Obavy německých dodavatelů autodílů

Obavy německých dodavatelů autodílů

Plán Evropské komise Fit for 55 chce do roku 2035 zcela zakázat prodej vozidel vybavených spalovacími motory. Německé automobilky už se na tento krok ve svých plánech s předstihem připravují. Navzdory zjevnému optimismu vedení společnosti Volkswagen pokud jde o elektrifikaci jsou její dodavatelé a zaměstnanci touto hlubokou transformací mnohem méně nadšení.

Volkswagen přijal přechod na elektricky poháněná vozidla a zavázal se do roku 2035 zastavit prodej aut se spalovacími motory v Evropě. „Elektromobilita je jediný způsob, jak rychle a efektivně snížit emise CO2 z individuální mobility. Naše elektrická ofenzíva nabírá na obrátkách,“ prohlásil generální ředitel VW Herbert Diess.

„Toto rozhodnutí je nepřátelské vůči technickým inovacím a opak technologické neutrality. Dopady tohoto zákazu na pracovní místa v tomto odvětví budou značné,“ varuje prezidentka Asociace německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová. Její reakce ukazuje na rozdílné zájmy v rámci VDA: na jedné straně velké společnosti, jako je Volkswagen, které vyrábějí automobily, a na druhé straně starost o dodavatele motorů a jejich komponent. Vyhlídky jsou podstatně méně růžové pro německé dodavatele dílů, kteří se v politické diskusi cítí nedostatečně zastoupeni kvůli dominanci automobilových gigantů. Konec spalovacích motorů znamená konec mnoho desetiletí budovaného rozvoje technických znalostí a výrobních procesů získaných vysoce specializovanými dodavateli, z nichž mnozí jsou malé a střední podniky.

Rozdílné pohledy na budoucnost

Rozkol mezi výrobci automobilů a dodavateli dílů ještě komplikují starosti jejich zaměstnanců. V roce 2020 zpráva německé národní platformy Future of Mobility (NPM) předpovídala nejhorší scénář, podle něhož by automobilový průmysl mohl ztratit 400 000 pracovních míst. Tato zpráva je velmi sporná a většina odborníků se shoduje, že to se ztrátami pracovních míst nebude tak zlé.

Podle odhadu Asociace německého automobilového průmyslu VDA by mohlo o práci přijít nejméně 210 000 z aktuálních 800 000 zaměstnanců v automobilovém průmyslu, tedy téměř třetina. Automobilový průmysl včetně obchodu s motorovými vozidly v Německu zaměstnává celkem 1,6 milionu lidí a dalších 650 000 lidí pracuje v jiných odvětvích ekonomiky, které jsou s výrobou motorových vozidel úzce spjaty.

Herbert Diess ale tyto obavy vyvrací: „Všechny negativní scénáře, které se rýsují, jsou přehnané. Abyste mohli postavit mnoho aut, budete v roce 2030 stále potřebovat hodně lidí ve výrobě. A mnozí z nich budou dělat téměř stejnou práci jako dnes. Možná bude více automatizace, ale v zásadě lidé ve výrobě zůstanou. Samozřejmě budeme růst v softwarové oblasti s novými zaměstnanci. Ale na rozdíl od rychle se měnících průmyslových odvětví trvá změna v automobilovém průmyslu spoustu času. I 70 % dodavatelů prochází touto transformací jako by žádná nebyla. Sedadla zůstávají sedadly, ocel zůstává ocelí, kola zůstávají koly, brzdy zůstávají brzdami. I v pohonném systému je změna přeceňována, protože pohon už není tou nejnáročnější oblastí pro zaměstnance. Výroba motoru trvá přibližně hodinu, ve srovnání s 20 až 30 celého vozidla.“

Odbory chtějí být také slyšet

Odborový svaz pracovníků v kovoprůmyslu IG Metall varuje před masivním snižováním počtu pracovních míst v rámci zvýšeného úsilí o ochranu klimatu. Podle IG Metall by se ochrana klimatu mohla stát zabijákem zaměstnanosti. Aby byla zajištěna pracovní místa, IG Metall od politiků požaduje aktivní politiku zaměstnanosti a kvalifikace - pokud svým rozhodnutím zruší spalovací motory, musí také zajistit náhradní zaměstnání.

IG Metall uvádí: „Faktický zákaz spalovacích motorů v roce 2035 kvůli požadavku na nulové emise je zbytečný. Podceňuje důležitost, jakou může mít technologie spalování v přechodovém období. Není moudré tímto způsobem úplně zabouchnout dveře pro hybridní technologii a možné směsi klimaticky neutrálních paliv. Zpřísňování limitů vozového parku pro automobilový průmysl je obecně předčasné - poslední zpřísnění je staré pouhé tři roky.“

Velké společnosti ovšem budou spalovací motory na benzin, naftu či zemní plyn i nadále vyrábět, a to pro export do zemí mimo Evropskou unii a záchranu budou hledat v elektrickém pohonu, a to zejména v jeho využití ve velkých a drahých automobilech.

Datum zveřejnění

9.8.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký

Ilustrační foto: Ebersprächer, VW

Fotogalerie

Výběr jazyka

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.5999 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál