Servind

Informace z prodeje ojetých vozidel

Informace z prodeje ojetých vozidel

V prvním čtvrtletí letošního roku došlo k dalšímu poklesu dovozu ojetých osobních aut ze zahraničí. Meziročně se jejich počet snížil o 4685, což představuje pokles o 11, 9 %. V březnu se do České republiky dovezlo nejméně osobních ojetých aut od roku 2020 a meziroční pokles dosáhl 24,37 %. Do České republiky se v letošních prvních třech měsících dovezlo 34 737 ojetých osobních aut, což je jen o 460 aut víc než v době koronaviru v roce 2021. Příznivou zprávou naopak je, že se snížilo průměrné stáří letos dovezených aut, a to z 11,2 na 10,4 roku. Podíl aut starších 10 let ovšem stále činil 48,63 % a podíl těch, jejichž věk přesáhl 15 let, dosáhl 22,54 %.

Průměrné stáří všech prodávaných ojetých aut se naopak mírně zvýšilo. České ojetiny zestárly sice jen nepatrně ze 7,2 na 7,3 roku, výrazně se ale zvýšilo stáří aut se zahraničním původem bez ohledu na rok dovozu. Zatímco loni dosahoval jejich věk průměrných 10,7 roku, letos vykázaly 11,1 let. Ukazuje to, že se na trhu ve větší míře přeprodávají staré ojetiny, které byly do ČR dovezené v dřívějších letech. Celkově činilo stáří prodávaných ojetých osobních aut 9,2 roku, zatímco loni to bylo o 0,2 roku méně.

Dobrou zprávou také je, že se na trh vrací stále více ojetin s uvedeným tuzemským původem. Meziročně se jejich podíl navýšil o 6 % na 54,42 % a tato auta si nárokují většinu trhu. Větší podíl českých ojetin způsobil i snížení průměrného počtu najetých kilometrů. Jedná se totiž v průměru o mladší vozy. Průměrná hodnota nájezdu se meziročně snížila o 4000 km na 147 000 km.

Průměrná cena vozidel poklesla meziročně o 1,5 % na 294 500 Kč. Auta tedy v průměru zlevnila o 4500 Kč. Velké zlevnění přitom zaznamenaly elektromobily - proti minulému čtvrtletí v průměru o 3,35 %, tedy o 10 000 Kč.

Průměrná doba prodeje zůstala téměř beze změny, auta se prodávají jen o jeden den rychleji, a to za 64 dní. Důvodem může být širší nabídka vozidel na trhu, protože ačkoli došlo k poklesu letos dovezených aut, nabídka vozidel se naopak meziročně o 10,2 % zvýšila a kupujícím tak může trvat déle, než učiní konečné rozhodnutí.

Z pohledu paliva došlo k dalšímu přiblížení podílu aut na benzín a na naftu. Vozidla s pohonem na naftu jsou sice na trhu stále nejčastěji zastoupená, ale rozdíl tvoří jen desetiny procent. Přibývá elektromobilů, jejichž podíl ještě loni činil 0,83 % a letos narostl na 1,55 %.

S vyšším počtem aut na trhu se častěji prodávají vozy bez platné STK, jejichž podíl vzrostl o 3,23 % na 23,47 %. Podíl aut po prvním majiteli se zvýšil o 1,26 % na 46,28 %. Ve dvou třetinách případů se ale jedná o klamavou informaci, která má za úkol zatraktivnit auto a zvýšit jeho cenu až o 5 %.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,40 %. Podíl aut, která se prodávala bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná. Ve skutečnosti je po větším poškození či havárii nejméně 60 % prodávaných aut. Zatajování havárií a poškození je dlouhodobě nejčastější a také nejvýnosnější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.

Datum zveřejnění

19.4.2024

Zdroj informací

Cebia

Foto: Cebia

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.243 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál