Servind

Barometr sekundárního trhu: růst cen se zastavil

Barometr sekundárního trhu: růst cen se zastavil

Počet prodaných aut na českém sekundárním trhu v září v meziročním srovnání vzrostl o 1,5 %, v absolutních číslech o 1047 kusů. Bylo to také prodejně nejsilnější září v historii trhu ojetin v tuzemsku. Nového majitele našlo 71 016 aut, zatímco loni jich bylo 69 969, předloni 69 239 a před třemi lety v roce 2022 o 6500 aut méně. Ve srovnání s rekordním letošním srpnem však počet prodaných vozů klesl o 2,3 %, tedy 1643 kusů. Vyplývá to z analýzy expertů Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.

„Důvod je jednoduchý – rekordní srpnové prodeje naznačily, že každoročně nejsilnější prodejní sezona začala letos dřív, protože lidé prostě auta obměňovat potřebují. Je pak logické, že po počátečním boomu se prodeje stabilizují. Prozákaznickou výhodou je pozastavení růstu cen, ty meziměsíčně poklesly o 2,5 % na průměrných 299 000 korun – čímž poprvé od dubna 2025 spadly pod třísettisícovou hranici,“ říká generální ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.

„Oproti loňskému září je letos cena průměrného ojetého vozu vyšší o 8 %. Nevidíme přitom žádný signál, že by ceny měly dlouhodobě klesat, zejména kvůli zdražování na primárním trhu, jehož příčinou je zejména ukončení výroby levnějších spalovacích modelů a jejich nahrazování dražšími hybridy či rovnou elektromobily, což následně ovlivňuje i sekundární trh,“ dodal Petr Vaněček.

Mezi prodanými ojetými vozy sice i v září stále vedly motory na naftu s podílem 50,4 %, ovšem ještě loni byl jejich podíl 53 %. Postupně tak ztrácejí svou dominanci na úkor motorů na benzin. Posilují také elektromobily, se zářijovými 1264 vozy se dostaly na 1,8% podíl na trhu, přičemž loni to bylo 1,1 %. Totéž platí i pro hybridy (do této skupiny patří pouze full a plug-in hybridy, ne mildhybridy): letos v září se jich prodalo 1391, což představuje 2 % tuzemského trhu, před rokem to bylo 1,6 %.

Čínské vozy posilují, prodávat je začíná i Aures Holdings

Čínské značky jsou v Evropě už několik let na vzestupu. V posledním roce dorazil tento trend i k nám. „Loni bylo na českém primárním trhu registrováno 4416 vozů 12 čínských značek, což stačilo na 1,9% podíl na trhu. Za letošních osm měsíců do srpna 2025 už byl tento počet překonán 4513 kusy, podíl na trhu vzrostl na 2,8 %. Značek už je u nás přes 20 a stále jich přibývá,“ říká ředitel pro inovace Aures Holdings Eldar Vagabov.

„Začínáme prodávat značky, které v České republice dosud nepůsobily. Zájemci se tak mohou dostat k netradičním, zajímavým a jinak nedostupným vozům. Za tři čtvrtletí letošního roku jsme prodali 451 vozů čínských značek, více než dvojnásobek toho, co loni za celý rok. Za čínské přitom považujeme vozy od čínských značek, nikoliv například Teslu Model 3, BMW iX3, Volvo S90 nebo Hondu CR-V, které se v Číně pro evropský trh vyrábějí. Hlavním tahounem prodejů jsou zatím vozy MG, ale další značky rychle přibývají,“ říká Vagabov.

V portfoliu cenově dostupných čínských vozů, které se budou nabízet v provozovnách AAA Auto a Mototechna, je plejáda motorizací. Některé jsou plně elektrické, jiné plug-in hybridní, hybridní, ale některé mají i čistě spalovací motory. Motory jsou výhradně na benzin a všechny plní emisní normu Euro 6, takže jsou plně v souladu se současnou legislativou. Zajištěn je také tříletý záruční servis a dostupnost náhradních dílů.

Datum zveřejnění

06.10. 2025

Zdroj informací

Aures Holdings

Foto: Aures Holdings

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.1799 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál