Servind

České dálnice trápí nedostatek odpočívadel

České dálnice trápí nedostatek odpočívadel

Na českých silnicích je zoufalý nedostatek odstavných ploch pro kamiony na dálničních odpočívkách. Má to přímý vliv na bezpečnost provozu, plynulost dopravy i život řidičů, kteří často nenajdou místo, kde by se mohli najíst a osprchovat. Nové kapacity sice postupně vznikají, přesto jich podle odborníků stále chybí asi 1300.

V České republice je podél dálnic v současnosti víc 3000 parkovacích míst pro kamiony. K večeru už bývají beznadějně obsazená a řidiči musejí improvizovat a parkovat i na místech, která k tomu nejsou vhodná.

„Naši řidiči s tím bojují každý den. Když potřebují zastavit na povinnou pauzu, často už prostě nemají kde. Pak nezbývá než stát v odstavném pruhu nebo na okraji silnice, což není bezpečné ani pohodlné,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti-RSC, největšího silo-cisternového dopravce v ČR.

Situace přináší i ekonomické ztráty. Řidiči někdy musejí sjíždět z dálnice a hledat provizorní parkovací místa, což stojí čas i peníze. Pokud navíc kvůli nedostatku parkovišť řidič překročí maximální povolenou dobu jízdy, byť jen o pár minut, hrozí mu i jeho zaměstnavateli vysoká pokuta.

Pomalý růst kapacit

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiznává, že odstavných ploch je nedostatek. „Jak narůstá kamionová doprava, je míst na odpočívkách málo. Stavíme proto nová odpočívadla a rozšiřujeme ta stávající. Jenže jsme klíčovou středoevropskou křižovatkou, tranzitní zemí z jihu na sever i z východu na západ, a řidiči si běžně plánují přestávky tak, aby vycházely právě u nás,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Dle studie ŘSD aktuálně chybí přes 1300 parkovacích míst.

Podle Martina Felixe ze sdružení českých dopravců ČESMAD Bohemia se situace v posledních letech mírně zlepšila. Letos se očekává nárůst o 302 nových míst, což je rychlejší tempo než v minulosti. Přesto to objemu kamionové dopravy, která přes Česko proudí, zdaleka nestačí.

„Chybí nám 1000 až 2000 stání. I kdyby tempo výstavby vydrželo, je to práce minimálně na sedm let, a to ještě v případě, že doprava dál nenaroste,“ upozorňuje Martin Felix.

Naráží se na odpor obcí i ekologů

Hlavním problémem při přípravě nových odpočívek není ani tolik financování, jako spíše legislativní a povolovací procesy.

„Ve více než 90 % případů se stavby odpočívek setkávají se zásadním odporem blízkých obcí. Nechtějí, aby odpočívadla byla v jejich katastru. Plány staveb nových odpočívek kritizují také ekologičtí aktivisté,“ sdělil Rýdl. To výrazně prodlužuje proces povolování staveb a oddaluje řešení akutního problému.

Nedostatek nejen v České republice

Podobné potíže řeší i další evropské státy. Podle zprávy mezinárodní organizace dopravců IRU chybí v celé Evropské unii 100 000 parkovacích míst pro kamiony. Jen 10 % současných odpočívadel navíc splňuje vyšší standardy bezpečnosti a vybavenosti, například samostatné toalety pro muže a ženy, sprchy, hlídané parkoviště nebo možnost občerstvení.

„Najít u nás večer po sedmé hodině volné a bezpečné místo je skoro nemožné. O zabezpečení nebo o možnosti dát si normální jídlo ani nemluvím, to je spíš výjimka,“ říká Ondřej Stöhr. Inspirací podle něj může být Německo, které disponuje hustší sítí odpočívek a nabízí vyšší standard služeb. Ani tam ale situace není ideální – poptávka po stáních pro nákladní dopravu roste rychleji než jejich nabídka.

Riziko pro bezpečnost i ekonomiku

Když kamiony stojí v odstavných pruzích, na čerpacích stanicích, nebo dokonce u dálničních sjezdů, vznikají nejen dopravní komplikace, ale především bezpečnostní rizika. Nedostatek hlídaných parkovišť navíc zvyšuje i pravděpodobnost krádeží zboží či pohonných hmot, což je podle zprávy IRU problém celé Evropy.

Výhled do budoucna

Vysoká dopravní zátěž, legislativní průtahy a odpor obcí znamenají, že české dálnice budou ještě řadu let čelit kritickému nedostatku odpočívadel. ŘSD sice slibuje, že kapacity budou postupně přibývat, reálný dopad však řidiči pocítí až v horizontu několika let. V příštím roce má na dálnici D5 u hranic s Německem vzniknout největší odpočívka v Česku s moderním vybavením, která má pojmout až 509 kamionů, čímž se zdvojnásobí dosavadní kapacita lokality.

„Je třeba férově uznat, že ŘSD svou aktivitu zvyšuje, ale kvůli naší legislativě a odporu obcí to nemá snadné. Bohužel to znamená, že problémy řidičů budou pokračovat,“ uzavírá Martin Felix z ČESMAD Bohemia.

Datum zveřejnění

28.08. 2025

Zdroj informací

Conti RSC

Ilustrační foto: Lesensky.cz

 

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2908 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál