V Plzni bude jezdit první autonomní tramvaj

V Plzni bude jezdit první autonomní tramvaj

Dopravní mobilita budoucnosti, to nejsou jen autonomní automobily, ale celý ekosystém navzájem propojených řešení, která vedou k bezpečnější a plynulejší dopravě ve městech. Právě ten plánují vytvořit Magistrát města Plzně, Plzeňské městské dopravní podniky a Správa informačních technologií města Plzně společně se svými partnery - společnostmi O2 Czech Republic, INTENS Corporation, Škoda Transportation, Škoda Digital a Západočeskou univerzitou. Jejich zástupci podepsali memorandum o vzájemné spolupráci s cílem vytvořit z Plzně do roku 2027 centrum pro chytrou mobilitu a živou laboratoř pro testování autonomního řízení na území města.

Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v České republice. V rámci spolupráce se připravuje zkušební autonomní provoz tramvají na chytré trati u kampusu Západočeské univerzity na Borských polích. Futuristický projekt je koncipován tak, že umožní využívat už dílčí kroky při jeho realizaci a přinese všem zúčastněným mnoho zkušeností.

Živá laboratoř díky 5G

Díky programu 5G pro 5 měst, do něhož je Plzeň aktivně zapojená a kde je O2 technologickým partnerem Ministerstva průmyslu a obchodu, začal operátor již v loňském roce pokrývat město sítěmi 5G. V Plzni by měla vzniknout unikátní živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré dopravy.

„Nejrychlejší 5G síť je nyní dostupná na téměř dvou třetinách území Plzně. Právě její klíčové vlastnosti, jako jsou rychlé stahování a odesílání dat nebo nízká odezva spolu s vysokou bezpečností přenosu dat, jsou nezbytné pro vybudování a funkční provoz infrastruktury, která umožní jednotlivým chytrým prvkům vzájemně komunikovat,“ vysvětluje generální ředitel O2 Czech Republic Jindřich Fremuth.

Chytrá tramvaj na chytré trati

Nové tramvaje pro Plzeň, které vyvíjí Škoda Transportation. Tramvaje ForCity Smart odpovídají nejnovějším evropským normám. Tříčlánkové obousměrné tramvaje jsou přizpůsobeny plzeňským požadavkům. Nabízejí technické řešení vhodné pro ostré oblouky i náročné stoupání tratí v Plzni. Moderní vůz bude vybaven senzory, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalovaná jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v rámci evropského projektu C-Roads.

„Propojením naší smart tramvaje s inteligentním dopravním systémem města se naplňuje naše vize o řízení a rozvoji městské dopravy. Velmi si ceníme, že jsme se mohli zapojit do projektu, který s využíváním nových technologií pomůže sledovat dopravu ve městě a optimalizovat ji pro potřeby všech, kteří jsou její součástí. Naše dopravní prostředky se stanou přirozenou součástí chytrých měst budoucnosti,“ říká viceprezident pro Digitalizaci a IT ve skupině Škoda Transportation Kamil Mrva.

„Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na její trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ říká Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, která v rámci projektu C-Roads testovala C2X systémy v Plzni a bude zde zodpovídat i za rozvoj chytré mobility.

V následujících fázích by měly být do nové tramvaje postupně přidávány další čidla v podobě kamer, LiDARu a radarů, které dokáží reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek, čímž by přispěly k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících.

„Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni provoz plně autonomní tramvaje. K podobnému kroku přistoupili například v německé Postupimi, kde úspěšně testují robotické tramvaje už od roku 2018. Na rozdíl od autonomních aut má autopilot v tramvaji mnohem jednodušší práci. Pohybuje se po stále stejné trase, se kterou průběžně komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly. Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky omezení lidské chyby je doprava bezpečnější a plynulejší,“ vysvětluje náměstek primátora a předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků Roman Zarzycký.

Živý polygon na Borech

Na rozvoji chytré mobility v Plzni se bude podílet také Západočeská univerzita. V okolí jejího kampusu na Borských polích, kde se už nyní díky pokrytí od O2 využívají sítě 5G, vznikne pro testování Chytré tramvaje živý polygon.

Nedílnou součástí chytré mobility je digitalizace celého ekosystému, která se bude realizovat s městkou Správou informačních technologií. Ta má v současné chvíli k dispozici velice přesnou 3D mapu celého města, kterou dále rozšíří o dynamický model dopravy včetně prediktivních funkcí.

„Díky dostupnosti 5G sítí bude možné v reálném čase sbírat a zpracovávat velké množství dat, která budou nedílnou součástí autonomní mobility, umožní poskytovat včasné informace autonomním vozidlům a zajistit jejich bezpečný provoz,“ říká ředitel Správy informačních technologií města Plzně Luděk Šantora.

Celý systém bude naprosto bezpečný, anonymní a jeho cílem bude zvýšit kvalitu a komfort života občanů a návštěvníků Plzně. Současně má podpořit lokální průmysl a vznik nových start-upů, které by mohly tuto živou laboratoř využívat pro vývoj a implementaci inovativních technologií a postupů.

Datum zveřejnění

25.5.2021

Zdroj informací

O2/Škoda Transportation

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3493 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál