Boj za železnici a dopravu na vyžádání

Boj za železnici a dopravu na vyžádání

Spojení Evropy po železnici, budoucnost veřejné dopravy ve venkovských oblastech a klesající cena elektromobilů, to jsou témata přehledu aktualit z oblasti mobility agentury Euractiv.

Možnost bez problémů překračovat hranice byla v Bruselu vnímána jako velká chlouba, jako vrcholný úspěch evropského projektu, který nám umožňuje představit si sebe mimo geografii, tedy žít jako „Evropané“ bez omezení hranicemi nebo národnostmi.

Pandemie tyto romantické představy nabourala a zaútočila na ně hraničními kontrolami a zákazy cestování. V době krize se ze vzájemně propojené Evropy stala řada ostrovů obklopených byrokratickým sanitárním kordonem.

Toto roztříštěné zázemí se ukázalo jako problém pro Connecting Europe Express, stěžejní iniciativu Evropského roku železnic v EU. Na oslavu přeshraničního cestování a působivé železniční sítě v Evropě se v rámci iniciativy Connecting Europe Express uskuteční cesta vlakem do různých měst po celém kontinentu. Původně se tento vlak měl vydat na cestu příští měsíc. Jenže obavy o bezpečnost vedly k jeho odsunutí. Tento týden byla vydána oficiální trasa - vlak projede 26 zemí za 36 dní a na každé zastávce uspořádá akce.

„Při křížení kontinentu, z Lisabonu do Bukurešti a z Berlína do Paříže, bude Connecting Europe Express sledovat trasy, které nás spojují - ať už jako země, podniky nebo lidi. Tento vlak, který je symbolem konektivity, slouží také jako připomínka toho, že před námi zbývá ještě dlouhá cesta a mnoho práce, než se železnice stane pro Evropany volbou dopravy,“ uvedla komisařka EU pro dopravu Adina Văleanová.

Celá trasa je už k dispozici online jako včasná připomínka křehkosti našich spojení - zatím chybí upřesnění termínů.

Obrana proti systému

Ministrům dopravy EU byl doručen otevřený dopis, jehož autorem je ohromujících 36 nevládních organizací působících v oblasti životního prostředí. Vyzývá je ke zlepšení vlakových služeb, aby se usnadnil přechod ze vzduchu na železnici.

„Občané EU požadují atraktivní spojení, pohodlnou dobu cesty, spravedlivé ceny, snadné možnosti rezervace a chráněná práva cestujících. To vyžaduje spravedlivé tržní podmínky pro železnici ve srovnání s leteckými společnostmi a silniční dopravou,“ uvádí se v dopise podepsaném nevládními organizacemi zahrnujícími mj. Greenpeace, Germanwatch a Transport & Environment.

Dopis, který předchází zasedání Rady ministrů dopravy EU, žádá osoby s rozhodovací pravomocí v oblasti dopravy aby se zavázaly k nejméně 30 novým linkám a nočním vlakům v letech 2021 až 2025, snížily poplatky za přístup na trať pro mezinárodní vlaky a zrušily dotace pro lety na krátké vzdálenosti.

„Vlády musí využít evropský rok železnice a zahájit skutečnou renesanci železnice v Evropě. Možnosti vylepšení železnice máme přímo před sebou na stříbrném podnose,“ řekla Lena Donatová ze signatářské nevládní organizace Germanwatch.

Evropské vlakové společnosti i nadále pociťují dopad pandemie Covid-19, přičemž údaje o železničním sektoru z roku 2021 ukazují všeobecné ztráty, a to navzdory snahám EU o podporu železniční dopravy.

Veřejná doprava na vyžádání

Zasedal Výbor pro dopravu Evropského parlamentu - především z provizorních domácích kanceláří, protože parlament se nadále schází na dálku. Kromě projednání ostrého hodnocení Účetního dvora ECA, týkajícího se zavádění nabíjecí infrastruktury pro elektrická vozidla, se výbor zabýval otázkou poskytování veřejné dopravy v oblastech s nízkou hustotou obyvatel.

Zaměření zákonodárců na propojování vysoce obydlených oblastí je logickou volbou, ale podle zprávy zadané výborem tím riskují, že to bude mít dopad na řídce osídlené regiony. Zpráva dospěla k závěru, že spasitelem dopravy pro venkovská města by mohla být moderní technika, která by je osvobodila od tyranie jízdního řádu.

„Služby na vyžádání a sdílená mobilita se zdají být nejvhodnější pro splnění současných potřeb občanů žijících v těchto oblastech,“ uvádí se ve zprávě, která označuje tradiční veřejnou dopravu za „zastaralou a nákladnější“.

Ekologičtější města po Covidu?

Nedávný průzkum YouGov zjistil zcela nepřekvapivé výsledky, že aktivity jsou bezpečnější venku. Většina Evropanů chce, aby starostové ve svých městech po Covidu vytvořili více zeleného prostoru. Podle průzkumu by 82 % občanů chtělo vidět více zeleně, zatímco více než 60 % jich chce více prostoru pro pěší a veřejnou dopravu. Ti, kteří Covidem-19 prošli, mají tendenci být ještě více pro rozšiřování zeleně než jejich protějšky.

Nejnadšenější pro zlepšování veřejné dopravy jsou Římané (bez komentáře), zatímco Londýňané chtějí, aby bylo britské hlavní město vstřícnější k chodcům.

„Občané jsou nemocní z dýchání znečištěného vzduchu. Požadují po starostech, aby je dali na první místo a ne auta. Nacházíme se ve chvíli, kdy se země EU  chystají utratit miliardy eur ze zelených fondů na obnovu,“ uvedla Barbara Stollová, ředitelka kampaně organizace Clean Cities která průzkum zadala.

Silniční doprava: muž s elektrickou dodávkou

Nová studie agentury BloombergNEF zjistila, že výroba elektromobilů a dodávek bude nejpozději do roku 2027 levnější než výroba vozidel na fosilní paliva. Klesající náklady na akumulátory a specializované výrobní linky také sníží náklady na nákup elektrického vozidla, uvádí studie uskutečněné environmentální nevládní organizací Transport & Environment.

„Elektromobily se stanou pro všechny nové kupující realitou do šesti let. Budou levnější než spalovací motory pro každého, od muže s dodávkou v Berlíně až po rodinu žijící na rumunském venkově,“ tvrdí hlavní ředitelka pro vozidla a elektromobilitu v organizaci T&E Julia Poliscanova.

 

Datum zveřejnění

13.5.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký podle Euractiv

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3495 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál