Majitelé vozů Toyota Yaris Verso, Mazda Premacy či Seat Inca si na sekundárním automobilovém trhu svého nového majitele najdou v průměru za 17 až 18 dní, a to i přesto, že jde již o značně staré modely. Naopak nejdéle se prodávají zánovní Opel Grandland X, Mercedes EQV nebo Peugeot 408. Vyplývá to z analýzy skupiny Aures Holdings, která dlouhodobě monitoruje prodeje na celém sekundárním trhu v České republice.
„Letos se na českém automobilovém trhu prodalo již 600 000 zánovních a ojetých vozů. Ty se v průměru prodávaly 56 dní, o osm dní pomaleji než před třemi lety. Na trhu najdete auta všeho druhu a doba prodeje jednotlivých modelů se diametrálně liší. Na špici nejrychleji se prodávaných aut najdete například Toyotu Yaris Verso, která se vyráběla mezi lety 1999 až 2005. Kupce nelákala svým vzhledem, ale praktičností. Přestože to bylo malé auto, uvnitř mělo velký nákladní prostor. Proto ho také milovali živnostníci a řemeslníci. Navíc to byl velký držák, se kterým se dalo bez problému najet i tři čtvrtě milionů kilometrů. Není tak divu, že na internetu najdete i inzeráty shánějící právě toto auto. Ročně se jich prodá do padesáti kusů,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny Aures Holdings, mezinárodního provozovatele sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.
Mezi velmi dobře prodávané vozy patří ale i některé moderní vozy. V průměru 32 dní se prodává pětiletý Hyundai i30 Fastback nebo tříletá Tesla Model Y. „Tesly se obecně vymykají a jsou nejprodávanější moderní značkou současnosti. Průměrně totiž jejich prodej trvá 43 dní. Rychleji žádná jiná značka současných výrobců aut své vozy neprodává. O tři dny pomaleji se prodává například Honda nebo Dacia. Nadprůměrně pomaleji se pak prodávají klasické luxusnější značky jako BMW nebo Mercedes-Benz, jimž to tvá 63 až 65 dní,“ doplňuje Petr Vaněček.
Naopak suverénně nejpomaleji se prodává moderní Opel Grandland X, který se vyrábí teprve od roku 2017. Toto SUV se na českém sekundárním trhu v průměru prodává 276 dní, je 4 roky staré, má najeto lehce přes 50 000 km a vyjde na 601 203 Kč. Letos se ho u nás prodalo sotva 40 kusů. Pomaleji se prodávají i elektrický Mercedes EQV (199 dní) nebo Peugeot 408 (189 dní), které se ale vyrábějí sotva pět let, respektive tři roky, a na trhu jich je tak zatím opravdu málo a za vysokou cenu.
„Na trhu ale najdete i ještě pomaleji se prodávané vozy. Takovým příkladem mohou být letos prodané tři kusy Ferrari 599, které na nového majitele čekaly v průměru 604 dní. S cenovkou 3,5 milionu a stářím 16 let si prostě tyto vozy budou vždy nového majitele hledat díle,“ dodává Vaněček.
Čechy nejoblíbenější škodovky se prodávají rychleji, než je celorepublikový průměr, a to 50 dní. Nejrychleji se prodává sportovní model Škoda 743 – Garde, který nahradil Škodu 110 R, která se přestala vyrábět roku 1980. Celkem se těchto aut vyrobilo 44 634 kusů a letos se jich prodalo 60. Z modelů, které svoji výrobu ještě neukončily se v prodeji nejvíc daří Fabii s průměrnými 40 dny na trhu. Octavia se prodává průměrně 48 dní, Enyaq 54, Superb, 55 a Kodiaq 60. Nejdéle trvá prodej Scaly – 70 dní.
Žebříček deseti nejlépe prodávaných ojetých automobilů na českém trhu v roce 2025 a doba jejích prodeje:
Pořadí |
Počet prodaných vozů |
Průměr dní prodeje |
|
1. |
Škoda Octavia |
55 684 |
48 |
2. |
Škoda Fabia |
32 203 |
44 |
3. |
Škoda Superb |
19 181 |
55 |
4. |
VW Golf |
16 963 |
51 |
5. |
VW Passat |
15 885 |
51 |
6. |
BMW 3 |
10 349 |
49 |
7. |
Škoda Kodiaq |
7 775 |
60 |
8. |
Ford Focus |
7 628 |
60 |
9. |
BMW 5 |
6 852 |
58 |
10. |
Hyundai i30 |
6 837 |
50 |
18.09.2025