Servind

Rostoucí význam startéru v moderních pohonných systémech

Rostoucí význam startéru v moderních pohonných systémech

Startér jako komponenta hraje důležitou roli ve vývoji moderních pohonných systémů. Jeho úloha se stala ještě významnější po zavedení dvouhmotových setrvačníků, protože spolehlivý startér je hlavním faktorem zajišťujícím jejich dlouhou životnost. Přísné normy pro emise CO2 a spotřebu paliva donutily všechny výrobce automobilů k dalšímu vývoji pohonných jednotek. Systém start-stop byl v tomto ohledu milníkem. Dynamika popularity tohoto systému se výrazně zvýšila po zavedení emisní normy Euro 5 v roce 2011.

Proč je silný a spolehlivý startér tak důležitý pro celé pohonné ústrojí, zejména pro to, které je vybaveno dvouhmotovým setrvačníkem? Odpověď úzce souvisí s fenoménem odporu, který se u různých typů pohonných jednotek liší. Při výměně běžného setrvačníku za dvouhmotový přebírá nová součástka tlumení vibrací vznikajících kmitavým pohybem klikového hřídele, zatímco v případě běžného setrvačníku mají na starost tlumení tlumiče v lamele spojky.

Změna architektury systému, při níž byl tlumicí prvek přesunut ze vstupního hřídele na klikový hřídel, ovlivnila výskyt rezonancí. Rezonanční rychlost byla posunuta z otáček dosahovaných během jízdy pod volnoběžné otáčky. To zajišťuje komfort při jízdě, ale je nutné co nejrychleji nastartovat motor, aby se neudržovaly rezonanční otáčky, které by velmi rychle poškodily dvouhmotový setrvačník. To je důvod, proč jsou pro výrobce automobilů tak důležité silné a spolehlivé startéry při výběru komponent které použijí ve svých vozidlech.

Situace se ještě více komplikuje s rostoucí oblibou systému start-stop. Start-stop není výrobek nebo systém, ale funkce spojená s komfortem vozidla. K použití této funkce lze využít několik technologií. Zastavování motoru ovládá řídicí systém motoru, který v sobě integruje funkci stop-start. Tento systém zajišťuje opětovné nastartování jakmile řidič sundá nohu z brzdového pedálu.

Použití technologie start-stop se na trhu OEM rychle rozvíjí. V roce 2021 již byla přítomna ve 40 % vozidel vyrobených na celém světě. Jedním ze způsobů, jak umožnit funkci start-stop, je použití zesíleného startéru namísto běžného. V tomto případě je dopad na architekturu pohonného ústrojí malý, ale zesílený startér hraje důležitou roli při zajišťování spolehlivého fungování systému během mnohem většího počtu startovacích cyklů.

Zmínili jsme, že architektura pohonného ústrojí se použitím vylepšeného startéru nemění. Aby však jednotlivé součásti systému byly schopny pracovat při zvýšeném počtu cyklů, je třeba je upravit, například použít novou konstrukci baterie, alternátor se zvýšenou kapacitou nebo dvouhmotový setrvačník schopný přežít vyšší počet cyklů.

Klíčem k vytvoření spolehlivého start-stop systému je však konstrukce startéru. Na rozdíl od běžné konstrukce, která umožňuje startéru pracovat po dobu přibližně 5000 cyklů, musí zesílený startér zvládnout 300 000 cyklů spouštění motoru.

Co se skrývá za tímto zesíleným designem? Především byl zvýšen počet uhlíků na osm. Nová konstrukce zahrnuje mezipřírubu s jehlovými ložisky, věnec startovacího kola se speciálním tlumičem, svorku na ose startéru, zesílenou spínací cívku s dvojitým kontaktem a, což je velmi důležité, novou konstrukci pastorku se zvýšeným počtem zubů.

Společnost Valeo zaujímá vedoucí postavení ve výrobě moderních pohonných jednotek. Neustálé změny, vyvolané novými emisními normami CO2, urychlují inovace v konstrukci moderních komponent pro všechny automobily. Díky svým zkušenostem s výrobou dvouhmotových setrvačníků a OE startérů může společnost Valeo zajistit nejlepší možnou životnost komponent pohonného ústrojí nejen pro výrobce automobilů, ale také pro aftermarket.

Datum zveřejnění

17.10.2022

Zdroj informací

Valeo

Foto: Valeo

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.261 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál