Výzva k přijetí opatření zajišťujících realistické a proveditelné zavedení Nařízení o emisích z brzdových systémů v rámci Euro 7. Shrnutí článku (Position Paper) k chystanému Nařízení EU o emisích z brzdových systémů znamenajícímu riziko narušení fungování nezávislého aftermarketu.
Chystané nařízení Euro 7 (EU 2024/1257) přináší nové normy pro emise vozidel, poprvé včetně limitů pro emise částic z brzdových systémů (PM). Mezinárodní federace distributorů automobilových náhradních dílů FIGIEFA a Federace výrobců třecích materiálů FEMFM podporují environmentální cíle Euro 7, ale vyzývají rozhodovací orgány EU k přijetí opatření k zajištění jejich praktické proveditelnosti. Současný rámec je neproveditelný a hrozí vážným narušením trhu, vyššími cenami náhradních dílů brzd a omezením výběru pro spotřebitele.
Podstata
Od konce listopadu roku 2027 mají všechny nově registrované osobní automobily a lehké užitkové vozy stejně jako náhradní brzdové komponenty používané v těchto typech vozidel splňovat přísné limity emise PM částic vzniklých otěrem (7 mg/km pro spalovací motory a 3 mg/km pro elektromobily). Zavedení této normy znamená nutnost měření třecí interakce mezi destičkou a kotoučem u sledovaných brzd.
Problém
Hrozí, že výrobci náhradních dílů pro brzdy v celé Evropě, budou čelit vážným problémům:
- V rámci aktuálně stanovených termínů zavedení není dosud k dispozici potřebná testovací infrastruktura v dostatečném rozsahu (např. nové dynamometrické zkušební stoly) a náhradní díly nebudou připraveny pro uvedení na trh.
- Není jasné, jak se budou brzdové komponenty (resp. použité materiály) chovat v provozu s různými nápravami a také v různých vzájemných kombinacích (konkrétně kotouč vs. destička).
Tato netransparentnost a nedostatek informací může ohrozit konkurenceschopnost a dostupnost dodávek důležitých dílů pro servisy – pouze výrobci vozidel by mohli dodávat díly splňující požadavky. Spotřebitel by pak byl nucen kupovat celé brzdové sady, což by zvýšilo náklady a množství odpadu. Servisy by mohly neúmyslně instalovat neshodné komponenty, což by ohrozilo bezpečnost i cíle v oblasti emisí.
Výzva k dalším opatřením
Aby bylo zajištěno, že norma Euro 7 splní své environmentální cíle aniž by ohrozila jednotný trh, vyzýváme rozhodovací orgány EU k následujícím krokům:
- Upravit harmonogram implementace tak, aby odrážel reálné testovací kapacity.
- Nařídit výrobcům vozidel sdílení informací, aby byla umožněna bezpečná a vyhovující výroba náhradních dílů.
V sázce je konkurenceschopnost důležité části sektoru náhradních dílů. Pokud se tento problém nevyřeší, norma Euro 7 by mohla ve svém důsledku vyřadit z trhu společnosti, které normu dodržují, omezit výběr pro spotřebitele a otevřít dveře levným dovozům, které normu nesplňují, což by nakonec oslabilo průmyslovou základnu EU.
Poznámka SISA
Chystané nařízení Euro 7 (EU 2024/1257) přináší mj. normy emisí vzniklých otěrem v brzdových systémech. Kde je norma, musí být i spolehlivé měření a jeho metodika. FIGIEFA a FEMFM jsou přesvědčeny, že příslušná metodika je nedostačující a praktická možnost realizace požadovaných měření přinejmenším sporná.
Ad praktická možnost měření: Hrozí, že výrobci, prodejci ani poskytovatelé (servisy) náhradních dílů do brzd nebudou mít reálnou možnost si ověřit, zda jejich/jimi montované náhradní díly splňují požadované limity, protože chybí příslušná infrastruktura (dostatek měřicích stolů). V důsledku pak nezávislí výrobci nebudou moci vyrábět vůbec nebo velice ztěžka.
Ad metodika: Není řešena v obecné rovině, vše záleží na konkrétním případu. Např. určitý materiál na brzdových destičkách může splňovat požadované emisní limity při interakci s některými brzdovými kotouči, ale už ne s jinými, a navíc třeba jen na některých konstrukcích náprav. Výrobci by tedy museli mít seznam vybraných kombinací (kterých je teoreticky velké množství), ve kterých jejich výrobky emisní limity splňují, ve kterých případech nevědí (hrozí, že těch bude velká většina) a ve kterých limity splněny nejsou. Samozřejmě díky technickému vývoji budou přibývat stále nové a nové kombinace, které nebude ani možné nikde ověřovat. Výrobci automobilů samozřejmě budou testovat pouze vlastní kombinace, tedy jejich situace bude nepoměrně jednodušší.
Není to tedy jen problém výrobců – servisy a distributoři by tak byli odkázáni na originální produkci, která by se snadno stala nástrojem omezení konkurence v rukou výrobců automobilů.
Uvedené nedostatky je nutné (a jistě možné) napravit. Bez toho nemá smysl uvedenou normu týkající se emisí brzd vůbec zavádět. Důsledné dodržování takto nedomyšleného předpisu by vedlo ke zhroucení trhu náhradními díly do brzd a monopolizaci ve prospěch výrobců aut, ale pravděpodobnější je, že by takové nařízení bylo masivně obcházeno používáním neznačkových a necertifikovaných dílů na černém trhu.
23.09. 2025
SISA
Ilustrační foto: Newspress