Evropští dodavatelé a výrobci automobilového průmyslu vydali společnou výzvu EU k přehodnocení své strategie zelené transformace. Před strategickým dialogem s předsedkyní Komise Ursulou von der Leyenovou, který se bude konat 12. září, varují, že bez ucelenějšího politického rámce Evropa riskuje oslabení své průmyslové konkurenceschopnosti.
Ve společném dopise, podepsaném Matthiasem Zinkem, prezidentem Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA), a Olou Källeniusem, prezidentem Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), vedoucí představitelé průmyslu zdůrazňují, že odvětví je připraveno investovat do technologií potřebných pro dekarbonizaci a dodávat je. Evropa však v současné době čelí téměř úplné závislosti na Asii, pokud jde o hodnotový řetězec baterií, nerovnoměrné infrastruktuře nabíjení, vysokým výrobním nákladům – včetně elektřiny – a zatěžujícím clům, jako je 15% clo na vývoz vozidel z EU do USA.
Současnému rámci EU chybí flexibilita a průmyslová perspektiva potřebná k tomu, aby byl přechod proveditelný. Pro urychlení přijetí odvětví požaduje:
- Silnější pobídky na straně poptávky (nákupní dotace, daňové škrty, nižší náklady na nabíjení).
- Technologická neutralita jakožto základní regulační princip, chránící všechny technologie, které mohou přispět k dekarbonizaci (elektrické vozy, plug-in hybridy, prodlužovače dojezdu, vysoce účinná vozidla se spalovacím motorem (ICE), vodík a dekarbonizovaná paliva).
- Spravedlivé zacházení s plug-in hybridními vozidly (PHEV), jelikož zpřísnění pravidel pro „užitkový faktor“ elektrického pohonu by mohlo poskytnout konkurenční výhodu výrobcům mimo EU.
- Zvážení snížení emisí ve výrobě a dodavatelských řetězcích.
- Rychlejší revize pravidel pro CO₂ z nákladních vozidel a autobusů.
- Politika, která posiluje odolnost dodavatelského řetězce v oblasti baterií, polovodičů a surovin.
- Je nutné chránit konkurenceschopnost, výrobní kapacitu a technologické know-how Evropy, aby se zabránilo tomu, že transformace vyprázdní průmyslovou základnu, pracovní místa a odolnost dodavatelského řetězce.
Vedoucí představitelé průmyslu zdůrazňují, že odvětví je připraveno investovat do technologií potřebných pro dekarbonizaci a dodávat je. Výrobci a dodavatelé investovali miliardy do dosažení cíle EU, kterým je klimatická neutralita do roku 2050 a výrazné snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030. Evropa však čelí téměř úplné závislosti na Asii pokud jde o hodnotový řetězec akumulátorů.
EU sice reguluje výrobce při dodávání nových vozidel, ale nedokáže vytvořit podmínky pro požadovanou transformaci. „Jsme žádáni o transformaci, zatímco máme svázané ruce za zády,“ uvádí se v dopise. Představitelé automobilového průmyslu vyjadřují frustraci z absence holistického a pragmatického politického plánu pro transformaci automobilového průmyslu. Současnému rámci EU chybí flexibilita a průmyslová perspektiva potřebná k tomu, aby byl přechod proveditelný.
Evropský transformační plán musí jít nad rámec idealismu a uznat současnou průmyslovou a geopolitickou realitu. Současné cíle emisí CO2 pro roky 2030 a 2035 jsou jednoduše neproveditelné. Toto je poslední příležitost EU přizpůsobit svou politiku dnešní tržní, geopolitické a ekonomické realitě – jinak riskujeme ohrožení jednoho z nejúspěšnějších a globálně konkurenceschopných odvětví.
Od přijetí současného rámce pro snižování emisí CO2 v silniční dopravě se drasticky změnila průmyslová, ekonomická a geopolitická realita. Aby bylo možné naplnit klimatické ambice EU a zároveň chránit konkurenceschopnost Evropy, sociální soudržnost a odolnost dodavatelských řetězců, musí se strategie pro automobilový průmysl odpovídajícím způsobem vyvíjet. Dialog, který se uskuteční 12. září, je příležitostí k přehodnocení politiky EU v souladu s dnešní měnící se realitou.
28.08. 2025
CLEPA
Foto: CLEPA