Servind

Nákladní Scania se solárním pohonem

Nákladní Scania se solárním pohonem

V rámci dvouletého výzkumu, na němž spolupracují universita v Uppsale a společnosti Scania, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express a Dalakraft, se na veřejných komunikacích testuje unikátní hybridní nákladní automobil s návěsem pokrytým solárními panely. Solární energie výrazně snižuje provozní náklady, protože nákladní vůz si část energie pro vlastní pohon vyrábí sám.

„Cílem společnosti Scania je vytvořit podmínky k přechodu na udržitelný přepravní systém. Během této spolupráce slouží solární panely vůbec poprvé k výrobě elektrické energie pro pohon nákladního automobilu. Sluneční záření jako obnovitelný zdroj energie může výrazně snížit emise v dopravě. Je úžasné udávat směr vývoje nákladních vozidel nové generace,“ říká Stas Krupenia, vedoucí výzkumné kanceláře společnosti Scania.

Výzkumníci vyvinuli speciálně pro nákladní automobily nové, účinné a lehké solární panely. V rámci tohoto výzkumu slouží nákladní vozidlo k ověření možnosti výroby solární energie a stanovení, o kolik se sníží emise oxidu uhličitého díky použití solárních panelů. Kromě toho také zkoumají způsob propojení nákladních automobilů s elektrickou sítí a vytvářejí modely toho, co se stane, když se několik nákladních automobilů, jako je tento, společně připojí k elektrické síti.

 „Jedná se o vzrušující projekt, v němž se akademická obec a zástupci průmyslu společně snaží snížit dopady kamionové dopravy na klima. Výsledky provozu tohoto unikátního nákladního automobilu budou velmi zajímavé,“ říká Erik Johansson, vedoucí projektu a profesor fyzikální chemie na univerzitě v Uppsale.

Prodloužení dojezdu o 5000 km ročně

Osmnáctimetrový přívěs kamionu je téměř celý pokryt solárními panely, jejichž plocha a výkon odpovídají instalaci na rodinném domě. Ve Švédsku solární energie prodlouží hybridnímu nákladnímu vozu dojezd až o 5000 km ročně. V zemích, kde je více slunečních hodin, jako je Španělsko, může vozidlo ve srovnání se švédskými poměry zdvojnásobit množství získané energie a tím i dojezd.

Součástí projektu je také výzkum nových, lehkých tandemových solárních článků, které jsou založeny na kombinaci solárních článků společnosti Midsummer a nových perovskitových solárních článků. Ty nabízejí vyšší účinnost přeměny slunečního světla na elektřinu. Toto řešení by mohlo zdvojnásobit množství vyrobené solární energie ve srovnání se současnými panely.

Tenkostěnné panely jsou vynikající pro užitková vozidla

„Nasazení našich solárních panelů umožní vznik udržitelných nákladních vozidel. Elektřina vyrobená solárními panely ušetří palivo a redukuje emise oxidu uhličitého. Chceme být spolehlivým partnerem a to nám tento průlomový projekt umožňuje,“ říká vedoucí oddělení Corporate Development společnosti Midsummer Erik Olsson.

Plug-in hybrid s výkonem 560 k a 100 m2 solárních panelů

Vozidlo bude nyní testovat v provozu na veřejných komunikacích přepravní společnost Ernsts Express AB.

Nákladní automobil na solární pohon byl vyvinut v rámci výzkumného projektu financovaného vládní agenturou pro inovace Vinnova, jehož cílem je vyvinout nákladní automobily, u nichž solární energie sníží dopad na klima. Tento vůz je plug-in hybrid o výkonu 560 k. Na 18 m návěsu je nainstalováno 100 m2 tenkých, lehkých a flexibilních solárních panelů s maximální účinností o špičkovém výkonu 13,2 kWp. Odhaduje se, že při provozu ve Švédsku vygenerují ročně 8000 kWh. Celková kapacita akumulátorů je 300 kWh, z toho 100 kWh v nákladním vozidle a 200 kWh v návěsu.

Datum zveřejnění

1.9.2023

Zdroj informací

Scania

Foto: Scania

 

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2471 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál