Servind

První elektrobus Škoda E’City zahájil v Praze provoz

První elektrobus Škoda E’City zahájil v Praze provoz

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude elektrobus Škoda E’City 36BB ev. č. 3002 nasazovat v rámci ověřovacího provozu na linky 154, 213, o víkendu také na 124. Jízdní řády elektrobusu pro konkrétní den budou k dispozici na webu dpp.cz.

Praha je tak první město, kde nový český elektrobus začal jezdit. Zbylých 13 vozidel si DPP převezme na začátku února a následně je bude postupně nasazovat do pravidelného provozu. Celková hodnota veřejné zakázky je 207 milionů korun, 85 % uznatelných nákladů pokryjí dotace Evropské Unie z Operačního programu Praha – pól růstu ČR.

Jde o první dodávku elektrobusů realizovanou skupinou Škoda Transportation ve spolupráci se sesterskou společností Temsa. V Turecku se vyrábějí karoserie na základě dané specifikace. K nim Škoda přidává vlastní kompletní elektrovýzbroj včetně akumulátoru a pantografu. Montáž i zkoušky probíhají v továrně v Plzni a zkušební provoz pro homologaci probíhá v ulicích Plzně a okolí.

Škoda E’City 36BB nabízí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem. To znamená, že když je vůz v provozu jeho trakční akumulátor se opakovaně nabíjí pomocí pantografu z troleje, která se napájí ze stávající infrastruktury pro tramvajové a v budoucnu plánované trolejbusové vedení. Potřebnou infrastrukturu, tj. nosnou konstrukci, stožáry pro nabíjecí trolejové stopy a přípojky k trolejovému vedení z měnírny Strašnice, již DPP vybudoval na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15 až 30 minut. Doplní se tím část celkové kapacity akumulátoru, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince. Výhodou tohoto řešení jsou nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Domovskou garáží elektrobusů jsou Vršovice, kde DPP vloni vybudoval a zprovoznil 14 nabíjecích míst s napájením z měnírny Michle.

Nový elektrobus Škoda E’City 36BB pro DPP je typu Standard (Sd) pro městské linky. Má délku 12 m a jeho maximální konstrukční rychlost je 80 km/h. Je to plně nízkopodlažní bezemisní vozidlo, které má na jedno nabití garantovaný dojezd více než 100 km po celou dobu životnosti akumulátorů včetně vytápění nebo klimatizace interiéru. Nabíjecí výkon je až 150 kW a nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografu umístěného na vozidle a on-board galvanicky izolovaného nabíječe přímo ze sítě 600 V/750 V DC. Je také možné využít možnost nabíjení plug-in konektorem CCS-2 ze zásuvky 3x 400 V AC v garáži.

„S prvním elektrobusem Škoda E’City 36BB budeme následující měsíc zatím jezdit v ověřovacím provozu s cestujícími na třech různých linkách. Nové elektrobusy nahradí 14 nejstarších dieselových autobusů, které vyřadíme z provozu. Po nasazení do plného rutinního provozu by měl být průměrný nájezd elektrobusů cca 60 000 km ročně. Nezůstane ale jen u těchto 14 vozidel. V rámci postupné elektrifikace autobusových linek plánujeme v následujících třech letech nakoupit až 100 elektrobusů a 70 trolejbusů, oboje standardní délky. Veřejné zakázky na ně bychom chtěli vyhlásit ještě letos,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.

 

Datum zveřejnění

18.1.2022

Zdroj informací

Dopravní podnik hl. m. Prahy

Foto: DPP

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2492 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál