnání s vozem se spalovacím motorem. To je dáno nejen nižší cenou elektrické energie než benzinu, ale také o třetinu nižšími náklady na běžný servis. Výhodou pro Dacii Spring je, že většina prodejců a servisů už má zkušenosti s prodejem a servisem vozů Renault s elektrickým pohonem.

Dacia Spring se bude dodávat ve třech verzích:

- základní pro širokou veřejnost s možností předobjednání od 19. dubna 2021 a prvními dodávkami od září

- Business s rozšířeným komunikačním systémem pro firmy, programy sdílení a půjčovny, v ČR bude k dispozici ještě letos

- Cargo, užitková verze bez zadních sedadel s nákladovým prostorem o objemu 1,1 m3 a nosností 325 kg, tedy ideální řešení pro rozvážkové služby „last mile“ či řemeslníky v centrech velkých měst.

Datum zveřejnění

19.4.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3357 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál