Na českých silnicích je zoufalý nedostatek odstavných ploch pro kamiony na dálničních odpočívkách. Má to přímý vliv na bezpečnost provozu, plynulost dopravy i život řidičů, kteří často nenajdou místo, kde by se mohli najíst a osprchovat. Nové kapacity sice postupně vznikají, přesto jich podle odborníků stále chybí asi 1300.
V České republice je podél dálnic v současnosti víc 3000 parkovacích míst pro kamiony. K večeru už bývají beznadějně obsazená a řidiči musejí improvizovat a parkovat i na místech, která k tomu nejsou vhodná.
„Naši řidiči s tím bojují každý den. Když potřebují zastavit na povinnou pauzu, často už prostě nemají kde. Pak nezbývá než stát v odstavném pruhu nebo na okraji silnice, což není bezpečné ani pohodlné,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti-RSC, největšího silo-cisternového dopravce v ČR.
Situace přináší i ekonomické ztráty. Řidiči někdy musejí sjíždět z dálnice a hledat provizorní parkovací místa, což stojí čas i peníze. Pokud navíc kvůli nedostatku parkovišť řidič překročí maximální povolenou dobu jízdy, byť jen o pár minut, hrozí mu i jeho zaměstnavateli vysoká pokuta.
Pomalý růst kapacit
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiznává, že odstavných ploch je nedostatek. „Jak narůstá kamionová doprava, je míst na odpočívkách málo. Stavíme proto nová odpočívadla a rozšiřujeme ta stávající. Jenže jsme klíčovou středoevropskou křižovatkou, tranzitní zemí z jihu na sever i z východu na západ, a řidiči si běžně plánují přestávky tak, aby vycházely právě u nás,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Dle studie ŘSD aktuálně chybí přes 1300 parkovacích míst.
Podle Martina Felixe ze sdružení českých dopravců ČESMAD Bohemia se situace v posledních letech mírně zlepšila. Letos se očekává nárůst o 302 nových míst, což je rychlejší tempo než v minulosti. Přesto to objemu kamionové dopravy, která přes Česko proudí, zdaleka nestačí.
„Chybí nám 1000 až 2000 stání. I kdyby tempo výstavby vydrželo, je to práce minimálně na sedm let, a to ještě v případě, že doprava dál nenaroste,“ upozorňuje Martin Felix.
Naráží se na odpor obcí i ekologů
Hlavním problémem při přípravě nových odpočívek není ani tolik financování, jako spíše legislativní a povolovací procesy.
„Ve více než 90 % případů se stavby odpočívek setkávají se zásadním odporem blízkých obcí. Nechtějí, aby odpočívadla byla v jejich katastru. Plány staveb nových odpočívek kritizují také ekologičtí aktivisté,“ sdělil Rýdl. To výrazně prodlužuje proces povolování staveb a oddaluje řešení akutního problému.
Nedostatek nejen v České republice
Podobné potíže řeší i další evropské státy. Podle zprávy mezinárodní organizace dopravců IRU chybí v celé Evropské unii 100 000 parkovacích míst pro kamiony. Jen 10 % současných odpočívadel navíc splňuje vyšší standardy bezpečnosti a vybavenosti, například samostatné toalety pro muže a ženy, sprchy, hlídané parkoviště nebo možnost občerstvení.
„Najít u nás večer po sedmé hodině volné a bezpečné místo je skoro nemožné. O zabezpečení nebo o možnosti dát si normální jídlo ani nemluvím, to je spíš výjimka,“ říká Ondřej Stöhr. Inspirací podle něj může být Německo, které disponuje hustší sítí odpočívek a nabízí vyšší standard služeb. Ani tam ale situace není ideální – poptávka po stáních pro nákladní dopravu roste rychleji než jejich nabídka.
Riziko pro bezpečnost i ekonomiku
Když kamiony stojí v odstavných pruzích, na čerpacích stanicích, nebo dokonce u dálničních sjezdů, vznikají nejen dopravní komplikace, ale především bezpečnostní rizika. Nedostatek hlídaných parkovišť navíc zvyšuje i pravděpodobnost krádeží zboží či pohonných hmot, což je podle zprávy IRU problém celé Evropy.
Výhled do budoucna
Vysoká dopravní zátěž, legislativní průtahy a odpor obcí znamenají, že české dálnice budou ještě řadu let čelit kritickému nedostatku odpočívadel. ŘSD sice slibuje, že kapacity budou postupně přibývat, reálný dopad však řidiči pocítí až v horizontu několika let. V příštím roce má na dálnici D5 u hranic s Německem vzniknout největší odpočívka v Česku s moderním vybavením, která má pojmout až 509 kamionů, čímž se zdvojnásobí dosavadní kapacita lokality.
„Je třeba férově uznat, že ŘSD svou aktivitu zvyšuje, ale kvůli naší legislativě a odporu obcí to nemá snadné. Bohužel to znamená, že problémy řidičů budou pokračovat,“ uzavírá Martin Felix z ČESMAD Bohemia.
28.08. 2025
Conti RSC
Ilustrační foto: Lesensky.cz