
Počet prodaných aut na českém sekundárním trhu v říjnu výrazně narostl – v meziměsíčním srovnání o 10 %, v absolutních číslech pak o 7031 vozů. Byl to také prodejně nejsilnější říjen v historii trhu ojetin v České republice. Nového majitele našlo 78 047 vozů – sice jen o pár kusů víc než loni, ale o 12 500 víc než před třemi lety. Rekordní je také průměrná cena české ojetiny, která byla v říjnu nejvyšší za posledních 10 let. Vyplývá to z analýzy expertů Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.
Průměrný nájezd české ojetiny se v čase téměř nemění – několik posledních let se to pohybuje okolo 160 000 km a stáří zůstává na 12 letech. Průměrná doba prodeje automobilu byla letos v říjnu 55 dnů. I tento parametr se mění minimálně – před rokem to bylo jen o den méně.
„Podzimní sezona je pro sekundární automobilový trh tradičně prodejně nejsilnějším obdobím v roce. V tomto období rostou i ceny, a to nejen kvůli velkému zájmu o pořízení si vozu, ale především z důvodu zdražování na primárním trhu nových vozů. Každoročně dochází k redukci modelových řad ve prospěch větších a dražších SUV, hybridů a elektromobilů. Když lidé nakupují nová auta výrazně dráž než v minulosti, prodávají je pak také o dost dráž jako ojetá na sekundární trh,“ vysvětluje důvody rekordních cen generální ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.
Po zářijovém propadu, kdy byly průměrné ceny nejníže za celý rok 2025 – poprvé klesly pod 300 000 Kč – naopak v říjnu vzrostly na letos rekordních 311 783 Kč, čímž o pětistovku překonaly i dosavadní letošní červnové maximum. Prognóza na příští měsíce není v tomto směru příliš příznivá.
„V uplynulých dvou letech pokračovaly ceny v listopadu i prosinci v růstu, loni o 15 000 Kč ve srovnání s říjnem. Podobný trend můžeme očekávat i v letošním roce a je velmi pravděpodobné, že se tento trend přenese i do dalšího roku. Proto doporučuji s obnovou vozového parku neotálet,“ míní Vaněček.
Mezi prodanými ojetými vozy sice i v říjnu stále vedly motory na naftu s podílem 51 %, ovšem ještě loni byl jejich podíl výraznější - téměř 53 %. Postupně tak ztrácejí na úkor motorů na benzin (45,1 %). Posilují také elektromobily - s říjnovými 1455 vozy se dostaly na 1,9% podíl na trhu, přičemž před rokem to bylo 1,0 %. Totéž platí i pro hybridy (d full a plug-in hybridy, ne mild hybridy). V říjnu se jich prodalo 1546 kusů, což představuje 2,0 % tuzemského trhu. Před rokem to bylo 1,5 %.
Nejprodávanější modely aut na sekundárním trhu v říjnu 2025
|
|
prodej vozů |
průměrný nájezd |
průměrná cena |
průměrné stáří |
|
Škoda Octavia |
7 100 |
181932 km |
223 855 Kč |
10 |
|
Škoda Fabia |
4 113 |
157644 km |
122 292 Kč |
13 |
|
Škoda Superb |
2 598 |
174794 km |
395 893 Kč |
8 |
|
Volkswagen Golf |
2 153 |
178182 km |
184 666 Kč |
13 |
|
Volkswagen Passat |
1 965 |
212018 km |
249 943 Kč |
11 |
|
BMW 3 |
1 400 |
209575 km |
245 904 Kč |
15 |
|
Škoda Kodiaq |
1 065 |
114717 km |
748 554 Kč |
4 |
|
Ford Focus |
941 |
177534 km |
129 518 Kč |
13 |
|
BMW 5 |
939 |
207289 km |
378 414 Kč |
12 |
|
Hyundai i30 |
879 |
114743 km |
257 270 Kč |
7 |
06.11. 2025
Aures Holdings
Foto: Aures Holdings