Servind

České ojetiny zdražily a překonaly cenu slovenských

České ojetiny zdražily a překonaly cenu slovenských

Ještě v prvním čtvrtletí platilo, že na Slovensku byla ojetá auta o něco dražší. Na jaře však začaly ceny ojetin v České republice růst natolik, že překonaly slovenské ceny. To bylo provázeno delší dobou prodeje. Vyplývá to z údajů za první letošní pololetí, jež analyzovala společnost Cebia, která monitoruje český trh ojetých automobilů již od roku 2011 a loni začala zpracovávat analýzy i pro slovenský trh.

„Průměrná cena ojetých aut se v prvních šesti měsících vyšplhala v Česku na 298 000 Kč, což je o 10 500 Kč víc než na Slovensku, kde se vozidla prodávala v průměru za 11 500 eur, tedy 287 500 Kč,“ upřesňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Doba prodeje těchto aut činila v České republice v průměru 67 dní, což bylo o 6 dní víc než na Slovensku. „Auta jsou zde dražší, nabídka širší a lidé déle vybírají,“ analyzuje situaci ředitel Cebia Martin Pajer.

Z hlediska nájezdu měla auta na tuzemském trhu oproti těm na Slovensku najeto v průměru o 4000 km méně, když vykazovala 145 000 km.

Do ČR se dovezla výrazně starší auta než na Slovensko

Celkové stáří všech prodávaných ojetých aut v České republice činilo v prvním pololetí 9,82 roku, což bylo o tři měsíce víc než na Slovensku, kde dosáhlo hodnoty 9,57 roku. Významný rozdíl byl ve stáří ojetých aut, která byla do obou zemí v letošním roce dovezena. Ta, která byla starší 10 let, měla v Česku podíl 49,20 %, ale na Slovensku činil jejich podíl jen 29,84 %. Pokud jde o dovezená osobní ojetá vozidla starší 15 let, jejich podíl v rámci letošních dovozů činil na tuzemském trhu 23,54 %, zatímco u našich východních sousedů jen 13,85 %. Celkově se přitom do Česka dovezlo 72 541 ojetých osobních aut, zatímco na Slovensko 28 727 ojetých vozidel.

„Hlavním důvodem, proč se na Slovensko dovážejí mladší a dražší vozy, je registrační poplatek při první registraci vozu na Slovensku, a tedy i při registraci dovozeného ojetého vozu ze zahraničí. Výše tohoto poplatku je odstupňovaná podle objemu motoru a ekologičnosti provozu vozidla. Registrační poplatek zapříčiňuje nižší počet dovážených ojetin na slovenský trh a omezil i stáří vozů, neboť dovoz starších vozů se stává nevýhodný,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Stále je silná nabídka vozidel na naftu

Rozdíl existuje také v zastoupení vozidel podle pohonu. V České republice se prodává podstatně větší procento aut s motorem na benzín (ČR 46,55 %, SR 37,44 %). Větší zastoupení ostatních typů pohonů (vyjma CNG) má Slovensko. Auta na naftu jsou zde stále velmi žádaná, neboť jejich podíl mezi prodávanými ojetými vozy činil letos 55,08 %, zatímco v ČR 47,20 %. „Je třeba dodat, že i když je v Česku jejich podíl ve srovnání nižší, i zde se nejčastěji prodávají vozidla na naftu, byť auta na benzín jsou v těsném závěsu,“ doplňuje Martin Pajer.

Vozidla čistě na elektřinu představovala v ČR jen 1,95 % nabídky, zatímco u východních sousedů dosáhla 2,57 %. Více se tam prodávaly i elektro hybridy, které byly na tamějším trhu zastoupené z 3,33 %, zatímco u nás z 2,66 %.

Rozdíl je také v podílu vozidel po prvním majiteli. Ačkoli je průměrné stáří vozidel na obou trzích letos téměř totožné, v Česku je u mnohem více aut deklarováno, že měla dosud jen jednoho vlastníka (44,76 % ČR oproti 31,07 % SR). V obou případech se ve velké míře jedná o klamnou informaci, která měla zatraktivnit vozidlo. Na Slovensku se však s informací o prvním majiteli podvádělo o polovinu méně často než v České republice. Skutečný podíl vozidel po prvním majiteli dosahuje přibližně 16 %.

Datum zveřejnění

12.08. 2025

Zdroj informací

Cebia

Ilustrační foto: Aures Holdings

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2605 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál