Servind

Sdružení SOVA odhaluje předražené autoservisy

Sdružení SOVA odhaluje předražené autoservisy

Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Z celé ČR se ozvaly desítky řidičů, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či výměnami dílů, které to nepotřebovaly.

„Ukázalo se, že autorizované servisy účtují vyšší částky zejména u aut zakoupených ve velkých autobazarech. Naopak u vozů koupených například ‚na ulici‘ bývá oprava levnější. To je nepřijatelné a jasně to ukazuje, že servisy cíleně nadhodnocují ceny podle původu vozu,“ říká předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

„Účtovali vám v servisu zbytečně vysokou částku za opravu?“ Touto otázkou Sdružení SOVA nedávno oslovilo motoristy po celé republice. Odezva byla okamžitá a během několika dnů přišly desítky příběhů, které ukazují, že rozdíly v cenách oprav jsou větší, než se na první pohled zdá. A že servisy zohledňují, od koho si zákazník automobil pořídil.

„Dostali jsme například hlášení o tom, že zákazník zaplatil o 8000 Kč víc, než kolik mu předem odhadli. Servis navíc bez konzultace vyměnil několik součástek, které ještě sloužily. Jiní dostali odhady oprav, které se blížily i třetině ceny vozu,“ popisuje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Dražší auta, dražší opravy

„Řada podnětů ukázala, že autorizované servisy záměrně nadhodnocují opravy u vozů zakoupených ve velkých autobazarech. Naopak majitelé aut pořízených při koupi od soukromníka – obvykle dostávají za stejnou opravu nižší cenu. Servisy totiž vědí, že v případě vysokých nákladů na opravu se zákazník může obrátit přímo na autobazar, který auto prodal, a žádat úhradu nákladů nebo slevu z ceny. To jim dává prostor účtovat více, protože předpokládají, že část nákladů ponese autobazar. Zejména se tak děje v případech, kdy je auto nepojízdné a zákazník je v podstatě zahnaný do kouta, obzvlášť, pokud musí auto splácet,“ říká Veselý.

„Auto jsem koupil v jednom z největších autobazarů. Když jsem se ptal v autorizovaném servisu na opravu drobných závad, dostal jsem nacenění skoro dvojnásobně vyšší, než mi nabídly menší servisy v okolí a k tomu radu, ať náklady na opravu uplatním v autobazaru,“ uvádí pan K. z Brna.

Příběhy řidičů:

„Auto jsem vezl na výměnu brzdových destiček. Nakonec mi na faktuře přibyly i kotouče a další práce, o kterých jsme se vůbec nebavili. Místo tří tisíc jsem platil přes deset,“ uvádí pan M. z Olomouce.

„V servisu mi tvrdili, že je nutné měnit celou převodovku. Nechala jsem si udělat druhý posudek a stačilo vyměnit jedno ložisko. Úspora byla 25 000 Kč,“ říká paní L. z Plzně.

„Po opravě jsem chtěl zpátky staré díly, ale řekli mi, že už je vyhodili. Doma jsem pak zjistil, že některé ‚nové‘ díly byly staré a jen přestříkané,“ dodává pan R. z Prahy.

„U ojetého auta si zákazník dokáže udělat představu o ceně. Ví, kolik má najeto, na internetu najde stovky podobných nabídek a má rámcovou představu, kolik má vozidlo stát. U oprav je to ale jiné. Když vám v servisu řeknou, že je nutné měnit převodovku, nemáte možnost porovnat, jestli oprava má stát 20 000 nebo 80 000 Kč. Neexistují všeobecně dané ceny a chybí transparentnost. A právě z toho vzniká obrovský zmatek v cenách oprav,“ vysvětluje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Rady Sdružení SOVA, jak se vyhnout předraženým opravám:

- Trvejte na předběžné kalkulaci: servis má povinnost poskytnout odhad ceny předem a navýšení musí konzultovat.

- Nechte si vrátit vyměněné díly: ověříte si tak, zda byla výměna skutečně nutná.

- Požadujte podrobný rozpis prací: faktura by měla obsahovat přesný seznam úkonů a materiálu.

- Konzultujte víc servisů: druhý názor často odhalí zbytečné položky.

- Hledejte recenze a doporučení: zkušenosti ostatních řidičů vám pomohou vybrat prověřený servis.

„Chceme, aby řidiči věděli, že mají právo na férovou a transparentní službu. Předražené opravy i neoprávněné výměny dílů jsou neakceptovatelné a čím více případů zdokumentujeme, tím větší šanci máme tomuto jednání zamezit. Podle našeho názoru je tu i velký prostor pro kontroly ze strany ČOI, protože se podle nás může jednat o nekalou obchodní praktiku, kdy zákazník je velmi nevýhodném postavení, často i v tíživé finanční situaci,“ uzavírá Veselý.

Datum zveřejnění

25.08. 2025

Zdroj informací

Sdružení SOVA

Foto: Sdružení SOVA

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.3347 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál