Obchod s emisemi a tlak na elektromobilitu

Obchod s emisemi a tlak na elektromobilitu

Exekutiva EU tento týden naznačila, že přicházející požadavek na používání zelených paliv pro proudové motory letadel se bude vztahovat na všechny lety odlétající z letišť EU bez ohledu na to, zda je cíl uvnitř unie. Toto prohlášení pravděpodobně některé letecké společnosti rozzuří a jiné potěší.

Nízkonákladoví dopravci, jako jsou Ryanair a easyJet, prosazovali, aby všechny letecké společnosti podléhaly z důvodu ochrany životního prostředí a spravedlnosti mandátu pro míchání udržitelných leteckých paliv (SAF). Zavedené letecké společnosti však tvrdily, že uložení mandátu SAF na lety s cestujícími mimo EU sníží konkurenceschopnost evropského letectví a povzbudí společnosti, aby tankovaly mimo blok.

Zdá se však, že Komise má plán, aby tyto argumenty zpochybnila. Spíše než ukládat mandát jednotlivým leteckým společnostem bude vyžadovat, aby palivo na letištích EU obsahovalo určité procento SAF. Pak budou všechna letadla tankovat SAF bez ohledu na to kam směřují.

Vše bude jasné jakmile bude zveřejněn návrh ReFuelEU Aviation, což se podle komisařky pro dopravu Adiny Văleanové stane do léta.

Vítejte v systému obchodování s emisemi

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová oznámila, že systém EU pro obchodování s emisemi - celounijní trh s uhlíkem - bude rozšířen o dopravu a budovy. Tento krok je součástí snahy EU dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a očekává se, že bude součástí červnového balíčku právních předpisů.

„Umožníme obchodování s emisemi nejen pro výrobu energií a průmysl, ale také pro dopravu a pro budovy," řekla von der Leyenová při virtuálním summitu o změně klimatu, který uspořádala vláda USA. „Uhlík musí mít svoji cenu, protože příroda už tuto cenu nemůže platit,“ dodala.

Podrobnosti ještě nebyly oznámeny, ale ti, kteří stojí za tímto rozhodnutím, si bezpochyby uvědomují související rizika. Zdražení dopravy z důvodů ochrany životního prostředí může vyvolat vážný odpor - protesty Žlutých vest, které otřásaly Francií v roce 2018, byly reakcí na zvýšení cen benzinu o 0,10 eura. Dokonce i šéf EU v oblasti klimatu Frans Timmermans řekl, že je proti přidání silniční dopravy do ETS, protože zvýšení cen pohonných hmot může ublížit chudým. S ohledem na tyto důsledky se obecně očekává, že bude vytvořen nový samostatný systém pro dopravu a budovy, který bude mít jinou cenu CO2.

Zaměřuje se EU příliš na elektrická vozidla?

Myslí si to německý výrobce Bosch. Obvinil EU, že upřednostňuje elektrická vozidla před jinými technologiemi, které by mohly přispět k ekologické dopravě, jako jsou syntetická paliva. Bosch tvrdí, že pokrok v účinnosti spalovacího motoru znamená, že i v budoucnosti s nízkými emisemi uhlíku bude stále hrát svou roli.

„Když Kennedy oznámil ambiciózní cíl dopravit člověka na Měsíc, nechal na inženýrech, aby rozhodli jak toho dosáhnout. Evropská komise se řítí vstříc opačnému riziku. S jejich politikou, která ve skutečnosti představuje technický monopol, by přistání na Měsíci nebylo úspěšné. Potenciální cesty k opatřením v oblasti klimatu jsou v současné době přerušovány,“ uvedl člen představenstva společnosti Bosch Stefan Hartung.

Zdá se ale, že tu je společnost, která se společností Bosch nesouhlasí, a to je Honda. Japonský výrobce automobilů oznámil, že od roku 2040 bude vyrábět jen 100 % elektromobilů. „Věřím, že je odpovědností výrobce automobilů dosáhnout náš cíl bezuhlíkové dopravy na bázi tank-to-wheel ,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Honda Toshihiro Mibe.

Covid pasy dosud nebyly schváleny pro použití

Zdá se, že se evropská očkovací kampaň se konečně stabilizuje, ale digitální zdravotní průkaz EU stále čelí vážným výzvám. Zatímco země závislé na cestovním ruchu usilují o jeho rychlé zavedení, severní státy jsou skeptické s ohledem na jeho rychlé spuštění. Zůstávají zde klíčové otázky týkající se například toho, zda testy na protilátky skutečně prokazují imunitu či otázky soukromí.

Letecké společnosti a letiště navíc vyvíjejí tlak na EU, aby digitální zdravotní pas začal fungovat co nejdřív. Letecké orgány A4E, ACI EUROPE a ERA zaslaly společný dopis Evropské radě vyzývající členské státy, aby přijaly „veškerá opatření potřebná z technického, administrativního a právního hlediska aby bylo možné účinně začít vydávat digitální zelená osvědčení nejpozději do června."

Recyklované rakety

SpaceX, společnost pro vesmírnou dopravu založená Elonem Muskem, už potřetí dopravila posádku na Mezinárodní vesmírnou stanici. Součástí tříčlenné posádky byl evropský astronaut Francouz Thomas Pesquet, který s typickým galským akcentem řekl, že plánuje přinést svým kolegům na palubě vesmírné stanice chuť francouzské kuchyně. Posádka cestovala na vesmírnou stanici pomocí znovu použitého vesmírného dopravního prostředku - klíčového inovačního a nákladově úsporného opatření společnosti.

Datum zveřejnění

30.4.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký podle Euractiv

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3782 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál