Servind

Prodej ojetých dodávek a vícemístných aut roste

Prodej ojetých dodávek a vícemístných aut roste

Za prvních sedm měsíců letošního roku se na českém trhu prodalo 491 181 ojetých automobilů, meziročně o 1,5 % méně. Pokles se ale netýká dodávek a velkých vícemístných aut. V tomto segmentu se na sekundárním trhu prodalo od začátku roku již 41 236 aut, meziročně o 6,3 % víc.

Důvodem je vyšší zájmem podnikatelů a firem, optimalizujících tak své náklady, ale i zájem privátní klientely. Vyplynulo to dat trhu, která zpracovali analytici skupiny Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.

„Zatímco český sekundární trh v meziročně poklesl, prodej vícemístných aut, dodávek a pick-upů naopak vzrostl. Důvodem je především změna přístupu podnikatelských subjektů a firem. Ještě před pár lety bylo pro mnohé z nich nemyslitelné řešit mobilitu na sekundárním trhu. Zdražování a výkyvy v poptávce, způsobené pandemií a následně válkou na Ukrajině, vedly k větší snaze optimalizovat náklady. Nové vozy zdražují daleko vyšším tempem než ojeté nebo zánovní, které jsou stále ještě k dispozici za dostupné ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny Aures Holdings.

Cena hraje při nákupu automobilu zásadní roli. Ideální alternativou k novým jsou pak zánovní nebo běžné ojeté vozy. Velké dodávky a vícemístné vozy se na sekundárním trhu prodávají v průměru za 273 771 Kč, 12 let staré a na tachometru mývají průměrně přes 200 000 km.

„Takovéto velké vozy bývají logicky daleko víc ojeté než běžná auta, která mají v průměru na tachometru o 40 000 až 45 000 km méně. Musíme si ale uvědomit, že výrobci je vyrábějí s tím, že se s nimi daleko více najezdí. Proto vydrží v provozu daleko déle a dají se pořídit za výrazně nižší ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Nejprodávanějším automobilem v tomto segmentu je Volkswagen Transporter, o který je zájem jak v podobě dodávky, tak ve vícemístném provedení. Ojetý se v průměru prodává 14 let starý, s téměř 250 000 km na tachometru a cenou 238 306 Kč. Cena nového přitom začíná na téměř 850 000 Kč v případě krátké dodávky a na více než milionu v případě vícemístné verze. V nejluxusnější výbavě se ale cena může vyšplhat i přes dva miliony.

„Nejen pro podnikatele tak jde o velkou úsporu, pokud místo nového vozu zvolí ojetý. Nové vozy ztrácejí nejvíce hodnoty v prvních letech provozu, a to až čtyřicet pět procent jen za první rok. U zánovního a ještě více u ojetého vozu je tato ztráta již z velké části absorbována, takže jeho hodnota se již tak rychle nemění. Výhodou sekundárního trhu je také okamžitá dostupnost a větší výběr, což umožňuje najít vozidlo přesně podle vašich potřeb a požadavků. Jen u nás v Áčkách aktuálně nabízíme na 160 velkých vícemístných aut, 280 dodávek a na 290 pick-upů. Navíc může zákazník získat za nižší cenu lepší výbavu a ušetří i na pojištění,“ upozorňuje Petr Vaněček.

Na zvyšující se poptávku AAA Auto reagovalo začátkem roku otevřením prvního centra užitkových vozů v Klíčanech u Prahy. Letos Aures Holdings prodal v ČR 2700 těchto aut, meziročně o 17,4 % víc.

Nejprodávanější velké vícemístné vozy, dodávky a pick-upy na českém trhu v letošním roce:

 

dodávky

vícemístné vozy

pick-upy

1.

Volkswagen Transporter

Volkswagen Multivan

Volkswagen Caddy

2.

Ford Transit

Ford Tourneo Custom

Citroën Berlingo

3.

Peugeot Boxer

Volkswagen Caravelle

Škoda Felicia

4.

Fiat Ducato

Ford Transit Custom

Ford Ranger

5.

Renault Master

Mercedes-Benz Viano

Fiat Dobló

6.

Ford Transit

Peugeot Traveller

Peugeot Partner

7.

Mercedes-Benz Sprinter

Citroën SpaceTourer

Toyota Hilux

8.

Iveco Daily

Hyundai H-1 Tour

Nissan Navara

9.

Citroën Jumper

Toyota ProAce Verso

Volkswagen Amarok

10.

Renault Trafic

Renault Trafic

Opel Combo

Datum zveřejnění

20.08. 2025

Zdroj informací

Aures Holdings

Foto: Aures Holdings

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2611 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál