Historická auta Čechy přitahují – na trhu jich přibývá a jejich cena v čase roste. Do veteránského věku se dostávají i vozy z poloviny 90. let, tedy s už poměrně moderní technikou, jako jsou vstřikování paliva, ABS a prvky pasivní bezpečnosti. Tomuto malému, ale dynamicky rostoucímu segmentu trhu se věnuje Mototechna Classic, která je součástí společnosti Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA Auto. Veteránů už zobchodovala několik stovek.
„Classicu se věnujeme už osm let víceméně z fandovství. Za tu dobu jsme prodali 400 aut. Dva naši zkušení veteránisté tipují a vykupují zajímavé vozy v tuzemsku i cizině. Dalším zdrojem jsou lidé, kteří třeba staré auto zdědí a nechtějí se trápit jeho inzerováním a prodejem. Pěkného veterána – což jsou vozy staré 30 a více let – nebo i mladšího youngtimera nám může nabídnout k výkupu kdokoli,“ říká generální ředitel Aures Holdings Petr Vaněček, který sám několik zajímavých veteránů vlastní.
Podle Vaněčka lidé o veterány a youngtimery zájem mají. Přitahuje je rostoucí exkluzivita starších aut, kterých neustále ubývá, a v mnoha případech také nostalgie po dobách jejich mládí. „Často mají automobilovou vzpomínku na auto svých rodičů, v němž se vozili jako malí a touží mít něco takového v garáži. Proto jsou u nás nejvíce v kurzu staré škodovky, ať už klasické 105 a 120, nebo i novější favority – a nyní už jsou ve veteránském věku i první felicie. Mohou si tak užívat radost z vlastnictví zajímavého auta a zároveň dobře investovat,“ říká Vaněček a připojuje rámcový obrázek o trhu se staršími vozy veteránského věku.
„Jestliže se za osm měsíců roku 2021 na českém trhu prodalo 9973 aut starších 30 let, za stejné období letoška jich bylo 13 519. Zájem tedy poměrně razantně roste,“ bilancuje Vaněček. A zatímco před čtyřmi lety byla průměrná cena třicetiletých a starších vozů 115 000 Kč, letos už to bylo 160 000 Kč. „Vidíme to i na konkrétních příkladech – před několika lety se dala pěkně zachovalá Škoda Favorit koupit za 30 000 korun, dnes se ceny dobově zachovalých exemplářů pohybují kolem stovky. Dříve jsme takovýto nárůst viděli i u stopětek a stodvacítek,“ dodává Petr Vaněček.
Mototechna Classic však nenabízí jen stará auta, nýbrž i taková, která mají potenciál se klasiky teprve stát – ať už jsou to youngtimery z počátku milénia nebo ještě mladší kultovní sportovní vozy. Předností vozů z Classicu je velmi dobrý technický stav bez nutnosti renovace nebo nákladnějších oprav.
„Aktuálně máme v nabídce dvacítku aut a některá jsou velmi zajímavá. Například Tatra 600 Tatraplan z roku 1952, která má najeto pouhých 56 000 km a je v krásném původním stavu, nebo nádherný Fiat 500 Nuova z roku 1960 po profesionální renovaci. Máme také zajímavé ameriky, třeba Ford Thunderbird 6,4 z roku 1965 s nájezdem unikátních 11 000 km, nebo mou oblíbenou Lancii Fulvia 1,3 z roku 1972,“ vypočítává Vaněček.
Z novějších vozů najdeme aktuálně v nabídce Mototechny Classic kupříkladu Volkswagen Scirocco z roku 1988 či o dva roky mladší Golf Cabrio, několik mercedesů, například „piano“ W123 z roku 1982, 190 z roku 1991 a dva kusy W124 – jeden pětidveřový, druhý kupé.
„Vypíchnul bych ještě nádherný Chevrolet Camaro Targa z roku 2001 s osmiválcem 5,7 a hlavně pouhými 70 000 kilometry, nebo Porsche 911 (993) Targa z roku 1998. Stačí, když při návštěvě webovek AAA Auto vyberete sekci Classic a uvidíte všechny nabízené vozy,“ říká Petr Vaněček.
Mototechna Classic je aktivní i na veteránské scéně. V minulých dnech vystavovala na každoroční pražské akci Classic Drive americké sporťáky Ford Mustang Bullit a Chevrolet Camaro. Účastní se také nejvýznamnějších tuzemských akcí, například s vozem Mini Cooper zabojovala o uplynulém víkendu posádka AAA Auto na největší české veteránské rallye South Bohemia Classic a připsala si cenné vítězství v kategorii sportovních vozů v jedné ze zkoušek – městském okruhu Grand Prix Kaplice.
12.09. 2025
Aures Holdings
Foto: Aures Holdings