Servind

Pražské služby testují elektrický popelářský vůz

Pražské služby testují elektrický popelářský vůz

Hlavní město se připravuje na elektrickou budoucnost. Pražské služby testují za silného větru, sněhu i mrazu plně elektrický Mercedes-Benz eActros 300 s nástavbou Geesink pro sběr odpadu. Do několika let má technika s elektrickým pohonem tvořit drtivou většinu vozového parku společnosti.

„V tuto chvíli se vývoj posunul do té fáze, kdy je možné o pořízení takového auta reálně uvažovat. Testováním jsme zkoumali, jaké možnosti trh nabízí, abychom pro hlavní město vybrali to nejlepší. Samozřejmě až nastane čas. Zasněžená Praha a nízké teploty byly ideální pro zatěžkávací zkoušku vozu i baterie,” říká ředitel závodu odvozu a recyklace odpadu Zdeněk Pajk.

Akumulátory sníží hluk a zlepší pracovní podmínky pro zaměstnance

Testovaný Mercedes-Benz eActros 300 s nástavbou s automatickým vyklápěčem kontejnerů od nizozemské firmy Geesink dokáže do 7 s vysypat obsah běžné popelnice pro směsný komunální i tříděný odpad o objemu 1100 l.

„Testování potvrzuje naši snahu plnit závazky plynoucí z Klimatického plánu hl. m. Prahy 2020-30. Díky elektrickým popelářským vozům nebude muset posádka v budoucnu dýchat zplodiny z výfuku, čímž se zlepší jejich pracovní podmínky při svozu,” zdůraznil tiskový mluvčí společnosti Alexandr Komarnický. Z elektrických popelářských aut budou mít profit i občané – na rozdíl od klasické techniky je provoz tišší.

Menší e-kukačky na trhu chybí

Ačkoli technologie kráčí kupředu mílovými kroky, na elektrický popelářský vůz se dá stále dívat jako na novinku. Odpovídá tomu i cena, která je zatím 2,5krát vyšší oproti běžné technice. Pořizovací hodnotu ale mohou částečně kompenzovat nižší provozní náklady. Tento konkrétní popelářský vůz nelze kvůli jeho velikosti nasadit na všechny svozové trasy, zvlášť do centra, kde jsou užší ulice. Tam Pražské služby zajíždí s menší technikou. Její elektrická alternativa je ale na trhu velmi omezená. „Zároveň zatím chybí klíčová infrastruktura pro dobíjení. Tento model musel být v našich stávajících podmínkách připojený ke zdroji cca 13 hodin. V rámci testování najezdil průměrně 75 km na jedno nabití. K dispozici ho máme po celý prosinec,“ uvádí Pajk.

Pražské služby tuzemským lídrem v elektrifikaci vozového parku

Největší svozová společnost v Praze začala s elektrifikací před lety, když nakoupila 25 elektrických vysavačů Glutton. Ty později doplnily chodníkové zametací stroje Bucher Citycat 2020ev a Green machines, které brázdí ulice od roku 2018. Společnost má také 13 plotostřihů, 10 elektrických motorových pil, 10 fukarů a 13 křovinořezů, ale i elektrokola, elektrické skútry a elektromobily.

„V dalších letech počítáme s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, úklid stanovišť separovaného odpadu a další postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel, pohybujících se zejména v centru metropole. Do roku 2030 plánujeme mít 75 % vozového parku nízkoemisních, podmínkou je zajištění adekvátního financování,“ doplňuje Komarnický.

Ekologická verze popelářského auta by mohla být v budoucnu žádoucí. Proto se firma snaží mít co nejlepší přehled o tom, co současný trh nabízí.

Mercedes-Benz je tradičním dodavatelem vozidel pro Pražské služby

„Pro nás jsou Pražské služby jedním z klíčových a dlouholetých zákazníků v segmentu svozu odpadů a komunálních služeb. Mercedes-Benz je tradičním a nejčastějším dodavatelem vozidel v této branži díky hospodárnosti, spolehlivosti, kvalitě a robustnosti svých produktů. Věříme, že i naše nové, plně elektrické vozidlo se v těžkém pražském provozu osvědčí a přispěje svým dílem k udržitelnosti a ke snížení emisí v hlavním městě,“ říká Josef Mařík, ředitel společnosti Daimler Truck Česká republika, která je dovozcem nákladních vozů Mercedes-Benz v ČR.

Mercedes-Benz eActros 300 s čistě elektrickým pohonem pro těžkou rozvážkovou dopravu sjíždí z montážní linky závodu Wörth od roku 2021. Tři sady akumulátorů mají každá kapacitu 112 kWh. Jednotka pohonu je tvořena elektricky poháněnou tuhou zadní nápravou osazenou dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Oba kapalinou chlazené elektromotory poskytují trvalý výkon 330 kW, který se může krátkodobě zvýšit až na 400 kW. Při předvídavé jízdě lze získávat zpět elektrickou energii rekuperací. Nástavba je ovládána hydraulikou, která je též poháněna elektricky z akumulátorů vozidla.

Datum zveřejnění

14.12.2023

Zdroj informací

Pražské služby

Foto: Pražské služby

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2271 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál