Cesta ke zjednodušení plateb mýta

Cesta ke zjednodušení plateb mýta

Různé národní předpisy pro výběr mýtného na evropských silnicích znamenají pro dopravce značné komplikace. Pracuje se ale na řešení, které platby mýta po celé Evropě výrazně zjednoduší.

Na cestě k zákazníkům projede zboží přepravované kamiony často i několik evropských zemí. Každý z evropských států přitom má vlastní předpisy pro výběr mýta, které stanovují, na jaká vozidla a které pozemní komunikace se platby mýtného vztahují. Když k tomu přidáme ještě různé technologie mýtných systémů (nejčastěji mikrovlnné a satelitní) a odlišné způsoby výpočtu a realizace plateb za využívání silnic a dálnic nákladními vozy, tak zjistíme, že v Evropě fungují desítky různých řešení mýtných systémů poskytovaných různými provozovateli.

Právě proto je dnes běžnou praxí, že za čelním sklem kamionů vidíme několik palubních jednotek, tzv. on-board units (OBU), určených pro různé způsoby sledování ujetých kilometrů a placení mýtného. Přepravní firma za jedinou cestu každého ze svých nákladních vozidel obdrží několik faktur na mýtné, což komplikuje výpočet nákladů na kamionovou dopravu. Další nepříjemnosti nastanou v případě, když řidič vozu zapomene v dané zemi zapnout správnou palubní jednotku.

EETS - integrace mýta pro celou Evropu

Na komplikovaný systém výběru mýta na evropských silnicích a dálnicích reagovala již v roce 2004 Evropská unie schválením směrnice o Evropské službě elektronického mýtného EETS (European Electronic Toll Service). EETS má umožnit interoperabilitu evropských mýtných systémů, díky níž by stačilo při cestách po celé Evropě používat jedinou palubní jednotku.

„Princip výběru mýtného na základě EETS znamená pro dopravce výrazné zjednodušení. Namísto aby řešili palubní jednotky a platby mýtného pro každou evropskou zemi zvlášť, uzavřou smlouvu se zprostředkovatelem, který jim poskytne jedinou OBU pro celou Evropu a zprostředkovává vypořádání plateb se všemi příslušnými provozovateli mýtných systémů. Dopravce pak obdrží pouze jedinou fakturu za celou cestu bez ohledu na počet projetých zemí,“ říká Christoph von Krockow, Managing Director ve společnosti  Eurowag.

Zavedení EETS do každodenní praxe přinese i plynulejší nákladní kamionovou dopravu s menšími zdrženími na hranicích, stejně jako zcela vyřeší pokuty za jízdu bez zapnuté palubní jednotky. Zprostředkovatelé plateb mýta na základě EETS mohou navíc do svých palubních jednotek integrovat další užitečné funkce. Systém EVA společnosti Eurowag může také snížit náklady na dopravní flotilu, zlepšit dodavatelský řetězec a zvýšit bezpečnost. Řešení Fleet Management Solutions totiž monitoruje celý vozový park v reálném čase, snižují náklady na pohonné hmoty, plánují optimální trasy pomocí navigace nákladních vozidel nebo monitorují čas řidičů, preventivní údržbu a chování řidičů.

Nástup EETS – západní Evropa je připravena

Na interoperabilitu elektronických mýtných systémů je již dnes připravena většina států západní Evropy, z východoevropských zemí například Bulharsko a v brzké době i Maďarsko. Na českých pozemních komunikacích bude možné platit mýtné s využitím EETS a zprostředkovatelů plateb pravděpodobně již v příštím roce.

Fungující, celoevropský systém výběru mýta může mít do budoucna i řadu dalších přínosů. Například bude možné snadněji zavádět poplatky na dalších komunikacích a třeba také nastavovat tarify podle různé denní doby a tím pomáhat k plynulosti a optimalizaci nákladní dopravy po celé Evropě.

Datum zveřejnění

12.10.2021

Zdroj informací

Eurowag

Foto: presseportal/Toll Collect

Fotogalerie

Výběr jazyka

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.3539 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál