Servind

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel za první pololetí 2025

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel za první pololetí 2025

Průměrná cena za ojeté auto začala na jaře růst. Oproti loňské první polovině roku se letos vyšplhala o 11 000 Kč výš, což znamená meziroční zvýšení o 3,83 %. Ojeté auto letos stojí průměrně 298 000 Kč. Ceny ojetých vozidel rostou navzdory širší inzertní nabídce a zvýšení stáří vozidel.

Počet prodávaných aut narostl meziročně o 4,16 %. Vozidla, která na trhu přibyla, však vykazovala vyšší stáří. Zatímco loni činil průměrný věk prodávaných ojetých aut 9,25 roku, letos narostl o sedm měsíců na 9,82 roku. Důvodem bylo zejména výrazné navýšení stáří aut se zahraničním původem, které letos dosáhlo 11,41 roku, tedy o 9,5 měsíce víc než loni. Na nárůst průměrného stáří těchto vozů měla jen velmi malý vliv auta, která byla letos dovezená. Důvodem byl zejména častější prodej starších vozidel, která byla do Česka dovezena v minulých letech. Zvýšilo se však také stáří vozů s tuzemským původem, a to o pět měsíců na 8,33 let.

Rostoucí ceny i nabídka zapříčinily delší dobu, po kterou se vozidla prodávala na průměrných 67 dní, tedy o dva dny déle než loni. Průměrnou dobu prodeje zkracovalo Základní prověření historie vozidla od Cebia, které mohou prodejci zdarma poskytnout svým zákazníkům. Vozidla, u nichž si klienti mohou zkontrolovat najeté kilometry či například odcizení sami bez toho, aniž by něco platili nebo se zavázali ke koupi vozu, považují za atraktivnější a důvěryhodnější. V těchto případech se auta prodávala v průměru za 53 dní, tedy o 14 dní rychleji. Základní prověření je dostupné na inzertních portálech Sauto, TipCars, Automodul, Cars a Annonce a na webech významných prodejců ojetých aut.

Většina (52,88 %) aut, která se letos prodávala, měla tuzemský původ. Přes polovinu nabídky se české vozy přehouply v minulém roce a jejich podíl stoupá už třetím rokem v řadě, kdy byl jejich podíl nejnižší - pouhých 42,18 % nabídky. Podíl aut s deklarovaným německým původem se dlouhodobě drží mezi 19 až 20 %, letos v prvních šesti měsících dosáhl konkrétně 19,05 % nabídky.

Počet ojetých osobních aut, která byla do České republiky dovezena v letošním roce, dosáhl 72 541, což je o 973 aut víc než loni ve stejném období. Po dvou letech poklesů se jedná o nárůst, a to o 1,4 %. Průměrné stáří dovezených aut bylo 10,5 roku. Podíl dovezených osobních vozidel starších 10 let činil v prvním pololetí 49,20 % a podíl těch, jejichž věk přesáhl 15 let, dosáhl 23,54 %.

Navzdory zvyšujícímu se stáří vozidel neroste průměrný počet najetých kilometrů. Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů letos činila 145 000 km, tedy meziročně jen o 1000 km víc, což lze považovat za stabilní stav. Pravděpodobně tedy dochází k častějšímu stáčení tachometrů nebo se tachometry stáčí o větší počet kilometrů. Kupující by v každém případě měli být obezřetní, a to zejména u vozů nadprůměrného stáří, které mají zahraniční původ, ale také u mladších vozidel, u nichž je stáčení časté zejména v případech, že ročně najedou nad 30 000 km.

Mezi ojetými vozy stále převládají ty, které mají motor na naftu (47,20 %). Podíl vozů na benzin se velmi blízce přibližuje, neboť letos vykazoval 46,55 %. Vozy na elektřinu byly na trhu zastoupené z 1,95 % a hybridní vozidla si nárokovala 2,66 % trhu.

Podíl prodávaných ojetých vozů, u kterých prodejci uvádějí, že jsou po prvním majiteli, meziročně nepatrně klesl z 46,11 % na 44,76 %. Ačkoli je i tento mírný pokles pozitivní zprávou, podíl inzerce, která v tomto směru neuvádí pravdu, zůstává velmi vysoký. Ve skutečnosti totiž dosahuje podíl aut po prvním majiteli zhruba 16 %. Většinou se tedy jedná o klamavou informaci, která zvyšuje atraktivitu a hodnotu vozu.

Mírně také klesl podíl aut, u nichž prodejci uvádějí, že byla v minulosti havarovaná. Pozitivní informace to však pro ty, co si vybírají ojetý vůz, není. Ačkoli inzerce uváděla, že podíl osobních ojetých aut, která byla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního roku 0,43 % (loni 0,53 %), je zřejmé, že podíl takových aut je ve skutečnosti výrazně vyšší. Zatajení havárií a poškození je vůbec nejčastější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut. V případě desetiletých aut, což je průměrné stáří prodávaných ojetých vozidel, je podle pojišťoven po havárii už 60 % z nich. V inzertní nabídce může být procento havarovaných vozů i vyšší, neboť havarovaná vozidla míří častěji k prodeji. Řada dosavadních majitelů v již havarovaném autě totiž jezdit nechce. Vysoký výskyt dříve havarovaných vozidel – a nezřídka i po totální škodě –, je u aut dovezených ze zahraničí. Lidé by proto měli být obezřetní a nevěřit tomu, že 99,57 % aut nebylo nikdy havarováno. Někteří prodejci také nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně klienty často ani o poškození neinformují.

Datum zveřejnění

22. 07. 2025

Zdroj informací

Cebia

Graf: Cebia

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

Page generated in 0.2837 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál