Černá skříňka v autech od roku 2022

Černá skříňka v autech od roku 2022

Rok 2022 bude významný pro regulaci automobilového průmyslu v Evropské unii po stránce bezpečnosti silničního provozu. Evropa zavede několik asistenčních systémů pro snížení počtu nehod, a tím i počtu úmrtí na silnicích. Povinné se stanou některé systémy, které se u nových vozidel už stávají samozřejmostí, jako výstražné systémy sledování ztráty pozornosti řidiče DDR-AW nebo automatické nouzové brzdění, ale také dechový analyzátor zabraňující v jízdě řidiči po požití alkoholu ALC nebo inteligentní monitorování značek s omezením rychlosti ISA. Evropský parlament při schvalování tohoto opatření uvedl, že přidání těchto funkcí by nemělo vést k výraznému zvýšení cen pro spotřebitele.

Spolu s těmito asistenty se povinnou výbavou stane záznamník dat EDR (Event Data Recorder). Půjde o „černou skříňku“ podobnou těm, jež již existují v letadlech. Systém, který majitel vozidla nemůže a nesmí deaktivovat, bude sekvenčně zaznamenávat údaje o jízdě.

Podle zákona přijatého Evropským parlamentem budou tyto datalogery povinné u všech nových automobilů kategorie M1 schválených do provozu v Evropské unii od května 2022 a od 7. července 2024 nebude smět být nově zaregistrováno žádné vozidlo bez EDR. Výrobci je do vozů buď přidají ve formě přídavného zařízení nebo o toto zařízení rozšíří stávající elektronické systémy přítomné v automobilech.

Cílem použití EDR bude automatické ukládání dat v případě nehody. Systém bude fungovat nepřetržitě jakmile bude vozidlo v pohybu a bude zaznamenávat data v přerušovaných dávkách po pěti sekundách. Zaznamená informace o jízdě krátce před, během a po nárazu. Záznam bude limitován časem 30 sekund před aktivováním airbagu a několik sekund po té. Zaznamenaná data budou neustále přepisována novými. Mezi zaznamenávanými údaji budou rychlost, brzdění, GPS souřadnice místa nehody, sklon vozidla na silnici, stav a míra aktivace bezpečnostního vybavení (airbagy, brzdový asistent apod.) a zapnutí bezpečnostních pásů. Na rozdíl od „černých skříněk“ v letadlech se zde nebudou zaznamenávat žádné konverzace ve vozidlech!

K  informacím z EDR budou mít v případě potřeby přístup pouze policejní vyšetřovatelé ale nikoliv pojišťovací společnosti. Během vyšetřování bude policie schopna například zjistit, zda řidič v době nárazu nepřekročil povolenou rychlost. Přítomnost tohoto „špiona“ ve voze by měla přimět řidiče, kteří budou vědět, že jsou sledováni, k větší opatrnosti.

EDR rovněž umožní poskytnout výrobcům zpětnou vazbu o problémových událostech, ovšem pro tento účel budou všechny údaje anonymizovány a nebudou obsahovat identifikační číslo vozidla (VIN) ani žádné další informace, které by mohly identifikovat vlastníka vozidla.

Datum zveřejnění

4.6.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.4542 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál