
Společnost Servind s.r.o. ve svém kalendáři pro rok 2026 představuje přeplňované vozy, které historicky stojí za tím, že při vyslovení slova Turbo se nejednomu z nás zatají dech a každý fanoušek motorismu si pod tímto pojmem představí neomezený zátah a nespoutanou dynamiku.
Turbodmychadlo využívá kinetickou energii výfukových plynů ke zvyšování tlaku a hustoty vzduchu přiváděného do spalovacích komor motoru. Tímto procesem je možné spálit větší množství paliva, což vede k výraznému nárůstu výkonu motoru aniž by bylo nutné zvětšovat stávající objem válců.
Princip turba byl patentován už před neuvěřitelnými 120 lety v roce 1905 Švýcarem Alfredem Büchim. Zpočátku našlo uplatnění v letectví a lodní dopravě. Na nasazení v osobních vozech si nějaký rok však ještě muselo počkat.
Asi byste to vůbec netipovali, ale první sériově vyráběný osobní automobil s turbodmychadlem byl Oldsmobile Cuttlas Jetfire F-85 z roku 1962. Předběhl svoji dobu a motor V8 posilněný turbem nabídl velice slušný výkon, ale potýkal se s technickými problémy a malou spolehlivostí.
Pak nastala menší časová prodleva, než se nelehkého úkolu ujaly evropské automobilky. Možná mnohým z vás při otázce, kdo přišel na starém kontinentu s turbem první, přijde na mysl značka Porsche a její kultovní model Turbo. Vyvedeme vás ale z omylu. O rok dříve, konkrétně v roce 1973, použili inženýři z Mnichova přeplňovaný motor v BMW 2002 Turbo. Plnohodnotný sportovní vůz jasně prokázal potenciál přeplňování pro dynamiku jízdy. O rok později bylo pak turbo představeno v Porsche 911 Turbo, interně označovaném 930 Turbo. Díky těmto dvěma legendám se turbo stalo synonymem výkonu a rychlosti.
„Řekli jsme si, že Turbo by mohlo být skvělým námětem našeho tradičního Servind kalendáře. Na jaře jsme rozhodili sítě mezi našimi zákazníky, na sociálních sítích a netrvalo dlouho a auta byla pohromadě. A na co se tedy můžete těšit? Hned do ledna a února naplno odstartoval bílý Ford Escort RS z roku 1985 se čtyřválcovou přeplňovaným 1,6 l o výkonu 132 koní, který byl homologačním speciálem pro rallyovou skupinu A. Březen a duben vaše srdce rozbuší Porsche 911 Turbo s plochým šestiválcem o objemu 3,3 litru nadopovaný turbem s mezichladičem, které mu dodávají rovných 300 koní. A to už ostře vjíždíme, rovněž přeplňovanou, dvoulitrovou Lancií Delta HF Integrale Evoluzione do května a června. Stejně jako Ford i ona posloužila pro homologační sérii rallyové skupiny A. Určitě si vzpomenete, jak v nejednom dětském pokojíku visel v osmdesátkách a devadesátkách plakát béčka nebo áčka vyvedený ve válečných barvách sponzora Martini na čestném místě. Horkým červencem a srpnem vás svižně proveze vysportovaný britský gentleman. Pouhých 367 exemplářů Lotusu Esprit S4S bylo poháněno čtyřválcem 2,2 litru posíleným turbem. A už finišujeme do cílové rovinky. Kultovní Audi Quattro způsobilo svým pohonem všech kol revoluci nejenom v motorsportu, ale stalo se první sériově vyráběnou čtyřkolkou mezi běžnými osobními vozy. Výkon do září a října přináší kultovní přeplňovaný pětiválec 2,2 litru. Finále je tady! Na plný plyn projíždí cílovou čarou měsíců listopad–prosinec překrásné BMW 2002 Turbo, které se stalo prvním evropským sériově vyráběným vozem s turbodmychadlem. Ve své době nemělo tolik štěstí, protože přišlo do obtížné doby ropné krize. Vzniklo ho tak pouhých 1672 kusů a o to více ceněným dneska je,“ komentuje nový kalendář Tomáš Cafourek, vedoucí marketingu a produktového managementu Servind.
Legendární turbo vozy pro tradiční kalendář, distribuovaný exkluzivně zákazníkům a přátelům Servindu na konci listopadu a v průběhu prosince, nafotil v areálu sídla společnosti a postprodukčně rozpohyboval fotograf Martin Zeman.
12.11. 2025
Servind
Foto: Servind/Martin Zeman