Nejčastějším a zpravidla i nejvýnosnějším podvodem při prodeji ojetých aut je zatajování havárií. To, že se ojeté auto vyplatí před koupí prověřit, tak není klišé, ale realita. Která auta však nejčastěji zažila nějaké poškození či dokonce velkou havárii? Cebia, přes níž je možné si prověřit historii ojetého auta, zveřejnila, u kterých značek v červenci její klienti nejčastěji odhalili v minulosti prodělanou škodní událost.
„Ze všech prověřovaných aut bylo v uplynulém měsíci 60 % (přesně 59,98 %) po havárii. U těchto aut navíc často evidujeme i více škodních událostí,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá lidem bránit se proti podvodům s ojetými vozy už 34. rok.
V inzerci přitom prodejci v minulosti prodělané havárie prakticky neuvádějí. „Dnes je to, dá se říci, konkurenční nevýhoda,“ vysvětluje Martin Pajer z Cebia, proč prodejci o haváriích mlčí.
„Přiznanou prodělanou havárii má pouze 0,43 % prodávaných ojetých aut,“ upřesňuje ředitel Cebie Pajer. Podle pojišťoven je po havárii okolo 60 % desetiletých aut, což odpovídá aktuálnímu průměrnému stáří prodávaných ojetých vozů na českém trhu.
Žebříčku vévodí Audi, v jejím těsném závěsu jsou vozy BMW
V červenci zaznamenala Cebia největší podíl havárií u vozů Audi, kde se škodní událost vyskytovala u 69,69 % aut. Ve velmi těsném závěsu se na druhé pozici umístilo BMW (68,82 %). Následovala nejprodávanější značka vozidel na českém trhu Škoda (64,37 %). Za nimi se na čtvrtém místě nacházela auta celosvětově nejprodávanější značky Toyota (63,87 %). Pětici uzavřely prémiové vozy Mercedes-Benz (62,27 %).
Druhou pětici pak otvírala vozidla Hyundai s 61,95 %, následovaná vozy Volvo (58,59 %), osmé místo patřilo značce Volkswagen (56,02 %), za ní se umístil Seat (55,02 %) a desítku uzavřela Mazda s 54,78 %.
U luxusních vozidel navíc Cebia zaznamenala větší průměr počtu škodních událostí na jedno vozidlo. „U vozidel Audi a BMW se jednalo v průměru téměř o dvě škodní události, u vozů Mercedes-Benz dosahoval průměr hodnoty 1,6 škodní události na vozidlo,“ upřesňuje ředitel Cebia Pajer.
Lidé se zbavují spíše havarovaných aut, než těch v perfektním stavu
Na výsledky podílu vozů s havárií má samozřejmě vliv to, jaká vozidla si lidé v daném měsíci prověřují. „Pokud vezmeme počet aut dané značky na trhu ojetých automobilů a podíl mezi prověřovanými vozy. Dlouhodobě vidíme, že například luxusní a prémiová auta se prověřují častěji než menší a levnější vozidla. Je to logické, neboť v případě špatné koupě bývá finanční ztráta větší,“ vysvětluje dále Martin Pajer. Vysoký podíl vozidel s prodělanou škodní událostí vidí i v tom, že havarovaných vozidel se chtějí lidé častěji zbavit než těch, která jsou v perfektním stavu.
„Z dat je jasně vidět, že prověřovat se vyplatí vozy každé značky. Spoléhat se na to, že některé méně bourají a pravděpodobnost prodělané havárie je menší, se nemusí vyplatit. Podíl vozidel po škodní události je natolik velký, že pravděpodobnost, že na takové auto narazíte, je velmi vysoká,“ varuje dále Martin Pajer.
18.08. 2025
Cebia
Ilustrační foto: presseportal