Servind

Test autobusu na vodík

Test autobusu na vodík

Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol ve spolupráci s městy Most a Litvínov uskutečnila na vybraných linkách pilotní provoz vodíkového autobusu, který vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production. Součástí pilotního provozu bylo představení vodíkového autobusu veřejnosti před městským úřadem v Litvínově a před magistrátem v Mostě. Most a Litvínov se staly jedněmi z prvních měst v České republice, kde byl nasazen vodíkový autobus do běžného provozu na pravidelných linkách.

„Vodík vnímáme jako jeden ze zásadních nástrojů pro splnění dekarbonizačních cílů. Orlen Unipetrol nám zprovozněním vodíkové stanice otevřel ideální příležitost pro testování vodíkového autobusu na Mostecku. Bude-li zkušební provoz vyhodnocen jako úspěšný, začneme činit konkrétní kroky k tomu, abychom do konce roku 2024 získali takový autobus do vozového parku našeho dopravního podniku,“ řekl Marek Hrvol, primátor statutárního města Most.

„Také pro naše město je to vítaná příležitost jak se reálně posunout vpřed na cestě za rozvojem nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě. Testování vodíkového autobusu je rozděleno do dvou fází. Po nynějším, letním, testování, zrealizujeme zkušební provoz také v zimních měsících,“ doplnila Kamila Bláhová, starostka města Litvínov.

Na testovacím provozu vodíkového autobusu spolupracují obě města se skupinou Orlen Unipetrol, která tento vodíkový autobus pro tento pilotní projekt zprostředkovala a finančně podpořila. „Zodpovědně se podílíme na rozvoji nové technologie, která bude brzy hrát důležitou roli v energetickém mixu pro plnění cílů čisté mobility a dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje Evropské unie i České republiky. Vodíková technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro rozvoj nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici,“ vysvětlil Tomáš Herink, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol.

Nízkopodlažní elektrický autobus SK080HS s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production. Autobus má celkovou délku 798 cm a výšku 294 cm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km  a dalších 100 km na energii z akumulátoru. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1019 N.m. Trakční elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř nádrží na vodík je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

Datum zveřejnění

11.7.2023

Zdroj informací

Orlen Unipetrol

Foto: Orlen Unipetrol a Vladimír Rybecký

 

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2719 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál