Servind

FIGIEFA znepokojena plánem regulací vozidel s ukončenou životností

FIGIEFA znepokojena plánem regulací vozidel s ukončenou životností

FIGIEFA, evropská asociace zastupující nezávislé distributory automobilových dílů, vyjadřuje znepokojení nad řadou bodů návrhu nařízení o vozidlech s ukončenou životností (ELV). I když vítáme některé dobré kroky směrem k širšímu cíli, kterým je podpora oběhovosti a udržitelnosti v automobilovém průmyslu, litujeme, že do společného postoje Rady jsou nadále zařazována některá nejednoznačná kritéria hodnocení vozidel s ukončenou životností. Navzdory určitému vyjasnění textu zachovává příloha I kritéria, která se zdají být technicky nerealistická a sociálně nespravedlivá, čímž podkopávají úsilí Evropy o oběhové hospodářství.

 

Technicky opravitelná vozidla nesmí být prohlášena za „neopravitelná"

FIGIEFA lituje, že text stále považuje vozidla za „neopravitelná“, když komponenty jako pneumatiky, kola, odpružení, řízení, brzdění, airbagy nebo bezpečnostní pásy „nejsou technicky opravitelné nebo vyměnitelné.“

To je z technického hlediska matoucí a zavádějící, protože to nebere v úvahu současná, bezpečná a nákladově efektivní řešení oprav, která jsou standardní praxí ve více než 300 000 dílnách po celé EU. Servisy tyto součásti běžně opravují nebo vyměňují, čímž prodlužují životnost vozidel a zabraňují zbytečnému plýtvání. Podpora profesionálních oprav všude tam, kde je to technicky proveditelné, je nezbytná pro minimalizaci odpadu, snížení poptávky po výrobě nových vozidel a podporu dlouhodobé environmentální účinnosti tohoto odvětví.

 

„Ekonomická neopravitelnost" není ani oprávněná, ani spravedlivá

Stejně tak nás znepokojuje zahrnutí „ekonomické neopravitelnosti“ jako potenciálního determinantu pro klasifikaci vozidel jako vozidel s ukončenou životností. Příloha I část B písm. f) umožňuje, aby byla vozidla prohlášena za neopravitelná pokud náklady na opravu přesáhnou tržní hodnotu vozidla po opravě, a to i v případě, že je oprava technicky proveditelná a bezpečná.

Tato logika je společensky regresivní a škodlivá pro životní prostředí. V době rostoucích cen nových vozidel a napjatých rozpočtů domácností je mnoho majitelů vozidel - zejména v nižších příjmových skupinách - závislých na cenově dostupných opravách aby zůstali mobilní. Navrhované ekonomické kritérium by mohlo tyto jednotlivce předčasně donutit k sešrotování jinak opravitelných vozidel, což by zhoršilo plýtvání životním prostředím a prohloubilo nerovnost v přístupu k mobilitě.

 

Výzva k akci: ochrana opravitelnosti a posílení IAM v průběhu legislativního procesu.

FIGIEFA u příležitosti trialogu naléhavě vyzývá členské státy a Radu, aby přehodnotily svůj přístup, a Evropský parlament, aby revidoval přílohu I a jasně odstranil kritéria, která postrádají solidní technický základ a neúměrně postihují spotřebitele. Budoucí nařízení o vozidlech s ukončenou životností musí posílit evropský sektor oprav a zajistit, aby vozidla byla považována za neopravitelná, i když jsou skutečně mimo bezpečnou opravu. Nezávislý trh s náhradními díly je připraven přispět k udržitelnějšímu automobilovému průmyslu – za předpokladu, že legislativní rámec jeho zásadní úlohu umožní, nikoli jí bude bránit.

 

FIGIEFA je evropská federace nezávislých distributorů automobilových náhradních dílů a služeb. Zastupuje zájmy 19 národních obchodních sdružení maloobchodníků a velkoobchodníků s automobilovými náhradními díly a komponentami a jejich přidružených řetězců servisů z 18 zemí světa. www.figiefa.eu   

Řádným členem federace je SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky. SISA bojuje i za vás.

Datum zveřejnění

26. 06. 2025

Zdroj informací

SISA

Foto: FIGIEFA

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

Page generated in 0.3387 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál