Servind

Rekordní výroba a stabilní růst v automobilovémý průmyslu

Rekordní výroba a stabilní růst v automobilovémý průmyslu

Rekordní produkce s meziročním nárůstem exportu o 3,1 % a celkovými tržbami téměř 1,6 bilionu korun jsou klíčové ukazatele charakterizující vývoj roku 2024 v členských firmách Sdružení automobilového průmyslu. Tyto výsledky znovu potvrzují vysokou konkurenceschopnost českého automobilového sektoru i s ohledem na skutečnost, že odvětví dokázalo růst navzdory stagnujícímu trhu EU. S ohledem na zásadní význam autoprůmyslu pro národní hospodářství jde zároveň o pozitivní zprávu pro celou Českou republiku.

Loňský rok zhodnotil president Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn: „Růst tržeb a produkce vozidel spolu se stabilním podílem na celkové průmyslové výrobě potvrzují, že automobilový průmysl zůstal i v roce 2024 klíčovým motorem českého hospodářství. Skutečnost, že se podařilo udržet pozitivní trend základních ukazatelů navzdory zhoršujícím se ekonomickým podmínkám, jen podtrhuje odolnost a konkurenceschopnost tohoto odvětví. Výkonnost našeho odvětví byla i v uplynulém roce ovlivněna řadou vnějších faktorů, především slabším hospodářským vývojem v Německu a dalších evropských zemích, přetrvávající nejistotou na trzích a nižší investiční aktivitou v ekonomice. Firmy se zároveň musely vypořádat se strukturálními problémy, jako jsou stále vysoké ceny energií, rostoucí regulační zátěž či složitá situace na trhu práce. I přes tyto výzvy se však sektor dokázal v roce 2024 úspěšně adaptovat, a proto můžeme do dalšího období vstupovat s mírným optimismem.“

Přes řadu zmíněných problémů dokázali tuzemští výrobci automobilů meziročně navýšit produkci o 3,9 % a dosáhnout tak historické maximum v celkovém počtu 1 452 881 vyrobených osobních automobilů. Celkový počet zhotovených silničních vozidel vzrostl loni meziročně o 3,8 % na 1 477 663 kusů. Počet zkompletovaných vozidel s elektrickým pohonem se snížil o 16,3 % - vyrobeno jich bylo 151 407, což představovalo 10,4 % z celkové produkce.

Celkové tržby firem sdružených v AutoSAP vzrostly meziročně o 2,6 % a dosáhly 1 570,7 miliardy korun. V korelaci s tržbami rostl i export - meziročně o 3,1 %. I nadále platí, že řada dodavatelů v rámci automobilového průmyslu patří mezi největší české exportéry vůbec. Nejvýznamnějším exportním partnerem zůstává Německo se stabilním podílem 30 %. Na druhém místě se umístila Velká Británie, následovaná Francií a nově Polskem, které se na čtvrtou příčku hlavních exportních destinací zařadilo před Slovensko.

Počet zaměstnanců ve firmách AutoSAP dosáhl koncem loňského roku 140 874 osob a je dlouhodobě stabilní. I přes složitou ekonomickou situaci nedocházelo k propouštění kmenových zaměstnanců. Vzhledem k trvající neutěšené situaci na trhu práce si firmy v maximální možné míře snaží své pracovníky udržet. Firmy v automobilovém průmyslu jsou přitom i nadále atraktivním zaměstnavatelem. Meziroční nárůst mezd ve firmách AutoSAP dosáhl 7,6 % a celková průměrná mzda stoupla na 59 056 Kč. Je tak o 31,1 % vyšší než v dalších sektorech zpracovatelského průmyslu.

Pokud jde o budoucí rozvoj automobilového průmyslu, identifikují členové AutoSAP několik klíčových oblastí, které jeho další růst limitují. Jednou z nich je nutnost modernizace vzdělávacího systému a nedostatečná flexibilita trhu práce. Vicepresident a místopředseda Divize dodavatelů a účelových organizací AutoSAP Miroslav Dvořák k tomu uvedl: „Je nutné, aby výuka na školách byla modernizována a přizpůsobena potřebám dnešní ekonomiky a průmyslu. Co nejdříve proto potřebujeme inovovat obory středního vzdělání. Duální vzdělávání s modelem výuky ve firmách musí být standardem, nikoli výjimkou. Při hodnocení výsledků technických univerzit musíme také klást důraz na aplikovaný výzkum a propojení s praxí.“

Miroslav Dvořák zároveň poukázal na další klíčové podmínky pro úspěšný rozvoj dodavatelské základny – zjednodušení imigračního procesu, zavedení motivačních programů pro přilákání vysoce kvalifikovaných odborníků a vědců ze zahraničí i další zpružnění pracovněprávní legislativy. „Základem všeho je však pro dodavatele jistota budoucího vývoje v oblasti elektromobility a zelené politiky EU, tam potřebujeme vidět jasné a realistické směřování, které zatím chybí a které nám umožní plánovat naše kroky dál,“ zdůraznil Miroslav Dvořák.

Nutnost posílit flexibilitu trhu práce zdůraznil i Martin Jahn a zároveň přidal další téma, které bude zásadně ovlivňovat budoucí úspěch tuzemského automobilového průmyslu: „Automobilový sektor prochází jednou z nejzásadnějších transformací a nyní se nacházíme v období, kdy se rozhoduje o jeho podobě na desítky let dopředu. Vidíme prostor zachytit ohroženou výrobu a vývoj v jiných evropských zemích. K tomu je nezbytné zajistit flexibilní trh práce, zvýšit investice do aplikovaného výzkumu a celkově posílit spolupráci mezi průmyslem a výzkumnými institucemi. Mezi národní priority bychom proto měli zařadit podporu klíčových technologií, jako jsou chytrá mobilita, baterie, umělá inteligence, polovodiče či kvantové technologie.“

Co se týče vyhlídek pro letošní rok president Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn zůstává optimistický: „Přestože nás i nadále čeká řada výzev jsem přesvědčen, že český automobilový průmysl je dostatečně silný a konkurenceschopný, a proto zvládneme rok 2025 úspěšně, ačkoliv bude obdobím dalších změn a adaptace na nové podmínky globální ekonomiky. Navzdory aktuální nejistotě na evropských trzích tak věřím, že za rok budeme opět moci prezentovat pozitivní výsledky.“

Datum zveřejnění

25. 06. 2025

Zdroj informací

AutoSAP

Foto: AutoSAP / Hana Görlichová

Fotogalerie

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

Page generated in 0.2785 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál