Za prvních sedm měsíců letošního roku se na českém trhu prodalo 491 181 ojetých automobilů, meziročně o 1,5 % méně. Pokles se ale netýká dodávek a velkých vícemístných aut. V tomto segmentu se na sekundárním trhu prodalo od začátku roku již 41 236 aut, meziročně o 6,3 % víc.
Důvodem je vyšší zájmem podnikatelů a firem, optimalizujících tak své náklady, ale i zájem privátní klientely. Vyplynulo to dat trhu, která zpracovali analytici skupiny Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.
„Zatímco český sekundární trh v meziročně poklesl, prodej vícemístných aut, dodávek a pick-upů naopak vzrostl. Důvodem je především změna přístupu podnikatelských subjektů a firem. Ještě před pár lety bylo pro mnohé z nich nemyslitelné řešit mobilitu na sekundárním trhu. Zdražování a výkyvy v poptávce, způsobené pandemií a následně válkou na Ukrajině, vedly k větší snaze optimalizovat náklady. Nové vozy zdražují daleko vyšším tempem než ojeté nebo zánovní, které jsou stále ještě k dispozici za dostupné ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny Aures Holdings.
Cena hraje při nákupu automobilu zásadní roli. Ideální alternativou k novým jsou pak zánovní nebo běžné ojeté vozy. Velké dodávky a vícemístné vozy se na sekundárním trhu prodávají v průměru za 273 771 Kč, 12 let staré a na tachometru mývají průměrně přes 200 000 km.
„Takovéto velké vozy bývají logicky daleko víc ojeté než běžná auta, která mají v průměru na tachometru o 40 000 až 45 000 km méně. Musíme si ale uvědomit, že výrobci je vyrábějí s tím, že se s nimi daleko více najezdí. Proto vydrží v provozu daleko déle a dají se pořídit za výrazně nižší ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček.
Nejprodávanějším automobilem v tomto segmentu je Volkswagen Transporter, o který je zájem jak v podobě dodávky, tak ve vícemístném provedení. Ojetý se v průměru prodává 14 let starý, s téměř 250 000 km na tachometru a cenou 238 306 Kč. Cena nového přitom začíná na téměř 850 000 Kč v případě krátké dodávky a na více než milionu v případě vícemístné verze. V nejluxusnější výbavě se ale cena může vyšplhat i přes dva miliony.
„Nejen pro podnikatele tak jde o velkou úsporu, pokud místo nového vozu zvolí ojetý. Nové vozy ztrácejí nejvíce hodnoty v prvních letech provozu, a to až čtyřicet pět procent jen za první rok. U zánovního a ještě více u ojetého vozu je tato ztráta již z velké části absorbována, takže jeho hodnota se již tak rychle nemění. Výhodou sekundárního trhu je také okamžitá dostupnost a větší výběr, což umožňuje najít vozidlo přesně podle vašich potřeb a požadavků. Jen u nás v Áčkách aktuálně nabízíme na 160 velkých vícemístných aut, 280 dodávek a na 290 pick-upů. Navíc může zákazník získat za nižší cenu lepší výbavu a ušetří i na pojištění,“ upozorňuje Petr Vaněček.
Na zvyšující se poptávku AAA Auto reagovalo začátkem roku otevřením prvního centra užitkových vozů v Klíčanech u Prahy. Letos Aures Holdings prodal v ČR 2700 těchto aut, meziročně o 17,4 % víc.
Nejprodávanější velké vícemístné vozy, dodávky a pick-upy na českém trhu v letošním roce:
|
dodávky |
vícemístné vozy |
pick-upy |
1. |
Volkswagen Transporter |
Volkswagen Multivan |
Volkswagen Caddy |
2. |
Ford Transit |
Ford Tourneo Custom |
Citroën Berlingo |
3. |
Peugeot Boxer |
Volkswagen Caravelle |
Škoda Felicia |
4. |
Fiat Ducato |
Ford Transit Custom |
Ford Ranger |
5. |
Renault Master |
Mercedes-Benz Viano |
Fiat Dobló |
6. |
Ford Transit |
Peugeot Traveller |
Peugeot Partner |
7. |
Mercedes-Benz Sprinter |
Citroën SpaceTourer |
Toyota Hilux |
8. |
Iveco Daily |
Hyundai H-1 Tour |
Nissan Navara |
9. |
Citroën Jumper |
Toyota ProAce Verso |
Volkswagen Amarok |
10. |
Renault Trafic |
Renault Trafic |
Opel Combo |
20.08. 2025
Aures Holdings
Foto: Aures Holdings