V době, kdy se Evropská komise připravuje na sérii setkání na vysoké úrovni o budoucnosti automobilového průmyslu, evropští výrobci nákladních vozidel a autobusů znovu potvrzují svůj závazek k zelené transformaci. Varují, že nedostatečné podpůrné podmínky ohrožují toto odvětví okolnostmi, které nemůže ovlivnit.
Výrobci nákladních vozidel a autobusů dodávají vozidla, která jsou páteří evropské ekonomiky a jsou nezbytná pro každodenní život stovek milionů občanů a podniků. Toto odvětví investovalo miliardy do vývoje vozidel s nulovými emisemi (ZEV), která dokáží uspokojit všechny dopravní potřeby.
V rámci cílů snižování emisí CO2 do roku 2030 se však podíl ZEV na trhu musí do pěti let zvýšit z pouhých 3,5 % v první polovině roku 2025 na alespoň 35 %. Mezitím nejsou splněny základní podmínky - od odpovídajícího připojení k síti až po klíčové právní předpisy, jako je směrnice o hmotnostech a rozměrech. Klíčové nástroje, jako jsou konkurenceschopné ceny nabíjení, specializované pobídky, nabíječky pro uživatele silnic na základě emisí CO2 a další klíčové prvky, se nadále potýkají se zpožděním.
Výrobci užitkových vozidel se proto těší na výměnu názorů s předsedkyní Komise von der Leyenovou, komisaři Hoekstrou, Jørgensenem a dalšími ohledně naléhavých kroků potřebných k dosažení cílů pro rok 2030 a zajištění spravedlivého a realistického přechodu.
„Vozidla již dodáváme a nabízíme řešení s nulovými emisemi pro všechny dopravní potřeby, ale většina základních podmínek dnes není splněna. Pokud všechny ostatní části nezapadnou, selžeme. Nejde o selhání inženýrství, ale o selhání politiky,“ uvedl Christian Levin, generální ředitel skupiny Scania a předseda představenstva pro užitková vozidla v ACEA.
„Komise musí urychlit přezkum nařízení o CO2 z těžkých nákladních vozidel, aby lépe odrážel vzájemné závislosti v odvětví dopravy a logistiky. To nemůže čekat do roku 2027. Potřebujeme naléhavé posouzení a monitorování nejdůležitějších podmínek pro přechod těžké silniční dopravy na klimatickou neutralitu. Úspěch přechodu na klimatickou neutralitu nezávisí pouze na výrobcích vozidel. Přesto jsme jedinými aktéry, kteří jsou vystaveni nepřiměřeným sankcím za nedodržování předpisů, a to i přes to, že jsme nejlépe připraveni plnit své povinnosti,“ dodal Christian Levin.
Evropští výrobci nákladních vozidel a autobusů jsou i nadále odhodláni prosazovat přechod na klimatickou neutralitu, ale zdůrazňují, že úspěch bude záviset na rychlém a koordinovaném postupu tvůrců politik k odstranění překážek, které tomu stojí v cestě.
07.09. 2025
ACEA
Foto: ACEA